Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
drfernet

Segling sträckan Danmark - Stockholm

Rekommendera Poster


Jag skall segla hem en båt från Danmark till Stockholm våren 2008 och skulle behöva lite förslag på hamnar längs ostkusten och hur resan skall planeras. Sverige angörs vid Falsterborev, lämpliga hamnar/distanser sträckan Falsterborev-Öland? Taktik norra Öland-Landsort, inomskärs eller utomskärs? Naturligtvis mycket beroende på väder och vind, men jag tar gärna emot tips från någon som gått sträckan eller känner till trakterna. Bra att ha flera alternativ som back-up.

 

Jag kommer att kötta på, och räknar med genomsnittliga distanser på minst 50 nm/dag om vädret tillåter. Båten är en Nordisk Folkbåt utrustad med motor, gps, vhf samt en optimistisk kapten.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglade Sthlm-Danmark och tillbaka under några semestrar på 80-talet, och även senare till Bornholm.
Favoriter då var t.ex. Kåseberga, Simrishamn, Hanö, Torhamn, Kristianopel, Bergkvara, Kalmar, Sandvik och Byxelkrok på Öland. Sedan var man ganska less på gästhamnar och naturhamnar finns ju hur mycket som helst.  Gärna skärgården vid Misterhult och Missjöarkipelagen som nog är min favorit alla kategorier.
Hinner du med Bornholm så är det trevligt nästan överallt, Gudhjem är ett förslag. Nexö brukade vara fullt av stora tyska motorbåtar, kanske annorlunda idag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Seglade sträckan åt motsatta hållet i slutet av maj 2005, från Svinninge, Åkersberga till Falsterbokanalen (med slutmål Kungshamn). Sträckan Svinninge till Falsterbokanalen blev ca 410 distansminuter. Jag hade, som vanligt, väder och vind emot mig, så jag gick så mycket som möjligt innomskärs.

 

Hade också ambitionen att segla 50 distansminuter per dygn, men snittet blev bara 30. Du skall ju i alla fall åt rätt håll så får du det väder och dom vindarna jag hade, så gör du en snabb resa.
 
Två av de platser jag hade hoppats komma till var Utklippan och Cristiansö (norr om Bornholm). Pga vädret, blev det Karlskrona och Hanö i stället. Hanö var ju inte fel som alternativ. Kåseberga med Ale Stenar kan du väl knappast undvika.

 

Seglar du själv eller har du besättning? Jag seglar i regel själv, men jag använder i stort sett alltid autopilot. Att segla 50 distansminuter själv dag efter dag uta styrhjålp låter sig nog inte göras.

 

 

 

Senast ändrad av toaen | 07 oktober 2007 | 12:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vill bara understryka behovet av autopilot. Vi hade en dag spegelblankt hav och gick Stubbeköbing-Kåseberga 91 distans på 13 timmar med motor. Tack och lov för autopiloten!
Fast det kan vara kul att handstyra också, Kalmarsund i slör med 10-12 m/sek och spinnaker lever man länge på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har seglat sträckan ett antal gånger och tycker i och för sig att sträckan från Falsterbo till Sandhammaren är lite tråkig och mest transport segling. Men det är bra i Abbekås,Kåsseberga,Skillinge och naturligtvis Ystad och Simrishamn.

 

Om du tar tid på dig och vill prova Bornholm föreslår jag Allinge i nordöstra hörnet samt outstanding den lilla ön Christianö.

 

Bra hamnar finns i Karlshamn, Karlskrona, Kristianopel och en mycket mycket bra gästhamn är Kalmar. Undvik Borgholm på Öland, ta då istället tex Stora Rör på Öland.

 

Mönsterås her en fin gästhamn med fina faciliteter.

 

Med din båt (har haft en likadan) så skulle jag tagit inomskärsturen genom Misterhults, Västerviks, Gryts skärgård som är fina naturupplevelser.

 

Något att vara försiktig med är Hanöbukten som kan vara livlig både vad gäller stor och tung fartygstrafik genom trafiksepareringszoner men framför allt mycket vågigt. Speciellt med lågtryck från Polen så vet man inte hur sjön ser ut.

 

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, nu har jag lite alternativa hamnar att kolla up. Kåseberga känns givet, och sträckan Simrishamn - utklippan är frestande om vädret och omständigheterna tillåter. Och tack för varningen om Hanöbukten.

 

Digitala sjökort och Google Earth är helt suveränt när man skall planera oen sån här segling, jag skall programmera gps:en med kordinater på hamnar och riktmärken så att det är klart innan avfärd.

SXK har också lite bojar längs vägen som också kan vara sköna att ha till hands och utnyttja om man verkligen vill ligga säkert.

 

Jag hoppas kunna lura med mig någon i alla fall delar av sträckan, annars räknar jag med att segla själv. Autopilot - vad är det? ;-)

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt va - jag seglar nästan alltid själv. Ganska ofta dagsettaper på 30 - 50 distansminuter ibland längre. Då är någon form av självstyrning ett måste.
 
Nån gång i början av 1990-talet hade jag varit över till Norska Sörlandet, bla seglat Kungshamn - Kristiansand, en sträcka på 110 distansminuter. Med min havsfidra och ganska dåligt med vind tog det 35 timmar.
 
En av mina arbetskompisar, som alla har båt men aldrig kommit utanför kommungränsen med båtarna utan ängnar sig mer åt fiske och badturer frågade om jag verkligen hade varit själ, och jag svarade att jag hade ju Autohelm.
 
Jag fick i smyg höra hur arbetskommpisarna diskutrerade mitt helt idiotisak tilltag att segla så långt helt ensam, varpå den som frågat om seglatsen svarde; Han var inte själv. Han hade med sig Lars Helm.
 
Lars Helm var en kompis under tonåren, gick ofta gipsad någonstans - otursförföljd eller dumdristig?
 
tommy 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Och vad autokalle anbelangar så fattar jag inte varför han inte fick mönstra på långt tidigare.

 

Skulle inte vilja var utan autopilot.

 

Mvh Smoegen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte tillräckligt med kräm i båten att att driva en AP, men det låter lite frestande att låta dr. Auto styra samtidigt som man själv kan sköta fock och stortrim med var sin hand. Hmm, undrar om det tillåts i single-handed tävlingar...

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vi seglade sträckan i somras. Det blåste bra som regel och oftast medvind. Tyvärr fick vi motvind över Hanöbukten så det blev lite kallt och guppigt. En bra sprayhood att gömma sig bakom är trevligt. Att ha kontroll över styrautomaten där man sitter och gömmer sig bakom sprayhooden är bra då.  Har man inte  autopilot måste man nästan vara två. Det är skönt att kunna slappna av och ha tid för enklare matlagning, navigation och att ta sig en skön stund med en bok. Man kan lätt köra själv och ha gott om tid till annat om man slipper styra ständigt. Det räcker ofta att kolla varje kvart om man har god sikt och inte håller sig i fartygsstråken. Undvik att ligga i större leder. Ligg hellre strax utanför eller om det är inomskärsled stryk styrbordsprickarna.


 
Hamnar finns det lite överallt. Det är väl inte direkt nån större skillnad på dem utan man styr in till lämplig hamn när man tröttnat på gunga. Att ha några böcker om hamnar är bra. Det finns gratisböcker som duger eller man kan kolla i bokhandeln. 
 
Sjökort är dyrt och man kan spara in en del på att skaffa översikter och gå utomskärs och ha beredskap för att hitta in i hamnar med hamnbeskrivningar.
 
Att gå in i hamn från havet eller från en prickad led är enkelt och kräver som regel inga kort men det är skönt att få bekräftat att det ska vara röda på bb och gröna på sb när man går in i hamnen. När leder korsar sig kan man missa om man inte har kort som är detaljerat.


 
Att göra 50 distansminuter per dag går bra då det ju är ljust på våren. Du kan nån gång prova på att köra över natt vilket ger bra driv. Då blir det tid för längre besök i nån trevlig hamn. T.ex gå på marinmuséet i Karlskrona, ta en fisktallrik på nåt av de små serveringarna i Byxelkrok, Västervik eller kanske Trosa som är en söt liten stad. Tänk på strömmen från ån när du lägger till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min havsfidra hade jag två 75 Ah batteri. Min autopilot styrde i princip alltid. Hade en vanlig garageladdare som laddade batteriet när jag låg i gästhamnar. Generatorn var en dynastart och den lämnade inte mycket ström under de korta stunderna den gick. Jag hade också en solcellspanel på 25 watt fast monterat på doghauset, så tillskottet från den var nog så väldigt stort.
 
Jag klarade mig bra de tre veckor jag brukade segla varje sommar. Vid något enstaka tillfällen under 10 år blev spänningen så låg att autopiloten inte ville hänga med.
 
Se till att du har ett par tre batteri (kan i princip köpas på vilken bensinstation som helst) och en riktig laddare, så behöver du inte oroa dig över brist på besättning. 
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad säger man? Seglade hem min båt från Brighton förra sommaren , allt kan man göra snabbt, sen kanske man har mycket tid och vill segla efter kusten om man har tid att göra natt hamn efter 50 nm/dag. Vi seglade hem en båt från Tyskland här om veckan. Blev två stopp Bornholm, Kalmar, Skanssundet (Södertälje) Måndag- fredags jobb..Brrr 21m/s under natten mellan tors och fre inget man vill vara ute i varje vecka...

 

Lycka till med en härlig segling...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För cirka 14 år sedan seglade jag min Allegro 27 från Värmdö till Lysekil ensam utan autopilot.

Seglade utomskärs i ett sträck till Kalmar. Därifrån till Simrishamn-Falsterbo-Råå-Vrångö-Lysekil.

Resan tog ca 7 dagar och jag lyckades med konststycket att ramla överbord söder om Trelleborg, var som tur var kopplad o kom mig ombord igen.

Det var en stressig resa, ville ju hem...men det gör jag inte om.

Segla gärna inomskärs så länge du kan. Uppsök gästhamnar tills du kommer till Västervikstrakten, därifrån kan du välja o vraka mellan naturhamnar o välutrustade gästhamnar.

Tag tid på dig, njut av seglingen. Stressa inte. Sov på nätterna.

Ha både sele o flytväst på hela tiden.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Som andra redan sagt finns många bra hamnar på vägen och det är egentligen väder och vind som avgör vart man hamnar.

När vi seglade hem vår båt från Damnark så fastnade stoppet på Hanö och i Byxelkrok bäst i minnet. Tänk på att dra ut båten långt från kajen i Byxelkrok då svallen från höghastighetsfärjorna i Kalmarsund får båterna att fara minst en halv meter framåt (såg en krossad för). Sedan var det oerhört skönt att komma till naturhamnarna norr om Kråkelund och vidare upp. Andra trevlig stopp var Torhamn ost om Karlskrona, Skillinge och Ystad.

Byxelkrok är också en bra hamn att starta från om det är väder för en överhavssegling mot fastlandet. Själv är jag väldigt svag för den typen av seglingar.

 

Vi passade på att ta hem båten på semester så vi kunde njuta lite mer av de Danska seglingsvattnet. Det finns mågna fina öar i smålandsfarvattnet tex Omö som är en lite pärla.

Det är kanske också något att tänka på men det kanske är en leveranssegling enbart?

 

Senast ändrad av ciaraud | 01 januari 2008 | 19:09

 

Senast ändrad av ciaraud | 01 januari 2008 | 19:10

 

Senast ändrad av ciaraud | 01 januari 2008 | 19:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag gick varvet GBG-runt skåne och Kanalen hem förra året,(sorry i dag är det för förra året, 2006). Kah rekomentdera Skanör hamn, Ystad, Hammershamn på norra bornholm där det är lagom att gå till Utklippan från. (alternativt Allinge hamn). Det är mycket trafik i Bornholmsgattet men med god utkik inga problem. Vi gick över på natten utan radar eller AIS och det man ska tänka på är att fartygen kommer snabt!!. Sen gick vi till Kristianopel som var en mycket fin plats. Vidare upp så finns det bla sandvik på Öland, Byxelkrok som någon nämnde. Västerviks hamn ligger långt i men det går att ligga dels på WSS uthamn( skansholmen) eller på WSS hamns i solbegsudde på lediga platser.

 

Det viktiga är att inte hamnarna ligger för långt fråm leden. Hur hamnen är spelar inte så stor roll bara den är skyddad för efter 50 NM så blir det inte mycket tid och ork för turistande.

 

Håller med om att en autopilot är nödvändig. Det drar inte så mycket ström. Behöver ju inte användas hela tiden.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Då det är en liten båt du ska segla hem bör du vara uppmärksam på vädret, det finns inte så gott om hamnar längs sydkusten att söka skydd i och det är långt mellan de som finns. Kusten är väldigt slät och saknar även skyddande vikar

Vindar från ost till väst (och allt däremellan) är inte så roliga, det är gott om fritt vatten och vågorna bygger snabbt.

 

Trevliga rastställen Smygehuk, Abbekås, Simrishamn, Kåseberga.

 

Ett annat tips är att läsa på om trafiksepareringszoner. Du har en mellan Simrishamn och Bornholm en som kan ställa till det för dig om du inte är uppmärksam. Böter utfärdas om man gör fel.

Hanöbukten kallas även för Nordens Bisqaya vilket du kanske ska ha med i beräkningen. Du behöver visserligen inte gå tvärs över utan ju ta den längre vägen för att ha närmare till en hamn om ovädret skulle braka loss. Det är vågorna som blir besvärliga, vinden brukar man kunna klara.

När du väl kommer upp till Blekinge skärgård har du bara glassegling, en jättefin skärgård med massor av bra naturhamnar för dig med en båt med inte så stort djupgående. Vi är tyvärr numera begränsade då vi har ett djupgående på ca 2,10.

 

Till lykke med nya båten och hemseglingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för varningen. Flera har påpekat den tunga trafiken. Planen måste bli att hålla sig så långt från stora farleden som möjligt.

 

Sedan kommer jag inte att chansa om det blir är dåligt väder, folkan har trots allt ingen självlänsande sittbrunn. En folkbåt sjönk faktiskt på Öresund för ett par år sedan efter att ha lutat så mycket att vatten sköljde in i sittbrunnen. Jag fattar inte hur de lyckades, men det finns att läsa om här http://www.folkebaad.dk/news/2004/nyheder2004.htm#SOK´ s

 

Som vädret varit den här vintern känns det som om man skulle kunna ge sig iväg redan nu. Det börjar klia i seglartarmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte så räd mer fartyg, det finns och det är bra för att stanna vaken, grunden är mer farligt.

Att inte missa det är kristiansö, bornholm natuligvist, det finns 1 liten ö med en fyr att du ska inte missa också i söder jag har glömt namnen, det är 2 öar med en liten hamn mitt i.

 

När jag kommer till Sverige, jag var inte vara van att segla mellan stenarna så jag trode att des skulle vara snabare att åka direct utan för skärgården. Jag hade fel, mycket fel, jag åkt långsammare, blad att vara med pilot men så långsam.....

Nu jag seglar i skärgården och ser vilket skillnade. Pilote är på men jag ser massor och gå fortare. Jag skulle inte tror att sol vinden var så viktigt, 2m/s ut kan vara 10m/s in då för en segel båt................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns 1 liten ö med en fyr att du ska inte missa också i söder jag har glömt namnen, det är 2 öar med en liten hamn mitt i.
 
Är det möjligtvis Utklippan? 

post-945-1394235354,2713_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, missa för all del inte Utklippan. En plats omgiven av mystik, upplevelsen är speciell när man angör ön i dimma, som vi gjorde efter att ha gått över Hanöbukten från Kåseberga!

 

/RR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...