Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Jonas_JJ

Kontrollera skicket på ett drev Omc cobra

Rekommendera Poster


Jag har precis tagit upp båten och vill nu under vintern kolla upp hur mitt drev eg mår...

Mitt drev skall vara nyrenoverat enligt han ja köpte de av... men jag e skeptisk...

För när ja hade fyllt på ny olja i drevet o provkört de i en tunna så kom vatten in i drevoljan... o ja hittade att packboxen innanför impellern på dreven satt snett o läckte där... så den har ja bytt...

Men sen tycker ja oxå höra något lagerljud.... låter lite... Skall plocka ur motorn nu i vinter och tror de kan vara stödlagret...

Men hur kan man mer kolla förutom provtrycka?

 

Senast ändrad av Jonas_JJ | 02 oktober 2007 | 21:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller köp har man en ganska stor undersökningsplikt, men om säljaren upplyst dig om att drevet varit nyrenoverat är läget lite annorlunda

Antingen är uppgiften antingen felaktig, drevet är inte renoverat säljaren har ljugit för dig, 

eller så är motorn i sämre skick än man kan förvänta sig. (nyrenoverade drev ska inte läcka)

Därmed har du grund för att få prisnedsättning, eller reparation av den defekta produkten. jag tycker du ska ta kontakt med säljaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är renoverat. Vad ingår i det?

Byte av packningar? Packboxar? drevsats? lager? lagerbanor? Ommålning av drevet? mm..

 

Som köpare kan man inte nöja sig med att notera att något är nyrenoverat, för att senare när något går sönder kunna göra en egen tolkning av vad som borde ingå. Du måste veta vad som är gjort för att kunna klaga på det.

 

Men, det är klart. Säger han att alla packboxar är bytta, men de inte är det. Då ljuger han...  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae det handlar inte om att göra egna tolkningar. Men om köparen uppger att drevet är renoverat, bör man kunna anta att det därmed varit utsatt för det som normalt görs vid en renovering samt att det är korrekt utfört.

Därmed borde man nog kunna anta att enheten varit nedplockad och rengjord 

och sådant som packningar, packboxar och annat förslitningsmaterial

är bytt och resten kontorllerat så att det håller ok standard och skick.

 

Om det sedan visar sig att detta inte är gjort, eller felaktigt gjort  kan man knappast säga att det är renoverat, Då borde köparen inom ramen för sin upplysningsplikt upplyst om den renovering man gjort bara är lite olja och färg. Den juridiska termen för att inte

göra detta är lömska

 

Men frågan är inte enkel. Det kan alltså vara rimligt att man tar kontakt med säljaren. Man kan t.ex låta en serviceverkstad göra felsökningen,

för att få besked om felet ligger i det som borde kunna antas ingå i

renoveringen Och då bör den som s.a.s. visar sig vara ansvarig för felet 

också bekostar felsökningen.

 

I sista hand är det ju så att en sådan här fråga kan man avgöra som

ett tvistemål. 

 

jag kan göra en jämförelse; När vi köpte vårt hus, fann vi efter en tid en oljetank nedgrävd i vår trädgård. Trots att säljaren inte hade en aning om den, (den var nedgrävd före hans tid som ägare) fick han bekosta

sanering och bortforsling,

Orsaken var att det knappast kan antas att det ska 

finnas omärkta oljetankar nedgrävda i en gräsmatta,och därmed hade vi

som köpare inte någon undersökningsplikt som innebär att vi borde letat efter den.

 

 

 

 

Senast ändrad av Marrexxx | 06 oktober 2007 | 20:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vad som normalt görs... Står det i manualen eller måste man ha yrkeskunskap för att avgöra det? I en affär mellan två konsumenter utan yrekskunskap, kan man begära att parterna ska förstå det?

 

Problemet är just det att ordet används slarvigt (det är det jag stör mig på).

 

Vi tittade på en båt där man uppgav att motorn var renoverad.

Vid en direkt fråga fick vi veta att han hade bytt spridare...(och någon skitsak till).

Vi köpte inte båten. Hade han däremot skrivit i annonsen att spridarna är bytta. Då kanske vi hade köpt den. Men oärligheten, som vi upplevde det, avgorde saken.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som normalt görs... Står det i manualen eller måste man ha yrkeskunskap för att avgöra det? I en affär mellan två konsumenter utan yrekskunskap, kan man begära att parterna ska förstå det?

 

Nej det är just det man inte behöver, men både säljare och köpare har upplysnings respektive undersökningsplikt.

Så om inget annat sägs bör priset spegla skick och ålder. dvs. om någon säljer en begagnad båt av 2007 år modell för halva nypriset, så borde man kunna anta att skicket är därefter.

 

Men åndra sidan om någon säjler en 10 år gammal båt till ett högt pris, och säger att en är i ny skick så bör den också vara det mer än bara det yttre skalet.

 

Så som säljare bör man tänka på vad man säger. Säger man att en motor är renoverad, och priset är därefter, så bör det nnebära att mer än att bara spridaren är bytt, Om det sen visar sig att ventilerna är ojusterade när toplockspackningen ryker, då borde det kunna krävas ansvar av säljaren. 

Å andra sidan så bör väl en säljare kanske kunna visa just ett komp-prov på den nyrenoverade motorn.

 

Men i det här fallet så tycker jag absolut man bör ta ett samtal med säljaren.

smiley-cool.gif\

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!!

 

Men nu är de så att jag har köpt båten utomlans och jag hade inte tänkt bråka med säljaren utan vill själv kolla upp hur drevet mår och vad som behöver bytas till våren.

 

Så gärna lite mer konkreta svar om någon vet nått

 

//J

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...