ljud 7 Postad 3 Oktober , 2007 På Lördag är det dags att ta upp båten (bella 561 ht) på båtklubben. Den kommer att stå på bockar, som skall införskaffas idag. Båten är inte bottenmålad, så det kommer nog vara en del pyssel för att få den ren igen. Jag tänkte, samtidigt som jag köper bockar, passa på att köpa en pressening. Vad mer kommer jag att behöva införskaffa? Allt jag har, förutom vanliga verktyg, är däcksborste och en hink. Ska väl också köpa wax med tillbehör för att snygga till den innan vintern. Vad brukar ni börja med efter upptagning och avsprutning med högtryckstvätt?Ska tillägga att båten är från 07 och motorn lyfts av, av lokala marinan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 3 Oktober , 2007 Ungefär så här brukar jag göra när jag tar upp båten inför vintern: 1: Jag varmkör min utombordare. 2: Kör båten till sjösättningsrampens brygga och förtöjer. 3: Jag kör ner trailern i vattnet men aldrig längre ner än att vattnet når max till strax under trailerna hjulnav. Trailerna hjulnav ska inte hamna under vatten även om de är sk. vattentäta. Kullagerfettet fräts bort då. 4: Jag tiltar upp motorn på högsta läget så att den inte tar i botten av den sneda vinkeln som uppstår när båten kommer upp på trailern. Eventuella akterspegelgivare kan man också lossa på av samma orsak. 5: Drar upp båten på trailern och kör upp hela ekipaget på land och plan mark. 6: Tvättar omedelbart av bottenskrovet så gott det går. 7: Tar bort dyvikan på akterspegeln. (När jag sedan kör iväg med båten så rinner vattnet ut i uppförsbackarna.) 8: Kör hem båten och det först jag gör här är att tvätta av bottenskrovet igen men denna gång med högtryckstvätt. Det gör jag väldigt noga. Sedan penslar jag på ett medel som heter Y-10 som jag låter verka i 20-30 minuter varav jag sedan spolar av medlet med högtryckarn igen. Även denna gång väldigt noga. På vissa ställen kan det behövas pensla på ytterligare en omgång med Y-10 och då gör jag det. Jag rengör bottenskrovet tills den ser helt fabriksny ut och med Y-10 och en högtryckstvätt så går detta ganska fort. 9: Jag tvättar båten bara hyfsat noga både ut och invändigt. (Den riktiga rengöringen och vaxningen gör jag på våren istället.) 10: Tar bort propellern och fettar in propelleraxeln. 11: Jag kopplar på trädgårdsslangen på motorns kylintag med hjälp av en spolmuff. Vrider på högsta vattentryck på trädgårdsslangen och kopplar nu bort bränsleslangen ur motorn. 12: Startar motorn och kör den på tomgång med hjälp av det bränsle som finns kvar i motorn. Detta gör jag tills motorn får bensintorsk för att slippa ha gammalt bränsle kvar i systemet under vintern. Men OBS! Strax innan motorn dör av bränsletorsk så sprayar jag in motorkonservieringsolja i motorn. Försöker att tima detta så att jag åtminståne tömmer halva sprayburken. Detta ger ett direkt nödvändigt och bra skydd mot vinterns kyla och mot rost inne i motorn. 13: Jag plockar ur dynor och kapell som jag förvarar hemma mörkt och i normal rumstemperatur eller svalt i garaget. (Jag har min båt inomhus men detta ska göras även om den står utomhus.) Töm båten på allt stöldbegärligt. 14: Laddar batteriet fullt. (Eftersom jag har båten inomhus kör jag med underhållsladdning dygnet runt ända fram till sjösättningen.) 15: Kör iväg med båten till min auktoriserade motorverkstad där jag överlåter all annan service på motorn. På det viser så får jag en dokumentation (via en offert/kvitto) på att motorn är servad varje år och vad servicen innehåller. Denna dokummentation fungerar då som en slags servicebok motsvarande den för bilar och som gör att jag får ett högre andrahandsvärde på motorn den dagen jag vill sälja den. Tja.....ungefär så här gör jag. När våren kommer så brukar jag göra min riktiga storstädning då istället för på hösten. Den enda anledningen till detta är att det är mysigare att hålla på med tvättning då det är lite varmare i luften och att jag tycker att våren är en båtfixar-period precis som det var förr. Men min rengöring har ingen pardon alls!! Jag är ytterst petnoga när jag rengör och vaxar båten. Har varje år en målsättning att båten ska se helt fabriksny ut och hittills har jag lyckats rätt bra med detta varje år. Dels är det roligast så, men jag bibehåller också ett högt andrahandsvärde på det här sättet, så det är klart lönsamt på alla sätt och vis! Vad du ska tänka på som har båten utomhus är att tömma båten på precis ALLT som går att plocka ur båten på ett rimligt enkelt sätt. Dynor, kapell, batteri, propeller, verktyg, oljor, GPS eller anndra löstagbara instrument osv. Ha båten så tom som möjligt helt enkelt. Du måste se till att ha ett godkännt motorlås av klass 3, klass 3 kätting och klass 3 hänglås. I vissa fall måste motorn tas bort från båten för att försäkringen ska gälla, så det är ytterst viktigt att du kollar med just ditt försäkringsbolag om vad som gäller just för dig! Åk sedan mycket regelbundet ner till båten för att titta till att allt står rätt till. Detta är särskilt viktigt under hösten tills höststormarna har lagt sig! Under hösten/vintern/våren är det bra att sopa bort löv, snö och vatten från presseningen. Presseningen ska du naturligtvis täcka över båten, men du måste se till att det inte blir allt för tätt. Båten måste kunna andas för att undvika mögel! Ventialtion är A och O! Se också till att öppna alla luckor, lådor, ankarboxar osv. Presseningen ska du absolut inte förankra i bockstälningen för då kan hela båten rasa om det blåser upp till storm! Presseningen ska förankras separat i marken. Man kan också hänga tyngder i presseningens öglor så att den inte blåser upp och fladdrar så lätt. Då håller den mycket längre. Ett tips till är att du...om du har möjlighet...att ställa båten med aktern mot en bergvägg, husvägg, träd eller annat som då kan försvåra att någon kommer åt din motor om du nu ska ha den kvar på båten under vintern. Gör det så krångligt som möjligt för en eventuell tjyv om du har möjlighet att välja var på båtklubben du ska/kan placera båten. Om det krävs att de måste flytta på båten för att komma åt din motor så är chansen mycket större att de låter bli den. Har säkert glömt något bra tips här, men det är ungefär så här jag tycker att du ska göra. Lycka till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 3 Oktober , 2007 Roddarn! Helt fantastisgt inlägg, severat på siverfat!!! Var och köpte bockar idag, det är ju inte billigt att ha båt... avvaktade med ställning gör presseningen, kostade tretusen spänn! Ska försöka knepa ihop nåt själv i stället. Förresten! Jag fyllde upp den fasta tanken full, jag antar att åsikterna går isär när det kommer till detta, Kommentarer? Senast ändrad av ljud | 03 oktober 2007 | 20:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 3 Oktober , 2007 Tjena, Håller med om berömmet beträffande Roddarns tips/kommentarer! Är själv nybliven ägare av en båt med diesel/inombordare och fick också flera värdefulla tips av denna tråd - tack för det! När det gäller hur du skall göra med den fasta tanken är det väl som du säger lite delade meningar om det, för min del som har dieselmotor brukar ju rekommendationen råda att ha den full för att minska kondensmängden - men för en bensinmotor som din har jag för mig att man råder att ha den helt tom eftersom kraften i bensin påverkas mer över tiden jämfört med diesel och då finns det inte någon anledning att ha gammal soppa i tanken när du kommer till våren! En tom, torr bensintank bör ju inte kondensera heller... Lycka till! Mvh T_M_C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 3 Oktober , 2007 Åhåja....vilka varma och ödmjuka ord ni klämmer fram pojkar!! Jag blir nästa generad nu, men bockar och tackar så djupt jag bara kan! (Men magen är visst lite väl mycket i vägen tycker jag! ) När det gäller bränsletanken så glömde jag bort den. Jag förespråkar att man har den spikfull just för att slippa kondens. För att det ska bli kondens så krävs det luft. Om den är spikfull så finns det ingen luft och därmed ingen kondens. Kruxet är bara att en spikfull bränsletank med bensin förångar sig en aning med tiden. Efter ett tag är den alltså inte spikfull längre och då får man fylla på igen. Det handlar då om rätt små mängder. Men en tank som är fylld till 99 % ger mindre kondens än en tank som bara är fylld till 50 % eller 5 %. Idealet om man ska dra saken till sin spets är kanske att köra med en helt tom tank. Men för att lyckas få den helt tom så måste man i sådana fall suga ut de sista dropparna som inte dras med in i motorn. Det måste man alltså göra mekaniskt med en pump i så fall och det kan vara rätt bökigt. Men....om man nu gör detta i alla fall så blir det kondens i bränsletanken ändå eftersom den är luftfylld. För att en tom tank ska fungera i praktiken så måste man i sådana fall suga ut även kondensvattnet till våren innan man fyller upp tanken med bensin igen. Kontentan är av mitt sätt att set på det hela...att det alltså är bättre med en helt fylld tank. Lite luft = lite kondensvatten plus att det dessutom är det mest bekväma alternativet. Två flugor i en smäll kanske man kan säga. En annan sak angående just detta med bränsle: Att investera i ett separat bränslefilter med inbyggd vattenavskiljare är en vansinnigt bra investering! Detta är särskilt viktigt för direktinsprutade 2-taktare och för 4-taktare. Just kondensvatten i bränslet kan ställa till med riktigt dyra motorskador och haverier ute på sjön, men med ett sådant bränslefilter så undviker man detta otroligt effektivt! Vatten i bränslet är en av Sjöräddningens allra vanligaste orsaker till deras utryckningar och de har statistik på detta som går att kontrollera. Ett bränslefilter med inbyggd vattenavskiljare kostar under 1000 kr (ibland långt under 1000 kr) och sedan ska man byta själva filterdelen varje höst. Filter-delen kostar kanske runt 200-500 kr beroende på fabrikat. Filtret ska helst ha ett värde på 10 micron för att kunna filtrera riktigt effektivt. Man bör också välja den sorten som har en glaskopp allra längst ner på filtret för då ser man både skiten och vattnet som lägger sig längst ner i koppen. Under båtsäsong öppnar man bara en liten kran vid glaskoppen ett par gånger under sommaren och tömmer på det sättet ut det vatten (och smutspartiklar) som samlas här istället för att kommer in i motorn. Det här är en väldigt effektiv och i sammanhanget billig försäkring för att slipa dyra reparationskostnade helt i onödan, men också en viktig och enkel åtgärd för att slippa hamna i sjönöd. Personligen skulle jag inte våga vara utan detta filter. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 4 Oktober , 2007 Jag tar åt mig ang bränslefiltret, det låter väldigt vettigt! Lite OT: Men är det inte konstigt att detta inte installeras på nya båtar, det borde ju snygga till statistiken för de motormärken som väljer att göra detta? Dessutom är det ju så att de olika fabrikaten har köpt in sig på olika båtmärken och borde således kunna påverka vad som sitter mellan tank och motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 4 Oktober , 2007 Jo, jag håller verkligen med dig om att det borde installeras från början. Men numera blir det faktiskt mer och mer vanligt att vattenavskiljande bränslefilter installeras från butik. (Från butik eftersom det är där man monterar på motorerna.) Men det är fortfarande väldigt mycket upp till den enskilda butiken att bestämma om de ska utrusta motorn med ett sådant filter eller inte. Men i de flesta fall så monteras det ju ingen motor alls för än slutkunden har bestämt vilken motor han/hon vill ha och hur allt ska vara utrustat. Det är alltså upp till slutkunden att bestämma om det ska monteras på ett filter eller ej. Många kunder avstår, men här är jag totalt övertygad om att det då bara handlar om ren och skär okunskap av betydelsen om att ha ett sådant filter monterat. Om alla visste hur viktigt det här är så hade det nog varit ganska få personer som hade vågat avstå från det här filtret eftersom den i sammanhanget bara kostar en spottstyver. Men det här verkar bli mer och mer uppmärksammat tror jag. Tyvärr inte enbart för att det snackas om det bland folk (som t.ex. just nu) utan även om sjöräddningens statistik som börjar sprida sig. Om man köper små motorer på säg 9,9 hk så ingår det t.ex. bränsletank i priset. Det borde även ingå vattenavskiljande bränslefilter också. I varje fall från 50 hk och större. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gutterslut 0 Postad 4 Oktober , 2007 Ha! Vad ni plättar er! Det ända jag gör är att att: Kör igenom motorn i sötvatten. Tar av proppen. Fettar in axeln. Tar ut dyvikarn. Jag skiter fullständigt i att täcka båten då det blir lika skitit och jävligt ändå, också slipper jag möggel och sönderblåsta presseningar! Visserligen är min båt från 60-talet och motorn från mitten av 90-talet och ligger på tomten i skärgården, så stöldrisken är inte allt för stor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henke12345 0 Postad 7 Oktober , 2007 Hej! Är i ungefär samma läge som frågeställaren, så tack för bra tips. Men; Vad är dyvikaren? Hur utförs punkt 12, motorkonserveringsoljan? Full eller tom tank verkar fortfarande vara oklart? Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 7 Oktober , 2007 Dyvika = bottenpluggBiltema har en konserveringsolja som ska sprutas ner i förgasaren tills motorn dör. Tror dock inte detta är nödvändigt, en del marinmekaniker bara skrattar när man nämner det... Har själv aldrig gjort det och motorn går som en klocka år efter år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 7 Oktober , 2007 Jag brukar ta en deciliter vanlig motorolja och hälla ned i förgasaren på min 4,3 Mercruiser strax före jag stänger av den. Angående besnintanken. Tanklocket är tätt. Den mängd vatten som kan komma in via ventilationsröret måste vara försumbar. (alltså då temperaturen ökar/minskar och tanken andas ut och in) Har aldrigt märkt någon skillnad på gammal och ny bensin. Brukar aldrig ha problem med fukt i bränslet. Däremot problem med fukt under presseningen, mycket viktigt med ventilation! mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
selleman 0 Postad 8 Oktober , 2007 Är också ny båtägare för i år och vill passa på att tack för alla tips (roddarn)! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malarnara 0 Postad 8 Oktober , 2007 Mkt bra punkter. Ett annat bra tips jag tror jag läste här för något år sedan som kan underlätta bottentvätten en del är att passa på och köra båten i planfart för att få bort värsta gegget under innan upptagning. Brukar göra det och med moderna färger och båtar släpper det förvånansvärt bra. Glömde dock det i år och båten har legat och guppat i en vindskyddad hamn i ca 8 veckor utan att ha körts en meter. Var riktigt snuskig under i år så det blev svamp och högtryck. Det är ungefär samma princip som när pippi städar golvet med skurborstarna på fötterna. Roligt och effektivt samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batteristen 0 Postad 9 Oktober , 2007 Har även hört att man bör lägga en pläd eller liknande över inombordsmotorn för att förhindra korrosion. Några kommentarer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 9 Oktober , 2007 Ja, det är jättebra.....för pläden. Den kommer nog inte att rosta då. Men för motorn har jag oerhört svårt att tänka mig på vilket sätt pläden skulle skydda för just rost. Tror snarare tvärtom faktiskt, eftersom pläden suger åt sig fukt. Om den suger åt sig fukt och ligger på motorn så finns det ju ännu mer fukt i motorns omedelbara närhet. Den drar ju fukten till sig på samma sätt som korna drar till sig flugorna. Nej, jag tror mer på att i så fall ha någonting som stöter ifrån sig fukten. En torrboll kanske. (Och då menar jag inte Carl Bildt!) Men egentligen tror jag inte att det spelar någon större roll om man har ens en torrboll. Tror att att den allmäna motorvården och hanteringen som t.ex. körsätt av motorn betyder mer. Att regelbundet köra motorn varm är också viktigt för att få ut fukten. Jag kan ju ha fel naturligtvis, men det är så jag tror. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batteristen 0 Postad 10 Oktober , 2007 Hehe.. ja då slipper jag köpa nån rostfri pläd... Alltså är det bara o köra på med den gamla devisen - Bra ventilation är A&O. Nu ska jag åka till min 5,7 liters spis och begå min konserveringspremiär med slang, glykol, stor dunk, spolmuff och ett nervöst leende på läpparna =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 10 Oktober , 2007 Ha ha....jo, jag tror att du gör klokt i att skippa den rostfria pläden! Skaffa rostfri Glapack istället att konservera motorn med he he! Nä förresten.....den vanliga hederliga vinterkonserveringen som du nu med ett nervöst leende på läpparna är på väg att göra är nog allra bäst trots allt. Och du behöver nog inte vara så nervös för det alls. Det kommer att gå jättebra ska du se. Tänk bara på att dubbelkolla att motorn får den kylning som den behöver via spolmuffen. Det kontrollerar du genom att titta på om det sprutar ut något vatten ur den sk. skvallerstrålen på baksidan av motorns övre del. Den som ser ut som när du pinkar! Om det rinner ut vatten där så är allting okay. Om det inte gör det så måste du stänga av motorn omedelbums och placera om spolmuffen. OBS att detta är MYCKET VIKTIGT att du försäkrar dig om att den får kylning! Men som sagt: Det kommer att gå jättebra och är ingenting att oroa sig för. Lycka till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser