Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
melle

Lukt vid pumpning av toalett?

Rekommendera Poster

Någon som har tips om hur man får bort lukten som kommer när man pumpar toaletten? Vanligtvis när toaletten inte används luktar inget, men när man pumpar ut och vattennivån i toaletten går ner så luft kommer in. Då kommer lukten.

Finns det några medel som fixar detta? Är mindre sugen på att göra skitjobbet

Mvh

Andreas

Sy Uhuru

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hall i en redig skopa vanligt maskin-disk pulver i god tid, dvs dagen innan du pumpar ut. Starkt alkaliskt disk-maskin pulver gor susen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ähum, vad händer med packningar, membran och annat då..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett riktigt miljövänligt alternativ.

Om alla båtägare gjorde detta så skulle vi snart ha skitit färdigt på sjön.

Det finns flera olika medel att hälla i tanken, som har mindre miljöpåverkan än maskindisk. Besök närmaste båtbutik så kommer de att hjälpa dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I sommras upplevde jag för 1:a gången *stanken* EFTER tömmning själv, det stank nåt vidrigt från tankens avluftning, säkerhetsavstånd på typ 20meter runt båten smiley-foot-in-mouth.gif\

Vad jag gjorde var helt enkelt att:

pumpa in rejält med rent (havs) vatten i tomma tanken (har eltoa så det blev att hålla spolknappen inne typ 3 minuter) sen låta det gunga runt en stund under färd för att röra om/lösa upp restprodukterna i tanken och sen pumpa ut alltihop igen.

Upprepade 2-3 gånger, avslutade med att pumpa in typ 5% av tankkapaciteten rent havsvatten och sen blev det helt luktlöst, och är så fortfarande!

Ingen tillsats av nån kemi behövdes i mitt fall, bara rengöring och vattenlås (blir väl alltid kvar lite i botten på tanken och exponeras den *skiten* för luft så stinker det garanterat).

Hmmm..stinker det från toaletten när vattennivån sjunker så är lösningen enkel..dra avloppsslangen mellan toalett och septitank (eller om sådan saknas, utloppet) så att du får ett vattenlås = vatten blir stående i skålens avloppskrök..precis som i vattenklosetten hemma.

Senast ändrad av Gunnar_ | 03 oktober 2007 | 20:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju kolfilter att sätta på tankens avluftningsslang (eller va fn det heter). Dvs där luften kommer ut från tanken när du pumpar in avfall.

Finns i alla tillbehörsaffärer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diesel Pelle!

Du tillhör den lilla skara som brukar komma med kunniga och goda råd här, till skillnad från många andra som uttalar sig i tid och otid utan att ha en aning om vad de pratar om. Jag är definitivt ett av dina fans. Men den här gången är du väl ändå ute och reser? Var har du hämtat upp informationen om maskindiskmedels miljöfarlighet och på vilket sätt skulle produkterna från båttillbehörsbutikerna vara bättre? Jag påstår inte att maskindiskmedel saknar miljöpåverkan. De innehåller bl.a. fosfater, vilket man nu planerar ett förbud mot. Fosfaterna är utmärkta gödningsmedel, men jämfört med de tonvisa utsläppen från från alla diskmaskiner är en eller annan toatank en fjärt i rymden. Dessutom innehåller skiten som spolas ut från tanken stora mängder fosfater som kommer från födan. Övriga ämnen är väl inte direkt hälsosamma, men inte heller extremt miljöskadliga och passerar dagligen i tonmängder våra reningsverk ut i sjöar, hav och vattendrag. Tensider som är den viktigaste beståndsdelen finns ju i alla diskmedel, så med ditt sätt att resonera skulle man ö.h.t. inte diska ombord. För att minska den storskaliga miljöpåverkan finns numera dessutom Svanenmärkta (=bra miljöval) maskindiskmedel att köpa. Om man har ett mycket ömtåligt miljösamvete kan man ju välja ett sådant att hälla i toatanken. Om det nu gör någon nytta? Jag har aldrig försökt.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...