laban1 2 Postad 2 Oktober , 2007 Hej! Har en sötvattenkyld diesel (med värmeväxlare) som ska konserveras (i år igen ;-). Hur gör man egentligen med glykolblandningen i saltvattenkretsen? 1) Ska man köra tills impellern inte förmår att trycka ut mer och går torr ngra sekunder, eller 2) stanna motorn och låta glykolblandningen stå kvar i backslaget? (Tanken med alternativ2 var att om man har glykol i slingan som kyler oljan i backslaget så skulle korrosionen minska och kylröret i backslaget hålla längre. Eller är det så att packningar skadas?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 2 Oktober , 2007 http://www.drevia.se/konsdiesel.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laban1 2 Postad 4 Oktober , 2007 så ska jag låta glykolblandningen stå kvar i backslaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leif 3 Postad 4 Oktober , 2007 Hej, När båten är på land konserverar jag motorn (byter olja och spolar salvattenkretsen). En vattenslang kopplas in på saltvattenfiltret i salvattenkretsen och när det är ordentligt genomspolat häller jag in glykol tills dess glykol sprutar ut (har en pyts att fånga upp det i). Därefter stannas motorn och den glykol som finns i kretsen får vara kvar. Mvh, Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lyngve 0 Postad 4 Oktober , 2007 På min förra båt hade jag backslagskylningen kopplad till sötvattensdelen. Enkelt och bra och utan krav på vinterbestyr. L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser