VickeV 0 Postad 2 Oktober , 2007 Hej! Undrar om någon kan hjälpa mig reda ut begreppen. Hade tidigare en Mercury60hk EFI som var en fyrtaktsmotor. Nu undrar jag om det är samma med en 200hk EFI-01? Den låter som en 2-taktare, men blir osäker. Om det är en tvåtaktare vad är då den konkreta skillnaden på Optimaxen jmft med EFI förutom insprutningstekniken? Tacksam för svar Mvh Vicke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 2 Oktober , 2007 Det finns både 2 och 4-taktare med förgasare och med EFI (Electronic Fuel Injection). EFI är ett lågtrycks bränslesystem av samma typ som sitter på bilar. Det förekommer på bilar som single point insprutning med en injektor. Dessa system kallas ibland för elektroniskt styrd förgasare. Vanligast är multipoint med en injektor per cylinder. Det är nog sådana EFI system som används till utombordare. Bränslebesparingen med EFI jämfört med samma motor med förgasare är relativt marginell, men man får en del andra trevilga egenkaper på köpet, som eklare start. Optimax (Mercury/Mariner), HDPI (Yamaha) är två exempel på sk. högtrycksinsprutningar. Högtrycksinsprutning tillämpas nästan enbart för 2-taktsmotorer. Genom att spruta in bränslet först efter det att avgasporten stängt ser man till att allt bränsle deltar i förbränningen. 2-taktare lider annars av att stora mängder bränsle går igenom motorn oförbränt. Denna svaghet lider inte 4-taktare av i samma utsträckning, då avgasventilen kan stängas innan bränslet levereras in i cylindern. Bränslebesparingen med högtrycksinsprutning jämfört med samma motor med förgasare är påtaglig, speciellt vid låga varv. En högtrycks insprutad 2-taktare ligger idetta avseende i samma klass som 4-taktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Oktober , 2007 Hej, Mercury 200 EFI är en 2-taktare. Ganska modern men inte så modern och miljövänlig som en Optimax (som är CARB 3-star godkänd). Mercury 200 EFI och Optimax 200 hk har såvitt jag vet samma motorblock. Optimax har DFI (Direct Fuel Injection) som är en annan teknik att få in bränsle-luftblandningen i cylindrarna. Jag kanske är ute och cyklar nu men gissar att DFI med lämplig styrdator är det som gör att Optimaxen kan vara miljögodkänd enl CARB 3-star. Optimaxen är tystare och betydligt bränslesnålare. Kolla t ex bilden som visar förbrukningen från en test i en båttidning (Mariner 150 EFI är samma motor som en Mercury 150 EFI). Om du skall ha en miljövänlig 3-star utombordare så får du välja en Optimax om du vill ha Mercury 2-takt. Annars, om du vill ha Mercury, så är det deras Verado 4-takt som gäller. Nyss kom deras 4-cyl Verado i 200 hk utförande. Den betydligt större och tyngre 6 cyl Verado finns även i 200 hk utförande. /Bo Senast ändrad av bossee | 02 oktober 2007 | 21:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VickeV 0 Postad 2 Oktober , 2007 Tack för utförliga svar. Tyckte att 60 EFI var seg och bytte till en Saltwater 115 när jag bytte båt förra gången (Silver Shark). En kanon motor som lät som en fyrtaktare men med bättre kick än 60 EFI. Vad skulle ni uppskatta att det skiljer på andrahandsvärdet på en 200 EFI jmft med en 200 Opti? Mvh VickeV Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Oktober , 2007 Skulle tippa att skillnaden i pris mellan ny 200 EFI och ny Optimax 200 är ca 30%. Så begagnatpriset bör väl skilja nåt åt det hållet också på samma årsmodeller. /Bo Senast ändrad av bossee | 02 oktober 2007 | 22:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser