Mussli 0 Postad 2 Oktober , 2007 Hej Är mitt uppe i en mindre renovering av en MB10A. Är det okej att sätta dit en syrafast skruv till impellerlocket.?Är impellerhuset tillverkat i mässing? (vill vara säker så inget ärjar sönder me tanke på priser och tillgång på reservdelar.) Mvh Micke Senast ändrad av Mussli | 02 oktober 2007 | 21:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kolle 0 Postad 5 Oktober , 2007 Då skall du inte använda syrafast. använd mässing så håller det längre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 5 Oktober , 2007 Finns en tabell om hur nära och långt ifrån varandra som metaller och legeringar ligger. Mässing är ju en legering. Rostfritt är en legering. Funkar nog bra med skruvar av rostfrit och dom har ju kontakt med både huset och locket så någon galvanisk anfrätning uppstår inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mussli 0 Postad 5 Oktober , 2007 Jaha villket av svaren ska jag köra på?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Oktober , 2007 rostfrit så slipper du svär när mässingsbultarna rycker av eller ärgat fast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mussli 0 Postad 5 Oktober , 2007 okej då fixar jag rostfria skruv. tack för visat intresse! mvh micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 5 Oktober , 2007 Fundera på att byta till PinWing så gör det inget om skruvarna ärgar fast, den utanpåliggande vingmuttern sitter aldrig fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mussli 0 Postad 5 Oktober , 2007 Ja de låter ju bra men ping-wing va e detta?? //Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 5 Oktober , 2007 PinWing är ett set med pinbultar och vingmuttrar som ersätter befintliga skruvar. Hur det ser ut ser du i bilden till höger. Färdiga kit kostar egentligen aldeles för mycket (runt 170 .- i båthandeln, typ Drevia). Man kan enkelt fixa det själv, långa skruvar som man sågar av skallen på och sen smetar på typ Loctite skruvlåsning på innan man skruvar i dom, köper vingmuttrar som passar (hos Clas-i-sjön kanske) och voila! Senast ändrad av Gunnar_ | 05 oktober 2007 | 19:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mussli 0 Postad 5 Oktober , 2007 Okej då är jag med.Ja det verkar ju vettigt, tack för hjälpen.. //Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 6 Oktober , 2007 tänk på att skruvarna är unc-gängade, det finns inte på classe ohlson. det är överlag mycket svårt att få tag på rostfritt i unc-gäng. enda stället jag vet är sifvert skruv i stockholm, men det finns säkert fler... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Oktober , 2007 är det problem med tum skruv hos 08or? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mussli 0 Postad 6 Oktober , 2007 Som tur är jobbar jag på ett massabruk med ett STORT skruv/bult förråd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser