varaderon 0 Postad 4 Oktober , 2007 Tjena! Har en yamaha 40hp -87 som fungerar och går som den ska men jag har gjort en liten reflektion och det är att den ryker ovanligt mycket. Mig veterligen så ska denna motor gå på 1-procentig blandning?! Finns det någon justering på pumpen eller vad det nu är som portionerar ut oljan? Har vid ett annat tillfälle ägt en suzuki 30hp också den med separatsmörjning och jag kan inte minnas att den rykte på detta sätt. Tacksam för svar. Mvh/Bengan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 5 Oktober , 2007 Det är ju jättesvårt att säga om det ryker för mycket eller om det bara är normalt utan att ha sett det hela. Det bästa vore om du kunde filma några sekunder. Kanske du kan göra det med en mobiltelefon i sämsta fall om du inte har en digital stillbildskamera eller en videokamera? Lite ska du ju ryka på en gammal 2-taktare med förgasare och det kan ryka hyfsat mycket också utan att det behöver vara någonting fel. När det gäller 1 % oljeinblandning så är det inte oljeblandningen konstant om du har en fungerande intern och automatisk oljeinblandning. Då tar den så mycket olja som den just för stunden behöver. Ibland mycket mer än 1 % och ibland lite mindre beroende på belastning/körsätt. Om man har en bra oljekvalitet kan det ibland ryka lite mindre och det gäller också se till att tändstiften är i bra skick. Har du testat med nya tändstift? Lägg ut en kort videosnutt här om du har möjlighet så blir det lättare att förstå om det är onormalt mycket rök. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 5 Oktober , 2007 Vad har röken för färg...? Det behöver inte vara oljan utan kan också vara att motorn tar in vatten och det bildas vattenånga i avgaserna. Den röken är vit vad jag vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 6 Oktober , 2007 Nej då det är blårök och luktar likaså. Jag ska fixa en liten filmsekvens nästa gång jag är ute på böljan. Mvh/B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motvind 0 Postad 6 Oktober , 2007 Är det blå rök tyder det på att det har med oljan att göra. För mycket olja i bensinen närmare bestämt. Vit rök = vatten i avgaserna Blå rök = olja i avgas Svart rök= för mycket diesel,(vi kan bortse från denna för stunden) Så du ska nog ta och mäta om det går , om det förbrukas för mycket olja i förhållande till besin mängden. Då kan du ju räkna ut vilken inblandning som du får. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 6 Oktober , 2007 Hej, Kolla under motorkåpan om du har en behållare för olja. Då skulle den ha haft s k autolube system en gång i tiden, men som kan vara bortkopplat. Se bilden vilka modeller av 40 hk ca 1987 som har autolube. /Bo Senast ändrad av bossee | 06 oktober 2007 | 19:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 6 Oktober , 2007 Så här bör oljebehållaren se ut om du har det på din 40 hk Yamaha 1987. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 6 Oktober , 2007 Där är autolube på den, det är ju därför jag undrar om det finns något man kan ställa doseringen med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 6 Oktober , 2007 Det sköter sig automatiskt. Brukar vara variabelt dessutom, så att autoluben portionerar ut mindre olja på lägre varv, mer olja på högre varv. Tror inte du kan ställa in nåt på autolube systemet. Du kan ju prova med ett annat fabrikat på marin 2-taktsolja, vissa ryker mindre än andra. Finns även biologiskt nedbrytbar olja om du föredrar det. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 6 Oktober , 2007 ok, då ska jag testa det. Tack för snabbt svar. Mvh/Bengan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 6 Oktober , 2007 Måste flika in med en kanske dum fråga men vet du vad för olja det e i behållaren. fel olja kan vara förädisk. mvh anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 7 Oktober , 2007 Det är väl som att svära i kyrkan, men jag kör på biltemas 2-taktsolja och det har inta varit några problem med mina tidigare motorer. Men jag ska testa med en dyrare olja och se vad det kan ge för resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser