Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
laban1

glykol kvar i backslaget?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en sötvattenkyld diesel (med värmeväxlare) som ska konserveras

(i år igen ;-).

 

Hur gör man egentligen med glykolblandningen i saltvattenkretsen?

1) Ska man köra tills impellern inte förmår att trycka ut mer

och går torr ngra sekunder,

 

eller 2) stanna motorn och låta glykolblandningen stå kvar i backslaget?

(Tanken med alternativ2 var att om man har glykol i slingan

som kyler oljan i backslaget så skulle korrosionen minska och kylröret

i backslaget hålla längre. Eller är det så att packningar skadas?)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så ska jag låta glykolblandningen stå kvar i backslaget?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

När båten är på land konserverar jag motorn (byter olja och spolar salvattenkretsen).

En vattenslang kopplas in på saltvattenfiltret i salvattenkretsen och när det är ordentligt genomspolat häller jag in glykol tills dess glykol sprutar ut (har en pyts att fånga upp det i). Därefter stannas motorn och den glykol som finns i kretsen får vara kvar.

Mvh,

Leif

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra båt hade jag backslagskylningen kopplad till sötvattensdelen. Enkelt och bra och utan krav på vinterbestyr.

 

L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...