Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Malmo_Yamaha

Konvertera bil B20 till Marin

Rekommendera Poster

Kan ngn nån bra länk eller sidan om konvertering B20, hur göra, vad är det som passar och inte passar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

allt passar....beror lite på hur noga man är, har du en rasad marinmotor så är det busenkelt, är man inte noga så byter man bröstkåpan och muttern till kamdrevet från marinmotorn, byter grenröret till limpa, lite rörmokeri klart. är man noga så byter man kamaxel, topp (eller bygger om biltoppen till marin det är samma grundstomme) byter samtliga frostpluggar till rostfria och byter  till marinbröstkåpa klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte samma komp i Bil och Marin b20.

Man har sängt kompet med skålade kolvar.

Så grundstommen är inte samma.

Kompet har man sängt før att inte överbelastamotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm, det ante mig... men så som jag har förstått man kan ta en bilmotor, lägga på en marintopp med C-kamaxel, klydda med vattenpump och då ska det funka:), Kan ngn säga vart ska axeln fr drevet sitta i?, finns det ngn sort av konvert istället för kopplingen, ngt som man monterar på svänghjulet??? MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att köra med bil kolvar i  än då.

De e ju en b20 så den tål de mesta smiley-wink.gif\.

 

Släng dit en marin topp med div tillhörigheter så har du båtmotor länge.

 

Ang axeln från drevet så om jag förstår frågan rätt så slänger man bort kopplingen och drar dit en liten platta på svänghjulet som sitter med 3 bult (finns nog olika typer) med splines på.

även sprängkåpan från bil skall stämma.

 

De går å fixa till men vad har du i nu för spis??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

njae det där med kolvskillnad skall man nog ta med en nypa salt...här är spec på b20 bilmotor


Typbeteckning  B20 A  B20 B  B20 E  
Effekt DIN  60 kW VID 78 r/s

(82 hk vid 4700 r/m)  74 kW vid 92 r/s

(100 hk vid 5500 r/m)  91 kW vis 100 r/s

(124 hk vid 6000 r/m)  
Cylinderantal  4  4  4  
Cylinderdiameter  88,9 mm  88,9 mm  88,9 mm  
Slaglängd  80 mm  80 mm  80 mm  
Slagvolym  1.99 l  1.99 l  1.99 l  
Kompressionsförhållande  8,7:1  9,3:1  10,5:1  
Ventilsystem  Toppventiler  Toppventiler  Toppventiler 

som kan utläsas så skiljer det ganska mycket mellan slutbokstaven, lika är det med marinmotorerna, finns en uppsjö olika Kompressionsförhållanden mellan olika modeller, för att undvika missförstånd så påpekar jag att det är samma borrning/slag i alla B20, således är det endast kolvformen som kan ändra Kompressionsförhållandet, finns åtminsone Kompressionsförhållande upp till 9,5:1 på marinmotorer (B20) således är B20A och B20B inom marintoleranserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

föresten så finns det spränskisser på volvo.com, klicka på volvopenta så hittar du nog sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt båt utan motor satt en B20 i den, kåpan och kablage med instrument är på plats...så hmm, tack för alla tips, nu ska jag ge mig ut på nätet och leta effter motorer:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen skillnad på kolvarna i en B20 marin/bil. Olika komp uppnås med olika tjocklek på topplockspackningen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu blir jag riiktiigt nyfinken på hur topplockspackningen till en petroleum/bensin B20 ser ut.....ca 6.5:1.....blir en dj*vla tjock packning om man ska kunna ha 10,5:1 med samma kolvar vev och stakar. även hutlöst tjock packning med 8,7:1 och 10,5:1 med samma botten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte var du hittat en motor med 6,5:1. Inte nån standard bensindriven marin eller bilmotor i allafall. Den lär nog inte gå så bra...

 

På B20 marinmotorer är packningen 0,8 eller 2,5 mm tjock för att få 8,4:1 eller 9,5:1 i komp. Se länk nedan till verkstadshandbok för B20/B30 marinmotorer (bild nr 41-42). Även på bilmotorerna är det packningens tjocklek som avgör komp, förutom B20E som har en lägre topp=mindre förbränningsrum=högre komp (10,5:1). På B18 har man planat toppen olika mycket för att få olika komp. 

 

Se även Orbitrade-länken nedan och se att kolvarna till olika B20-motorer har samma artikelnummer (förutom att senare utföranden har större kolvbult).

 

http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/index1.html

 

http://www.orbitrademarine.com/pdf/01.pdf

 

http://volvo1800pictures.com/document/2_motor.pdf

 

http://volvo1800pictures.com/document/verkstadshandbok/2 B20A B20B/avdelning_2_B20A_B20B.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sååå mycket info, så många som kan detta, fan detta är underbart:), vill tacka till alla som skrev upp ngt på denna tråden, men men, suck, jag har flera dumma funderingar som snurrar i skalle... tex: om man ska ha en färskvatten kyld motor med glykol, dvs som i en bil, har man vanlig vattenkylare som i en bil eller ngn annan grej i stället för kylare? min tanke fr början är att ta bilmotor(b20), och konvertera den till marin, men vill gärna behålla bilens slutna kylsistem och ha värmepaket inne i ruffen.... Så, hur gör man???? 1000000 TACKAR till ALLA som har förslag MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...