Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Thomaseb

volvo penta drev

Rekommendera Poster

Hej

jag har ett drev problem! tror jag? Jag har en volo penta AQ260A motor och ett Vp280DP drev. Jag låg och körde i 20 knop ca 3200rpm, när effekten uteblev och ett dåvare hjud komm från drevet. Effter det gick båten ryckigt i sex knop vid 2000 rpm. Motorn varvar normalt i friläge så jag drog en egen slutsats att det är drevet som krånglar. Kan någon hjälpa mig!!!!!!

post-28626-1394235233,7047_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga, men det skulle kunna vara lagerras.

Drar runt propellrarna och känn om de känns trögt, glappt eller onormalt. På detta sätt kan du endast kolla den undre halvan av drevet.

Töm även ut oljan. Har du ett ras så brukar det komma ut flisor/metallskrot med oljan.

Du kan även lossa det övre locket på drevet utan att ta av det. Under det ser du det övre lagret.

För sprängskisser så kolla på Marine Parts Europe www.marinepartseurope.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Ett tips är att även titta propellerna om det är de som slirar. Har hänt att centrumbussningarna släpper så att själva proellern slirar. I sådant fall är det bara propellrarna det är fel på. Du kan ju även gå in på drevia.se och lägga en fråga i deras forum, de verkar kunniga.
Mvh

jberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var nere vid båten i dag och kände på propellerna. Kunde inte känna nogot glapp, men undrar lite över varför det går att snurra propellerna  när man har i växlen i läge fram och inte i läge back! Bägge snurrade lätt i friläge....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om bussningen i propellern har släppt så brukar man inte kunna drar runt den i sitt nav för hand.

Du skall kunna dra runt propellern både i fram och backläget. När du har lagt i växeln så skall det vara stopp åt ena hållet och gå att dra runt åt andra hållet.

Personligen så skulle jag ta upp båten snarast utan att köra. Risken är annars att du skadar ytterligare saker, som t ex växelhuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...