Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
nirilli

113 Bavarior till salu på Blocket i dag

Rekommendera Poster

En dålig sommar och nya båten gungade den med. Varför så många Bavarior till salu ?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom kanske byter upp sig till en ny Bavaria? Med tanke på att de lär bygga 3500 båtar om året så lär det ju bli några beg.objekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och 179 Maxi till salu på samma block...

 

Senast ändrad av smoegen | 07 oktober 2007 | 10:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varav ca25 av bavariorna är nya båtar som annonseras av företag och 6st uthyres.

Du har även 50 Hallberg Rassy till salu.

 

vill man räkna lite på saken och jämföra antalet ny sålda båtar med antalet begagnade på blocket så tippar jag att det blir en liten övervikt på HR ägare som byter båt!

 

 

Att bavaria kommit med sina nya modeller bidrar nog mtill att många passar på att byta båt.

 

Senast ändrad av Jimsan | 07 oktober 2007 | 22:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste ju betyda att många inte får sina båtar sålda alls? För nu finns det väl många fler segebåtar än seglare? Tur man inte är i säljartagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer nog det Luffarn. Kikar man på blocket då och då så ser man att samma båtar ibland står kvar länge och att många dyker upp igen.

 

Skulle vara intressant att få reda på hur länge folk brukar få annonsera och hur prisbilden egentligen ser ut vid försäljning.

 

Själv skulle jag nog kunna tänka mej att byta båt. Men jag har tyvärr lagt för mycket pengar på min. Finns ju inga planer på att jag kan få ut ett pris som är ens i närheten av det jag hitintills lagt ut på motor/segel/rigg/pilot/plotter/värmare,,,, hälp jag blir ju rädd bara ja tänker på det.

 

Men å andra sidan börjar ju min båt att bli i ganska bra skick nu och då är det ju roligare att vara ute på sjön. Men jag tror nog en begagnad Bavaria är lättar att sälja till vettigt pris än en gammal Fin-Gal. Tiden har nog sprungit ifrån gamla långkölade havskryssare. Folk kräver ju mer utrymme ombord idag än för 20 år sedan.

 

Mvh Smoegen

 

Senast ändrad av smoegen | 07 oktober 2007 | 14:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

merkeligt at det egntligen %vis inte er flere Bavarior??Bara 113?? 50 HR??

och enda flere Maxi?

Bavaria säljer vel flere båtar enn alla dom andra produsenterna tilsammans!!Och jammen får de ros/god kritik ved seiltester også!

Jag kjenner flere i Bavariaägare som lett har fått solgt sine båtar i år,och bytt upp seg.De har tilogmed fått godt betalt !! merkligt??Eller.

 mvh

Slaraffen

 

Senast ändrad av slaraffen | 09 oktober 2007 | 14:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hvis ideen med denne tråden Nirilli,var å forsöke fortelle at bavariaägare er missfornøyda,så var det lite dårligt funderat!!

mvh

Slaraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej min norske vän iden med denna tråd var bara att förgylla en höst söndag gennom att provosera dig. Bavarians ambassadör i Norden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det mot 11587 båtar till salu. (blocket)

 

 

Svensk sommar???

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är fejden igång, Bavaria eller inte Bavaria. Min båtgranne har en Bavaria 31 -06, han är jätte nöjd med den.

Träffade en  lirare på öppnavarv Orust, som skulle sälja sin Bavaria, han var inte alls nöjd.

Det blev inte bättre av att han fick gå ner kraftigt i pris.

Men det hela handlar väl om att komma ut på sjön.

Jag själv var nere i de flesta båtar på öppnavarv.

Kan bara konstatera att Orustbyggena håller mycket hög klass.

Seglingsegenskaperna utalar jag mig inte om.

Som jag ser det så har väl bla Bavaria gjort så att fler kan köpa en ny båt. Jag tex tycker att min Forgus 31 är en kanonbåt.

Men i framtiden kommer jag att byta båt.

Då är frågan vad jag har råd att köpa.

Plånboken är rorsman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara 89 st idag ;-)

 

Och bara 2 Delphia, men de är båda nybåtsförsäljning av inför våren 2008.

 

/j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regnet faktisk med at dine innlegg bare er provokasjon,da vet vi det!

Forøverig er jag absolut ingen ambasadør for Bavaria,da har du selvsagt ikke lest tidligere innlegg.Jag er en veldig stor fan av Maxi 1300,og har hatt 2 stk nye Maxibåtar tidligare i mange år,så drittslenging kan du spare deg. Har Bavaria 38,som jeg helt klart mener er en topp båt, meget bra bobåt,seiler meget bra i hele vindregistret,og etter nå 3 sesonger er fortsatt båten som ny.Ingen vannlekasjer,merkelig? Seldènmasta sitter fortsatt på,merkelig? Blykjølen sitter på plass,merkelig?Gelcoaten har ingen skader og er 100% inntakt,merkelig?Volvopentamotoren surrer og går ,merkelig?Båten er med andre ord fortsatt som ny,merkelig?Jeg må ha vært usansynlig heldig med mitt eksemplar??Og vet du hva? I forhold til min drømmebåt sparte jeg 1,8 mill!!!!!En grei prioritering etter min enkle tankegang,hvor jeg kan,om jeg ønsker det bruke 1,8 mill til andre ønskemål!!Og vet du hva? Jeg kunne solgt båten i sommer,for 50.000 mer enn jeg gav  våren 2005!!Du er faktisk en av de få svensker som ikke kan la være å slenge dritt.Forøvrig har jeg vært svært mye i Sverige,faktisk hver helg fra april til oktober,(har båten i sverige hele sommeren)og 99% av svensker jeg møter på min vei,er oppegående hyggelige mennesker med stor kunnskap om seiling og sjøliv,heldigvis.Man skal selvsagt ha sine meninger om det meste,men det bør være nogenlunde hold i det man uttaler seg om. 99% av de som mener noe negativt om Bavaria,har aldrig eid en,og/eller aldrig seilt en,mest sannsynlig vært oppe i en på messer.Og da er man kvalifisert ??

mvh

slaraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken tur att du inte är Bavaria ambassadör för då hade dina inlägg varit ännu längre.

Men för att inte gilla Bavaria så skriver du mycket positivt om dom vilka superlativ skulle du då inte använt om du verkligen gillade dessa båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Menar du att man inte är kvalificerad att uttala sin åsikt om ett specifikt båtmärke om man inte har varit ägare av just en båt av detta båtmärke?

 

Hur som helst kul att du är nöjd med din båt!

Det är väl ändå det som är viktigast, och inte vad vi andra tycker om Bavaria?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

beklagar nirilli,men jag finner ingen sammenheng,relevans i ditt innlegg,du kan umulig ha lest,eller forstått hva jeg skriver,men det er jo på norsk,så det er vel der problemet ligger.Eller kan det ha andre årsaker mon tro?

mvh

slaraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drsom man skal sitera,så vennligst sitera rett:Jag skrev inte BARA at man må ha eid en Bavaria,jeg skrev: 99% av de som uttaler seg negativt om Bavaria hverken har eid,og/eller seilt en Bavaria.Knapt nok vært ombord i en på nogon messe!!

Og så stillte jeg da spørsmålstegn ved hvor kvalifiserad man da er??Mene noe må ALLE ha rett til,men hvor kvalifiserte disse meningene er,må man ha full rett til og stille stoe spørsmålstegn ved!!

mvh

slaraffen

 

Senast ändrad av slaraffen | 14 oktober 2007 | 13:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nirilli,om du synes mine innlegg er for lange,så er det vel bare og la være å lese???

Eller har du noen fordommer fordi jag er norsk,regner med at vi nordmenn også er velkommen her på dette forum??

mvh

slaraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag citerade dig inte utan ställde en vanlig enkel fråga!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hei,selvsagt er man kvalifiserad at utala SIN åsikt,det er man alltid.Men om åsikten er kvalfiserad til en konklusjon/faktaopplysning,det er det jeg setter frågetegn ved om man hverken har eid/og/eller seilt båten.Ei heller fått negative tilbakemeldinger fra nuvarande eller tidigare eiere!Da blir det etter min uppfattning bare ukvalifisert synsing.Og det er det altfor mye av.

mvh

slaraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tror att (t.ex) Bavaria- och Baylinerägare är ganska trötta på åsiktsmaskiner som sprider dynga utan att veta vad de pratar om.

 

Det är ju så att oftast måste man VETA en del om saken de sprider dynga om för att se igenom skitsnacket. Andra suger åt sig och sprider dyngan vidare.

För vi älskar ju att prata skit om saker och ting.

 

/Fredrik

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad man skall komma ihåg är att hela detta forum handlar om tips, råd, frågor och just åsikter.

