Eustace 0 Postad 7 Oktober , 2007 Hej och hå. Min Cutlass 27 har en snygg teaklist som täcker skarven mellan skrovet och däcket. Nu tror jag att materialet som skruvarna är fästa i har tröttnat så tre av mina fyra halkipar har ryckts loss tillsammans med en del list. Jag funderar nu på hur jag skall åtgärda det hela. - Gummilist? Inte lika snyggt men jag skulle kunna ordna det själv. - Aluminiumlist? Var får man tag på det (Sthlm)? Vad skulle det kosta och den behöver väl böjas till av varv/försäljare? - Varianter av trälister? Smal på högkant (enklare att böja efter skrovformen)? Korta bitar som då inte behöver böjas. Ordna nya lister som då skall fräsas men att det kanske går att böja dem utan att de måste ångas (vad det nu heter)? Kunniga och okunniga får gärna beskriva hur arbetet skall göras. Det är synd att en så vacker båt skall behöva se så bedagad ut. /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 7 Oktober , 2007 Hej Jag har något liknande på mitt Projekt Westerly 36 Conway där ett par meter av avbärarlisten mitt på är klantigt lagat. Eftersom jag även har erfarenhet av båtbyggeri vill jag delge dig hur jag tänker göra. Om du med fräsa menar det urtag bak på listen som ska dölja skarvkanten mellan skrov och däck föreslår jag att du skaffar en överhandsfräs. Dessa fräsar som förr var svindyra kan man idag köpa på t.ex. Harald Nyborg för ett par tre hundralappar, kvaliteten på dessa räcker mer än väl till detta arbete. Låna (på biblioteket) eller köp en bok om hur du använder en överhandsfräs. Det är inte specielt svårt att göra den här typen av falsningar men det skadar inte att öva på något annat innan skarpt läge inträder. En risk med att skaffa en sådan här maskin är att man upptäcker vilka möjligheter som uppenbarar sig i båtfixeriet. Nåväl böjningen, som på båtbyggarspråk heter basning när man med ånga hettar upp trä så att det blir mer böjbart ( jag har sett en grov ekplanka som nästanpå verkade vara gjort av spagetti) torde inte vålla något större problem eftersom detta inte är nödvändigt här. Då vi skulle montera dessa lister (OK 30-50mm i tjoklek och 50-70 mm i höjd är väl i grövsta laget för vad man i daglit tal benämner lister) men avbärarlist heter det i alla fall. Om du tänker dig 1m järnvägsräls så är den inte precis böjlig men ta 50m då blir det plötsigt en annan sak det blir samma sak här. Alltså snedlaska (skarva) ihop hela längden inan du fräser, ta till längden med en dryg halvmeter. Du börjar vid aktern när du ska fästa listen och arbetar dig föröver, den överskjutande längden kommer till pass då du nått fören. Det är lättare att böja in de sista två metrarna och markera var du ska kapa listen, när den är kapad fortsätter du att fästa dessa två meter. Andra sidan är i princip en spegelvänd repris på den första. Det kan vara lämpligt att såga av denna någon mm för lång och putsa in det sista med en bandslip, det går med handkraft också, om man gitter. Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 8 Oktober , 2007 Tack så jättemycketför svaret. Då kanske det ändå är något jag skall våga mig på. Kan någon svara på vad jag ska ha för klet under listen. Sikaflex? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 8 Oktober , 2007 Hej Jovist, Sikaflex är ett utmärkt val här. Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser