Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
vgurra

Ryds 465 med 20000 ton vatten i! Hur att får den torr?

Rekommendera Poster

 

Hej,

 

Har skaffat mig en riktig gammal Ryds465 i rätt skabbigt skick som sakta men säkert under en säsong samlar på så mycket vatten att den till slut är så tung att den knappt planar med en modern 15 hkr motor.

 

Har massor med frågor:

 

 

 

 

Någon som vet hur en gammal Ryds 465 ser ut mellan skroven?

 

Hur är konstruktionen? Räcker det med att öppna upp innifrån och få ner en slang till lågpunkten och pumpa ur (under säsong med båten i sjön)?

 

Eller finns där distansmaterial som suger upp vatten så att det inte räcker med att försöka pumpa ur vatten?

 

Inga uppenbara skador eller hål där vattnet kommer in, kan det komma in stora mängder vatten under en säsong bara genom dålig plast och otät ytbehandling (skrovet förefaller målat med okänd typ av färg, inte säkert att att det är heltäckande gelcoat)?

 

Om man måste öppna upp för att lufta ur och ta bort distansmaterial, var/hur gör man det lämpligast?

 

Tips på hur man identifierar felen och fixar till den så den håller sig lätt och fin hela säsonge mottages tacksamt!

 

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av vgurra | 02 oktober 2007 | 23:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller båtens konstruktion och hur den ser ut och vad som finns i den så är det säkrast att du kontaktar Ryds för att slippa spekulationer. När du vet det svaret så är det mycket enklare att gå vidare. Det är då du vet vad som bör göras och hur.

 

Om det finns någon dyvika längst ner på båtens akterspegel så bör du ta bort den inför varje vinter för att tömma ut vatten ur skrovet. Särskilt viktigt är detta om den står i frostgrader under vintern för att undvika frostsprängning.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bra feedback från Ryds om hur man bör få den torr.  De rekomenderar att den tas in i slutet utrymme tillsammans med en lufftavfuktare under vintern om distansmaterialet har varit dränkt under lång tid.  Sagt och gjort - ut med bilen ur varmgaraget och in med båten.

Visade sig att kölen fått mycket stryk och läckte rätt friskt. Öppnat upp flera 10mm hål i kölen och flera längst ner på akterspegeln samt större hål i innerskrovet (i utrymmet för tank) samt installerat ventilationsflkäkt som skall trycka igenom luft mellan skroven. Efter drygt två veckor droppar det fortfarande ur hålen i kölen!

 

Frågan är om det  tillför så mycket med en luftavfuktare eller om räcker med att ventilera på detta sätt under vintern? Garaget i sig är varmt och välventilerat.

 

 

Ett par frågor om plastning till er som varit med förr: 

Senare blir det till att plasta en ny köl tror jag. 

Har fått för mig att epoxy och väv som som passar till epoxy är vad jag bör ha, mest för att det fäster bra på gammal plast och för att inte grannarna (garage i flerbostadshus) skall strypa mig på grund av dofterna från nybakad polyesterplast. 

 

Hur tjokt laminat bör man göra för att få till ett stryktålig köl/bottenstock? Lämplig väv och hur många lager?

 

 

Mvh,

G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt in en avfuktare, du kommer bli förvånad över hur effektiva de är!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste välja:

 

1. Varmt och välventilerat. Då har avfuktaren en hopplös uppgift eftersom det hela tiden tillförs ny fukt via ventilerna, medan värmen gör att luftfuktigheten i % är låg och därmed måste avfuktaren jobbar hårdare. Men varmt blir det. Fast båten blir torr även utan avfuktare.

 

2. Täpp till alla ventiler och stäng av övrig värme. Då gör avfuktaren mest nytta och den energi som avfuktaren drar ger värme till garaget. Antagligen mer ekonomisk lösning.

 

Med tanke på att båten (om jag fattar rätt) ska stå i garaget hela vintern så har du gott om tid att vänta på att att båten blir torr. Metod 1 verkar enklast. Men har du redan en avfuktare så ger metod 2 mindre energislöseri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...