jberg 0 Postad 6 Oktober , 2007 Hej!Har börjat fundera lite på att lacka om min Flipper 717 i helvit för att få den lite modernare. Är det någon som har en uppfattning om hur mycket ett sådant jobb går på, dvs att få den lackad av ett proffs? Tänkte att man kan göra förarbetet med slipning själv och endast betala för färg och lackning. Endast seriösa svar tack!mvhjberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wackfelt 0 Postad 7 Oktober , 2007 De beror lite på de Ska du ha lackat hela båten ink däck?Va e de för färg på båten nu? Gör ju helst förarbetena själv för att garantera resultat Men Skulle man säga en kommplett lackering utan förarbetet på en sådan båt Helvit ligger väll runt 20000 Med allt förarbetet och efter arbete ligger på ca 35000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jberg 0 Postad 7 Oktober , 2007 Ja, tanken är att lacka hela båten så att det inte blir olika nyanser. Båten är från -89 så solen har tagit bort en del av lystern i gelcoaten och gjort den något mer gräddvit. Så båten är i stort sätt vit/benvit förutom en rand på bordläggningen som är ljusblå. Hur ser förarbetet ut, är det slipning, spackling och sedan slipning igen som gäller? Behöver exempelvis fönsterrutor monteras av eller går det att maskera dem? Vore ju skönt att slippa men resultatet kanske inte blir lika bra intill aluminiumlisterna kring fönstren? Tack för svaret! mvhjberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 7 Oktober , 2007 För absolut bästa resultat så måste du ta bort allt där du skall lacka. Rutor, knapar, pulpit, ventilet, genomförningar m.m. När man maskerar med tejp så kommer det bli en lackkant. Det blir även svårt att slipa helt rent och framförallt jämt om du inte har tagit bort alla saker. Förmodligen så kan du lugnt räkna med att arbetet är mycket mer än du ens kan gissa och att det kommer kosta mer än det du räknat med från början. Men har man en bra plats att stå på och lite kompisar så är det väll bara att börja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wackfelt 0 Postad 7 Oktober , 2007 Japp som sagt de bästa e att ta bort allt från båten De e både e lättare att lacka och du slipper en kant plus att har du otur så kan de va silicon i rutorna så då fäster inte lacken runt dom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Oktober , 2007 Är det inte bättre att försöka uppdatera det som redan finns .. Det finns massor med medel till detta ,sen är det bara massa jobb så blir det säkare tillräkligt bra för att du ska bli nöjd . Min båt är från -86 ...ser ut som ny ( nästan) och jag fuskar inte !!!! Din båt är gammal , vårda det som finns så borde der räcka . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 7 Oktober , 2007 Det är som du säger bättre att rubba och vaxa båten ordentligt med bra produkter. Men är friborden repiga, har fula lagningar eller liknande är det kanske bättre att lacka. Som många sagt innan så är det MYCKET arbete med spackel och sandpapper samt demontering av lister, ventiler m.m, det är inget man gör över en kafferast. Så är skrovet i fint skick, skippa lacken och polera upp glansen själv eller överlämna det till proffsen istället. Det blir billigare och snyggare. //Johannes Senast ändrad av TenZer | 08 oktober 2007 | 00:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 9 April , 2008 Hej Jocke mfl, Har du något bra tips? Jag tänkte rubba, sedan polera med typ autosol och sedan köra förseglingen/wax momentet dvs 3 moment. torde detta bli bra resultat ? Föregående säsonger har jag bara polerat och waxat. Min hardtop ser lite matt och halvgul ut som det är nu, är det polermaskin med autosol kromglans som ger bästa resultatet ? mvh Gustaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser