Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Tomas_E

ryds camping+ motor

Rekommendera Poster

jag måste skaffa ny motor till min camping -76.

hur mycket vikt kan jag hänga på akterspegeln?

de flesta 4 takt 50-60 hk väger ca 120 kg

är lite inne på Suzuki  den väger ca 170 kg.

 

ni som har camping med 4 takt  vad har ni för motor?  hur går den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har du det nyare förbättrade skrovet som kom i trakterna runt 1976?

Det skrovet klarar ju dels större motorer (upp till 85 hk) dels har skrovet lite skarpare botten så det går bättre.

 

Suzuki DF70 4-takt låter i mina ögon som ett vettigt alternativt om du har nya skrovet. Vikten på 165-170 kg lär inte bli nåt problem såvida du inte har murken akterspegel.

 

/Bo

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när jag köpte ny motor till min Jofa winth blev jag rekomenderad att köpa två takt på grund av fyrtaktens högre vikt, vilket skulle innebära att den blev för baktung.

Ryds camping är en härlig båt, men den är ju känd för att vara ganska smal i aktern, dvs. den har låg bärighet, det innebär att du blir

tvungen att köpa en btydligt mindre fyrtaktare än om du väljer en tvåtaktare. speciellt om du har den äldre modellen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min camping är klassad för 85 hk

är inte alla fom -76 det?

 

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

frågan är inte hur många hästar den har utan hur mycket motorn väger, alltså kolla vad en 85 hk tvåtakt väger, och sen kolla hur många hästar fyrtakt du får för den vikten

 

Senast ändrad av Marrexxx | 03 oktober 2007 | 07:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Detta är ju nästan en kulturkrock. En Båt från 1970-talet  som skall passa med en motor från 1990-talet.

 

Mitt tips är att det funkar att byta motor. Akterspegeln klarar belastningen och mervikten sänker båten i aktern ca: 5-7 CM men det klarar båten.

 

 Hur mycket väger du? Gå akteröver och se vad som händer där har du förflyttat ca 80 kilo till aktern, om inte båten sjunker då så gör den inte det med en motor på 170 kilo. Hälsn. Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

et är inte frågan om att båten sjunker,

men en för tung motor pressar ner aktern i vattnet så att båten sätter sig. Den kommer då att gå med stäven högt upp i luften, och de extra hästkrafter man betalar för inte kommer att göra någon nytta, 

tvärt om kommer båten att gå sämre än den hade gjort med en mindre motor. Så

mitt tips är alltså att du inte köper en tyngre motor än en 2 takt på 85. hk.

 

dessutom bör du fundera hur lönsamt det är med en fyrtakt, om man betänkder det högre inköpspriset, vs den lägre förbrukningen. Det är alltså som att köpa diesel bil, det krävs att man kör en del för att tjäna in den motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade en honda 50 som blev stulen.

håller på med trollingfiske

kommer köpa en ny fyrtakt.

 

vill ha svar från de som har en camping med 4takt  vad de har för motor & hur den går.

 

vet bara att Honda 50 var för klen för campingen

 

Senast ändrad av Tomas_E | 03 oktober 2007 | 10:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min svåger har en yama 100 fyrtakt på sin camping o det är klockrent inga men han har en frisk akterspegel.sök på forat  ryds camping så ska du få veta nästan allt om denna båt då just denna fråga har varit uppe förut det finns massao att läsa.fridenzzz rillezzzzzzzzzzzz2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...