 

Man måste självklart selektera ut det som inte låter rimligt. Jag köper tex inte argumentet att Bavaria använder sämre utrustning i sina båtar än andra märken i samma prisklass medans andra kanske gör det.

 

Mina egna argument och åsikter bygger jag dels på vad jag hör från folk i min bekantskapskrets med olika typer av segelbåtar, egna erfarenheter från seglingar med olika båtar samt givetvis jämförelser mellan båtar på tex mässor. Jag lyssnar också till vad folk i branschen säger.

 

Jag tror även att dom flesta påverkas av vad som sägs i dom tester som förekommer i båtpressen.

 

Här är tex ett exempel på en sådan test: http://www.bohuscharter.com/delphia/Batfynd-SB-2-2006.PDF  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur den egentliga kvalitén är på dessa båtar vet vi egentligen inte. Varken de som seglat eller köpt båtarna, inte heller de som hatar dem.

Det kommer bara tiden att kunna utvisa.

Men det är klart - båtar vars kölar rör sig redan som nya bådar inte gott. Och tittar man in på ägarnas egna forum handlar väldigt mycket läckor, vatten på durkarna och jakt på andra slarvfel.

Nu är nog den typen av fel inte symptomatiskt med Bavaria - de flesta budgetbåtar har säkert dem i varierande grad och många av dessa är småfel som man lätt åtgärdar. Får man hoppas.

Och just diverse läckage och svårigheten att få dem reparerade på en sprillans ny båt var just det som knäckte den ende Bavariaägare jag egentligen fått kontakt och direktinfo från. Han bjöd ombord mig på sin 6 månader gamla båt när han gjorde iordning henne för försäljning.

Hans problem, och misstag, var att han seglade iväg till Portugal med den nya båten och försökte reklamera felen därifrån. Pyttsan sa återförsäljaren, vi fixar felen - bara du tar hit båten...

 

 

 

Något jag tycker är både intressant och tråkigt och som mig veterligen aldrig nämns i alla dessa Bavtrådar är att en båt som Bavaria, som såväl lanseras och köps som en familje- och även instegsbåt har så dåliga seglingsegenskaper! Och då talar jag inte om fart & LYS utan om just egenskaperna, en vek båt som i ytterst måttliga vindstyrkor tar över kontrollen och skär upp. Detta är ingen som bara påpekas i testet härovan utan också berättas av Bavariaägare.

Precis som jag skrivit på annan plats - en familje och nybörjarbåt skal vara styv, trygg och förutsägbar.

Kommer det en körare när lillplutten ligger på på kartbordet för blöjbyte samtidigt som storplutten hojtar fädig från toan skall inte den ensamme vuxne kvar i sittbrunnen, som då både styr, skotar och navigerar behöva ha handen på storskotet i bästa kappseglingsmaner.

Styvhet kostar pengar - mer ballast, större påkänningar på konstruktionen och därmed dyrare lösningar.

Och som nybörjare faller man nog lätt för glansigt utanpåverk, bekvämlighet och finesser, man är nog mer intresserad av att få med en ny plotter och annat häftigt som syns än att ifrågasätta grundlägande egenskaper. Egenskaper som dessutom kan ställa  (den manlige) köparens seglingskompetens i tveksam dager...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JU men det är ju såhär att tidigare var segelbåtarna utrustade med hjälpmotor som var för svaga för att köra mot vind i 10-12 sekundmeter. Och som förde för mycket väsen för att köra långa sträckor med. En modern båt har 20-30 hk under huven och det seglas i stort sett bara medvind. Bavaria har anpassat sig till det båten fungerar utmärkt vid motorgång motvind och segling medvind. Och köper man en Bavaria så gillar man det sättet att vara på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som en nöjd Bavariaägare är jag trött på alla inlägg och åsikter av personer som tydligen inte har någon egen erfarenhet av att segla Bavaria.

Man kan fråga sig varför dessa personer bryr sig överhuvudtaget?

De kommer ju ändå inte att köpa någon Bavaria.

