Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Dykarn

Formsydda mattor till cockpit Sea Ray Sundancer ?

Rekommendera Poster

Hej

 

Vet någon var man kan köpa formsydda mattor (typ original) till sea ray sundancer i sverige till humana priser, ev endast tyget och sedan fixa formen själv.

 

Mattorna bör ha gummiklädd undersida samt tåla fukt osv, precis som originalen till båten.

 

Har hittat några sidor i US, men det kostar samt är svårt att se hur tygen ser ut på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Vilken Sundancer har du?

Jag har ett set till en 240 (2003) över sen jag la in teak.

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla med dem, men hemsidan hade inte direkt vad jag sökte.

Tackar för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja

 

Tyvärr gäller det en större o äldre modell av sundancer, annars hade det varit intressant!

Tack iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Här är några ex med rätt typ å färg (tror jag), dock ej rätt båt på bilderna


post-1739-1394235239,7677_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dykarn skrev:

 

sextant_liten.gif\  Hej

 

Vet någon var man kan köpa formsydda mattor (typ original) till sea ray sundancer i sverige till humana priser, ev endast tyget och sedan fixa formen själv.

 

Mattorna bör ha gummiklädd undersida samt tåla fukt osv, precis som originalen till båten.

 

Har hittat några sidor i US, men det kostar samt är svårt att se hur tygen ser ut på nätet.

 

--------------------

 

Jag har köpt en golvmatta på löpmeter med små plast-tassar under vilket ger ett luftlager mellan durk och matta där vatten lätt rinner av. Fungerar jättebra och mattan är nästan aldrig fuktig. Finns i flera olika färger hos de flesta mattförsäljare och kostade inte mer än 89:- /m eller nåt sånt (2,5m bred rulle).

Har du de gamla originalmattorna kvar att använda som mall? Annars kan man ju med lite tålamod skära ut mattorna själv och det blir faktiskt riktigt bra.

 

Hör av dig om du vill veta mer....

 

/Mats

 

Senast ändrad av Stivie | 08 oktober 2007 | 15:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående! Har själv gjort likadant,blev mycket bättre än orginal då usa mattorna med gummi under är totalt värdelösa,blir dom fuktiga tar det en hel evighet att torka dom!!smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har du bild på mattan? Hur gör du med kanterna efter att du klippt till?

 

//David

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bild på mattan? Hur gör du med kanterna efter att du klippt till?

 

//David

 

--------

 

Tjena! Jag har ingen bild för tillfället men jag kan ordna åt dig. Mattan skär jag ut med matt-kniv och kanterna låter jag bara vara. Hållfastheten i mattan är så bra så att det inte fransar sig...

 

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Man behöver inte göra något med kanterna,dom fransar inte!

jag har haft mina i två månader och kan konstatera att dom slits knappt,kan verkligen rekomenderas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute på vinterförvaringsplatsen ikväll. Dock var batteriet på min kamera slut så det fick bli en bild med mobilen. Försökte få en bild där man både ser fram och baksidan med plast-tassarna.

 

 

/Mats

post-28841-1394235240,1229_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gummi under mina mattor i SeaRayen .. , gummit fastande i durken och det var skitjobbigt att få fort gummiresterna .....

 

Som sakt tidigare .. ett mer luftigare tyg skulle nog vara bäst .

 

 

Lycka till.

 

JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen ovan, men jag vill ej ha nålfiltsmatta av modellen balkongmatta i denna båt.

 

Vill ha motsvarande original mattorna i båten, då de är bra mkt fräschare.

 

Tror det du skriver om gummit Jocke är först när mattorna blivit dåliga och börjat torka sönder, eller ?

 

1 av mattorna i båten idag är precis så och den är helt slut under (sprött gummi).

 

Jag har de gamla mattorna kvar så dessa skall anv som mall vid köp per löpmeter/köp av måttbeställda färdiga, skall iväg idag o kolla om jag hittar liknande i någon mattaffär i närheten.

 

Gärna fler tips !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har tittat hos några olika handlare men ej hittat motsvarande orig tyg/matta  ännu, borde väl finnas någonstans i detta land eller ???

 

Ska kolla några handlare till i närheten, men annars blir det väl till att beställa orig om ingen annan har bättre tips ??

 

Orig hos snap-in carpet i usa kostar ca 3000:- frakt 1500-2000:- ev tull osv, så det sticker iväg :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hej ! Vi på mjuka mattor kan nog hjälpa dig. har både matta med gummi och sträck undersida som torkar bättre...gummi vill gärna gå sönder efter 3-4år även om det är UV-skyddat. Har du en mattstupp kvar så skicka den till oss så ska vi hitta en lösning.

 

mvh. Lars på  www.mjukamattor.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kolla med återförsljaren av Sea Ray och kolla vad originalmattorna kostar nya? Brukar nog finnas reservdelar till inredning etc om båten inte är alltför gammal..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får verkligen hoppas att ts har hittat mattor så här tre år efter hans inläggGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oho, märkte inte heller hur gammalt inlägget var..är era mattor gjorda för marint bruk, med UV skydd och att dom tål väta??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

JA, de tål väta och sol. Problemet med tyger och textiler är idag tyvärr bestående. För lång vätekontakt blandat med lite syre och värme startar alltid floran för bakterier och mögelsporer att gro.

Matterialen har idag nästan inga naturliga material utan är byggda efter att klara våra behov. Jag råder de flesta till en form av matta som ligger på gummikuddar alternativt en ribbad botten. dessa får automatisk luftgenonströmning och möglar inte lika fort eller inte alls.

En matta som ligger på gummiyta kan bara andas uppåt och är den då fuktig så tar det lång tid innan den börjar dunsta. Då krävs nästintill direktdrag eller solljus. När då gummit snabbt måste ändra form och följa materialet så kommer även sprickbildningar ganska fort.

mvh.www.mjukamattor.com

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom nyare mattor jag sett på Bayliner och Sea Ray har ett ribbat genomskinligt plastbotten.. Man måste dessutom kunna fästa knäppen i dom så dom hålls på plats...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd, men hur gick det ? Jag funderar på nya mattor i min Sea Ray 260

 

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...