Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
cat_stevens

För liten båtkärra?

Rekommendera Poster

Har erbjudande om att köpa en beg. båtkärra som enl. spec tar båtlängd på 480cm och maxvikt på 500 kg. Kärran heter Gisebo BUV 502. Nu är det så att jag har en örnvik commander som är 505 cm och väger 650kg med motor. Kan det funka ändå bara för upptagning och förvaring av båten? Jag ska alltså inte köra något med kärran och båten. Tacksam för snabba svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret är ett solklart NEJ om du ska uppfylla lagens krav. Och det ska man väl... dessutom finns det säkerhetsrisker med överlast som är minst lika allvarliga och som man definitivt måste ta hänsyn till.

Hälsningar:

Roddarn

Senast ändrad av Roddarn | 03 oktober 2007 | 17:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog bättre du köper en båtupptagningsvagn som klarar båtens totalvikt så blir det lättare den dag du skall sälja båten. Köparen är nog då inte såvärst intresserad av en båtupptagningsvagn som inte klarar båtens vikt. Så är det ju bra att ha en båtupptagningsvagn om man skulle vilja dra iväg av nån anledning till nån annan plats med båten vare sig det är för service, reparation eller nåt annat.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Bo, en upptagningsvagn hittar Du som kan ta din båts vikt och Du kommer att hitta den till en mycket rimlig penning. Eftersom Du inte verkar behöva köra i 80 så satsa på en sådan.

//F

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders75

Hej!

Ser att det har lämnats en del felaktiga svar (som vanligt).Följande gäller:

Båtkärran Gisebo 502 är en båtvagn och inte en båttrailer. En båtvagn räknas som ett efterfordon och är inte registrerad. Maxvikten om 500 kg är bara en rekommendation från tillverkaren. Det är förövrigt helt okej och lagligt att själv svetsa ihop sin båtvagn och använda denna som efterfordon i 30 km/h utan något som helst typgodkännande. Du kan med andra ord lugnt lägga på din 650 kg tunga båt på båtvagnen BUV 502 utan att vara orolig för lagens långa arm. Min erfarenhet är dessutom att de fabriksbyggda båtvagnarna är byggda med ett visst mått av överdimension, så jag skulle inte vara särskilt orolig att vagnen viker sig eller så. Det viktigaste är faktiskt att vagnen sett till antalet kölrullar och sidostöd är anpassad för den aktuella båttypen för att undvika skador på båten. Exempelvis har en Gisebo 502 endast två kölrullar i standardutförande, vilket gör att du får förhållandevis hög punktbelastning på skrovet. Sedan är det ju inte helt bra om en stor del av aktern hänger utanför/bakom den bakersta kölrullen, speciellt inte med en tung utombordare på akterspegeln. Det bryter rätt bra, speciellt om du kör i ett gupp. Å andra sidan skulle du inte köra med den några längre sträckor säger du...

Hade det varit jag hade jag nog trots allt satsat på ett snäpp större vagn, även om det är lite dyrare. Sedan har de allra minsta vagnarna normalt bara 10 hjul, vilket är lite dumt om man vill dra upp båten där det är lite dyigt. Bättre med större hjul då, speciellt med en tung båt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Var väl ungefär som jag trodde. Jag hade iofs inte tänkt köra båten alls på upptagningsvagnen utan jag behöver bara en vagn att dra upp båten med samt ställa den i vår carport 200 meter bort. Men om det finns risk för att båten inte ligger riktigt bra så är det såklart värt att satsa på en rejälare vagn. Känns bara lite lyxigt att köpa en ny fin trailer som bara ska åka 400 meter per år. Verkar vara ont om begagnade på blocket. Antagligen är det väl lättare att sälja båten i framtiden om man har en kärra som köparen kan traila ivag med direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga till... Om man nu hittar en båtupptagningsvagn på Blocket som finns typ 5-10 mil bort, hur funkar det då? Kan man köra hem en sådan i 30km på vanliga vägar. Ska man ha någon speciell varningsskylt etc..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan dra hem den efter bilen, 30km/h, ej på motorväg och LGF skylt bak belysning om det är mörkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders75

Jo, jag hålller med. Ont om begagnat är det, vilket avspeglar sig att de begärda beg-priserna i många fall är lika höga som nypriset, ibland till och med ännu högre. Ingen större idé att köpa begagnat m.a.o. Bra är ju i alla fall att du nästan får tillbaks pengarna den dagen du ska sälja.

På blocket och liknande sidor finns det gott om företag som säljer nya båtvagnar till ganska angenäma priser och i många fall som sagt under vad folk ska ha för sitt gamla skrot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...