Jag kan förstå frustrationen i att bli omseglad av en nyare, bättre och relativt billig båt.

post-8580-1394235243,9497_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret på den ursprungliga frågan ( om det finns något speciellt skäl till att det finns många Bavarior till salu ) är nog redan besvarat: Det säljs så många så det blir många till salu även vid normal omsättning?
Sedan talar man om \dåliga sjöegenskaper\ och jag kan hålla med om att en modern båt verkligen rör sig annorlunda i sjön än en motsvarande längd på en 70-talare.
Men då får man väl välja efter sitt eget behov? Ska jag byta blöja och vill ha en mindre krängning dvs styvare båt så väljer jag väl det? Vill jag ha en snabbare och bekvämare båt så väljer jag det? Olika marknadssegment på precis samma sätt som vilken marknad som helst?
Och bara för att båtliv lite symboliserar frihet och andra känslomässiga saker så tycker jag inte man kan racka ner på de som valt \ fel \ typ av båt?! Olika behov och olika resonemang leder till olika lösningar? Det är väl just det som är kul på sjön? Tolerans tar du väl med till sjöss? Och sjömanskap utvecklas väl så att även en \Bavaria\ kan seglas säkert av en duktig skeppare. F.ö. så ser alla båtar nu ut som en \B\ varför det känns fel att bara nämna dem. Hanse och Jeanneau och alla andra har väl nästanexakt samma typ av stabilitetskurvor? Själv tycker jag det är bra att tex många Hanse är till salu -om jag vill köpa så finns ett bra urval helt enkelt. Det känns som det finns fler prisvärda moderna båtar än det finns gamla och styva 70-talare? Det är väl inte helt fel, för mig!

 

Senast ändrad av Funkis | 16 oktober 2007 | 11:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare och tillägger dessutom att denna diskussionen är skum...

 

Om motsvarande dialog skulle utspela sig med bilentusiaster så skulle förespråkare för Skoda, Volvo, Audi, Aston Martin tillsammans med veteranbilsintresserade försöka att få till konsensus om vad som är bakomliggande argument till bilvalet.

Är det verkligen 12 ggr mer körglädje in en Astin Martin jämfört med en Skoda? Är verkligen Volvo en bil? Är det inte en förklädd rullande lastbil, etc.?

 

Mission impossible vilket hade skapat oändliga diskussionstrådar!

 

Om man nu verkligen är nöjd med sitt val kan man väl strunta i vad omgivningen tycker. Passar det ens syfte och plånbok får väl omgivningen ha vilka åsikter som helst.

 

Tycker...

 

Senast ändrad av arnold_s | 16 oktober 2007 | 15:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För att förtydliga mig.

I skrivandet om seglingsegenskaper skrev jag iofs Bavaria, men menar på de flesta AWB ur det populära JenBavHanBen-stallet. De flesta lider av samma svagheter.

 

Jag förespråkar INTE 70-talsbåtar! Där byter man ut vekhet och uppskärningstendenser mot en jättegenua - lika familjeovänligt.

 

Jag rackar inte ner på dem som köpt Bav. Jag tycker bara att båtindustrin borde ha kunnat erbjuda mer ändamålsenliga båtar, för samma attraktiva slant.

 

Billiknelsen haltar!

Dagens Volvo och Skoda är utmärkata lättkörda bilar med goda egenskaper, utan konstiga hyss i krissituationer. Passar även mindre rutinerade förare.

Skulle man jämföra de båttyper jag talar om med bilar så skulle det snarare var som om bilindustrin tog fram en bil med V 70-ins rymlighet, flexibilitet och famijeappeal, men med folkabubblans köregenskaper, där en våldsam överstyrning gör bilen opålitlig och oberäknelig i den ovanes händer och ma  amnar lätt i diket vid första halkan.

Men sådana dumheter gör lyckligtvis inte bilindustrin och köparna skulle heller inte acceptera det.

Men båtindustrin gör det genom att lansera skrovformer som har sin plats bland kappseglare men klär i dem andra funktioner och kallar dem familjeseglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen har både Mercedes och Skoda vält vid manöverprov trots att det yttre och inre sett ok ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om att välta så tänkte jag visa en köl från sent 60-tal. Man behöver inte vara konstruktör för att intuitivt se att denna båt lutar mer vid mindre vindstyrkor men antagligen är slutstyv? Medan en platt köl från 90-talet är bredare och initialt inte lutar så mycket men kan bli mer vek vid ökande vindar? Man får som sagt välja vilka egenskaper man vill ha.... Sedan kostar de lite olika också, här skiljer det minst en nolla på priset! Men att det producerats en massa ( moderna och bekväma ) båtar sista 5-7 åren är helt klart. Blir marknaden mättad snart - börjar båtplatserna lite ta slut? Eller är det bara kul med fler båtar på sjön??!!!

post-17093-1394235244,3382_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...