Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
varaderon

Det ryker.

Rekommendera Poster

Tjena!

Har en yamaha 40hp -87 som fungerar och går som den ska men jag har gjort en liten reflektion och det är att den ryker ovanligt mycket. Mig veterligen så ska denna motor gå på 1-procentig blandning?!

Finns det någon justering på pumpen eller vad det nu är som portionerar ut oljan? Har vid ett annat tillfälle ägt en suzuki 30hp också den med separatsmörjning och jag kan inte minnas att den rykte på detta sätt.

 

Tacksam för svar.

Mvh/Bengan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju jättesvårt att säga om det ryker för mycket eller om det bara är normalt utan att ha sett det hela. Det bästa vore om du kunde filma några sekunder. Kanske du kan göra det med en mobiltelefon i sämsta fall om du inte har en digital stillbildskamera eller en videokamera?

Lite ska du ju ryka på en gammal 2-taktare med förgasare och det kan ryka hyfsat mycket också utan att det behöver vara någonting fel.

 

När det gäller 1 % oljeinblandning så är det inte oljeblandningen konstant om du har en fungerande intern och automatisk oljeinblandning. Då tar den så mycket olja som den just för stunden behöver. Ibland mycket mer än 1 % och ibland lite mindre beroende på belastning/körsätt.

 

Om man har en bra oljekvalitet kan det ibland ryka lite mindre och det gäller också se till att tändstiften är i bra skick. Har du testat med nya tändstift? Lägg ut en kort videosnutt här om du har möjlighet så blir det lättare att förstå om det är onormalt mycket rök.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har röken för färg...?

Det behöver inte vara oljan utan kan också vara att motorn tar in vatten och det bildas vattenånga i avgaserna. Den röken är vit vad jag vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då det är blårök och luktar likaså. Jag ska fixa en liten filmsekvens nästa gång jag är ute på böljan.

Mvh/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är det blå rök tyder det på att det har med oljan att göra. För mycket olja i bensinen närmare bestämt.

Vit rök = vatten i avgaserna

Blå rök = olja i avgas

Svart rök= för mycket diesel,(vi kan bortse från denna för stunden)smiley-laughing.gif\

 

Så du ska nog ta och mäta om det går , om det förbrukas för mycket olja i förhållande till besin mängden. Då kan du ju räkna ut vilken inblandning som du får.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kolla under motorkåpan om du har en behållare för olja. Då skulle den ha haft s k autolube system en gång i tiden, men som kan vara bortkopplat.

Se bilden vilka modeller av 40 hk ca 1987 som har autolube.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 06 oktober 2007 | 19:55

post-1495-1394235233,8776_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här bör oljebehållaren se ut om du har det på din 40 hk Yamaha 1987.

 

/Bo

post-1495-1394235233,9235_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där är autolube på den, det är ju därför jag undrar om det finns något man kan ställa doseringen med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sköter sig automatiskt. Brukar vara variabelt dessutom, så att autoluben portionerar ut mindre olja på lägre varv, mer olja på högre varv. Tror inte du kan ställa in nåt på autolube systemet.

Du kan ju prova med ett annat fabrikat på marin 2-taktsolja, vissa ryker mindre än andra. Finns även biologiskt nedbrytbar olja om du föredrar det.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste flika in med en kanske dum fråga men vet du vad för olja det e i behållaren. fel olja kan vara förädisk. mvh anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl som att svära i kyrkan, men jag kör på biltemas 2-taktsolja och det har inta varit några problem med mina tidigare motorer.

 Men jag ska testa med en dyrare olja och se vad det kan ge för resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...