Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
T_M_C

Vad skall man välja för typ av genomföringar?

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Vår båt som är knappa 30 år (-79) har original bottengenomföringar och kranar som oavsett skick faller för åldersstrecket enligt konstens alla regler (och besiktningsmannens...)

 

Vad skall man välja när man nu inför nästa säsong byter ut dom?

 

- Mässing

- Brons

- Rostfritt

- Kranar

- Kulventiler

 

...annat att tänka på?`

 

Förresten - vad är det som är storleken på en dimension, exempelvis 2 tum är ju det största jag har hittat, men nog ser genomföringen i skrovet där kylvattnet går ut betydligt större ut än så, eller hur mäter man?

 

Vad är det som behövs för en komplett genomföring; kran, slangklämmor (?). genomföring (är det det som kallas nippel eller någonting mer/annat?

 

Mvh

 

T_M_C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, mina är från 1972 och i jättefint skick, kollar de varje år noggrant - de visar inga tecken på angrepp. De är i brons, så kör på det! Mässing är lite epa att ha under vattenlinjen, RF funkar - men brons är bäst (och dyrast och svårast att få tag på...)

 

Kulventil är det som gäller, skjutventiler (rattar) är inte riktigt gjorda för jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja, det var så besiktningsmannen förklarade det; byt till genomföringar i brons så kan du glömma livslängdsproblemet därefter...

 

Har du något bra svar på min dimensioneringsfråga/kylvattenutsläpp samt vad en komplett genomföring består av?

 

Mvh

 

T_M_C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller slangklämmor så ska man ha dubbla (och helst även syrafasta) slangklämmor för att få det fullt godkänt. Detta gäller i synnerhet på sådant som t.ex. slang till slälvläns, bränsle, vatten osv. 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, tyvärr. Kolla in- och utvändigt med ett skjutmått, det skulle jag göra - och se till att du får ungefär samma dimensioner som tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

helst även syrafasta slangklämmor! smiley-undecided.gif\

 

Min erfarenhet av båtar jag köpt där det suttit annat än rostfria (och syrafasta) slangklämmor är att de försvagas och försvinner fortare än en avlöning. Och när man minst önskar det!

 

Glöm annat än rostfritt/syrafast!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vi bytte i vår Albin 25 från 1974.

 

Tänk på en sak, blanda inte olika metaller, t.ex: mässing och RF för att undvika galvaniska elakheter.

 

Jag använde följande:

- Genomföring av mässing

- Tätning med Sikaflex

- Kulventil av mässing

- Tätning med gängtejp

- Slangtos (nippel) av mässing http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/visabild.asp?nr=4621-2

- Tätning med gängtejp

- Lämplig slang

- Dubbla spegelvända ANSI slangklämmor syrafasta rostfria.

 

Sedan kan man sova lugnt smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

 

Tack för tips och råd!

 

Stämmer det tycker ni att man bara bör satsa/sikta på brons - eller är det att satsa pengar på den ägare som har vår båt om 30 år? (Nog inte vi...)?

 

En fråga till dig ulfa; vad är spegelvända ANSI-slangklämmor?

 

Förresten; hur tar man bäst loss dom gamla genomföringarna som suttit där i 30 år?

 

Mvh

 

T_M_C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Stämmer det tycker ni att man bara bör satsa/sikta på brons - eller är det att satsa pengar på den ägare som har vår båt om 30 år? (Nog inte vi...)?

 

Svar: Satsa - kostar inte så mycket extra.

 

En fråga till dig ulfa; vad är spegelvända ANSI-slangklämmor?

 

Svar: Spegelvända = sätt 2 stycken, vända åt varsitt håll. ANSI= en kvalitetsstandard. M.a.o. köp inte på Clas Ohlsson - redan skiten. Du sparar ett antal svordomar när man ska skruva fast dom...jag vet...

 

Förresten; hur tar man bäst loss dom gamla genomföringarna som suttit där i 30 år?

 

Svar: Kapa slangen och skruva, om möjligt, loss den gamla ventilen. Stor rörtång behövs. I värsta fall kapa så mycket som möjligt med vinkelslip (så gjorde jag). Försök knacka eller skruva ur genomföringen. Om inte det lyckas (det gjorde det inte för mig). Klyv den med vinkelslip och bågfilsblad. Akta skrovet. Tog ca 1,5 timma per genomföring. Svettigt. Ge inte upp smiley-wink.gif\

Praktisk båtägande hade en bra instruktiv artikel för 1,5-2 års sedan.
Jag hade också användning för en sådan här till borrmaskinen: http://www.jula.se/EsaImages/item/master/050402_d.jpg  

 

Senast ändrad av ulfa | 05 oktober 2007 | 20:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra knep för att ta bort en gammal bottengenomföring är att borra bort den med en hålsåg. Knacka i en träplugg utifrån och kapa jämns med bottengenomföringen. Den används för att styra centrumborren på hålsågen. Använd en hålsåg med en diameter som är någon mm större än genomföringen, 22 mm till 1/2, 27 mm till 3/4 o.s.v. OBS! använd en riktig hålsåg, kostar en knapp hundralapp men är värd varenda krona. Borra utifrån tills du kommit igenom flänsen på genomföringen. Sen är det bara ätt pilla bort flänsen på utsidan och genomföringen plockas bort från insidan. Inget våld och klart på 5 minuter.

 

/Gova

post-29627-1394235243,7642_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...