Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
djivbento

GPS På Ebay, Billigt eller struligt ??

Rekommendera Poster

Hej !

Som ny båtägare så är man såklart sugen på att köpa en GPS, och klantigt nog så köpte jag ett Ekolod (Eagle Cuba) i somras för 1500:- hade man haft lite is i magen så hade jag bara kunnat plussa på några tusenlappar och få en hyfsat billig GPS inkl Ekolod.

Nu till mina frågor.

Har kollat lite på Garmin 172c.

1 - Vad är skillnade på alla olika gps ??

2 - Vissa har ekolod inbyggt, är det bättre eller sämre än en extern ???

3 - Köpa GPS på Ebay, dom e ju sjukt billiga där.... hittade en helt ny Garmin 172c från butik för 2100:- exkl frakt ca: 300:- på Ebay, skall man slå till eller finns det bättre ??

4 - Alla dessa olika kartor, bluechart etc vad är det för skillnad ??

Jag kommer endast att åka i mälaren, kan man köpa bara för den ??

5 - Skall man vänta med att köpa GPS till i vår, om det kommer nya modeller, har en NOKIA N95 använder den som gps i bilen, funkar sjukt bra minus bara är att det är lite skärm. Finns det sjökort till mobil ??

/ Massa frågor, hoppas på ännu flera svar. Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert, men kan väl försöka svara på 3-5.
3. Räkna på ungefär 30% på försäljningspriset för moms och tull. (kolla en tråd jag startade nyligen beträffande elmotor. En kille där kände nån som åker till staterna 8ffr/år och kan ta in prylar)

4. Bluechart är Garmins system. Man köper enskilda sjökort - exempelvis mälaren. Ganska dyrt men funkar bra. Ett alternativ är att ha en bärbar dator med billig kartprogramvara och en enkel GPS.
5. Se ovan. Du kan säkert koppla din N95 till en bärbar dator där du har kartprogramvaran om det inte finns programvara till Nokian. Då använder du bara N95:s kapacitet som enkel GPS-mottagare.
Hoppas det ger något. Säkert finns det andra som kan fylla på. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev lite nyfiken och googlade på N95 sjökort och fick ett napp på Dagens Industri från 25:e Maj som avkortat lyder:

Nokia har också tankar om hur material som användarna skapar ska kunna byggas in i gps-funktionerna, på samma sätt som det idag finns webbtjänster som utnyttjar kartorna i Google Maps och Google Earth. Enligt Christof Hellnis har Nokia också planer på att bredda målgruppen från bilister till fler användare. Topografiska kartor och sjökort är två exempel på tjänster som ska göra fler användare intresserade av en gps-mobil.
Hoppas att det är goda nyheter för dig?! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(kolla en tråd jag startade nyligen beträffande elmotor. En kille där kände nån som åker till staterna 8ffr/år och kan ta in prylar)

Det är jag detsmiley-laughing.gif\. Om vi är ett par styckna som beställer lite saker från USA så kommer det bli mer än mycket billigare än vanligt... Håller själv på att hitta lite saker jag vil ta hem från USA. Nu är jag inne på Värmare till båten, hittade Espar (Ebersprächer D2) för 1039 dollar. Är väl ca 6800 kronor. Borde vara rätt billigt för en dieselvärmare?

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag handlar mycke från ebay o även andra ställen i usa....
Och jag har aldrig haft några probel... peppar peppar... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inhandlade faktiskt elmotorn på Ebay, trots höga fraktkostnader och moms. Man får väl c:a 40% billigare än i Sverige i alla fall. Dessutom tror jag att kostnaden för frakten när det gäller dessa skrymmande saker (132 cm skaft)blir lika stor även om man tar in den själv. Men det är möjligt att jag kan vara med på en samkörning av andra varor.
Annars är väl tendensen att priserna börjar jämna ut sig över världen, men den svenska momsen är förstås jämförelsevis väldigt hög och amerikansktillverkade produkter är billigast i USA. Men jag råder alla att noga söka igenom internet för att hitta bästa pris. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har även tänkt på att köpa en trolling motor, kan man köra med el-motor till min båt eller är den inte stark nog.

Min shetland inkl motor väger 550kg.

Eller kan man beställa även vanliga motorer på Ebay med lönsamhet, jag menar de väger ju ganska mastigt gämfört med en el-motor.

Annars så är jag väldigt sugen på att köra en samorder.

/Maila mig om intresse finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har även hört vad man skall göra för att slippa momsen.

Man bifogar ett mail till säljren, där man skriver att han skall maila original kvittot och att han lägger att annat kvitto i paketet där det står att hela försändelsen är ett service jobb alt. att det är ett garanti jobb.

En vän till mig gjorde det när han beställde en Fiske-rulle från staterna, funkade perfekt.

/Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så hör av er till mig angående USA import, jag är gärna med på att beställa tillsammans.

Men då kanske man inte kan gå via Ebay, eftersom de har olika säljare på nästan alla produkter.

Finns det någon bra sida från USA med fiske-tillbehör som någon kan tipsa om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ska jag höra av mig till dig:-)

Som sagt,går gärna samman då det gäller att ta in prylar från USA. Har en kontakt där som besöker sverige väldigt ofta och kan ta med sig rätt mycket saker. Kanske svårt med en tung utombordare eller större skrymmande saker men han kan fixa med det mesta.

Har själv planer att ta hem värmare till båten (typ Webasto/Ebersprächer) sen även någon GPS. Finns så mycket där borta som kan vara värt att ta hem.

Att slippa alla avgifter är trevligt och det är det som det handlar om. Kan berätta hur det skulle gå till rent praktiskt. Min kompis köper sakerna borta i USA(man skickar en länk på exakt vilken artikel man vill ha) så beställer han hem den till sig i USA därefter fraktar han hem det till Sverige. Lätt som en plätt:-)

Inga avgifter (man kan få det också fraktfritt inom USA många gånger).Tar kanske några dar extra bara.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När kommer han att besöka sverige nästa gång ?

Blir det innan Nyår så vore det perfekt. Tänkte nämligen försöka att få båten klar nu i höst så att den bara är att lägga i sen när snön försvinner i mars....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut,han kommer nog redan i slutet av oktober/ i början av november. Men ska kolla upp mer exakt när han kommer.

Har samma planer som dig, är så att jag vill fixa båten nu i höst/vinter för att den ska sen i snabbt i vår. Kanske så att man får fixa lite på våren också, har för mycket jobb på bettan:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du beskrev hur det går till rent praktiskt och ungefär så har nog de flesta räknat ut att det skulle gå till. Men vad jag undrar över är om du har kollat med din amerikanska vän om hur mycket han kan ta med sig som mest? Ja menar...nu när du har gått ut offentligt med det här så kan det ju bli betydligt mer än vad han kan ta med sig som handbagage och hur löser han det då så att det fortfarande lönar sig för den som beställer/köper? Om han får tillräckligt mycket beställningar kan man ju skicka allt i en container, men det kostar då lite mer men som man i så fall måste slå ut på alla beställare.

En annan sak: Tar du eller han någon form av avans?

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är det inte varor för ett värde av max 1700.- som fortfarande gäller för införsel från icke EU-Land utan avgift

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1.

Vad är det för skillnad på olika digitalkameror?smiley-wink.gif\

Löser uppgiften på ungefär lika sätt men har olika funktionalitet.

Samma med olika GPS.

2.

Tar mindre plats.

Om ekolodet går sönder får du lämna in hela apparaten och blir utan GPS.

Jämför bäddsoffa smiley-wink.gif\, inte världens bästa soffa eller säng... en kompromiss....du avgör 

3.

Verkar billigt. Har inga erfarenheter.

4.

Olika kartprogramvara till olika GPS-fabrikat.

Kostar extra - köp det du behöver.

Jämför totala kostnaden.

5.

Ska man ha det senaste kan man aldrig köpa smiley-wink.gif\ kommer alltid strax något nytt (med nya buggar och barnsjukdomar). Jag hade satsat på en prisnedsatt modell som har 1-2 år på nacken. Har en Nokia e61 med hyfsat stor skärm (för att vara telefon) men skulle aldrig låta den ersätta en ljusstark vattentät plotter som är optimerad för sitt ändamål.

Detta är i alla fall mina personliga åsikter. 2.gif\

Senast ändrad av ulfa | 03 oktober 2007 | 20:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är tull avgift och moms oavsett belopp.men det finns knep,jag handlar dagligen med Usa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går alldeles utmärkt att köra med en Minn Kota elmotor och en Shetlandbåt. Om du kollar i min sjöbod så ser du att jag tidigare hade just en Shetland (530) med en 50 hk motor. Till den har jag kört både en 36 och en 40 Minn Kota aktermonterade. Lit segt med 36 men 40 gick bra. Beror ju på sjö och vind, förstås. I Örebro är det ganska lugna vatten;-)
Till min nuvarande båt har jag nu slagit på stort och beställt en Powerdrive V2 55 med Autopilot och Copilot. De ska förmonteras och klarar en 21 fots båt. Den har en styrning med fotpedal (6 m lina) som original och jag har köpt till Copilot, en sladdlös fjärrstyrning så att jag kan vara var som helst på båten (eller på bryggan!) och styra pärlan.
Det finns många Minn Kota-modeller. Gå till deras hemsida och förkovra dig. Gå sedan till Ebay och kolla återförsäljare och priser. Lycka till! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar ingen avans för att hjälpa de som vill ha något billigt från USA. Men kommer det bli massor av beställningar i framtiden så kanske det blir en mindre avgift. Min vän i amerikat kommer ta 20% av inköpssumman, detta pga att han måste ju få sin biljett hem till sverige betald och sen vill han ev. kunna börja finansiera hans hobby. Men 20% får man räkna med, så om man vill slippa tullavgifter så ör det ett bra sätt. Finns säkert massa olika sätt att gå till väga men detta involverar inte handlaren man köper ifrån (t ex märka upp paketet med retur,garanti eller vad man nu gör)...

När det gäller om han får med sig prylarna eller ej är lätt att svara på. Han kollar måtten,vikten och därefter får man ett svar...Ja,den kan jag ta med eller Nej,den är för tung/stor.

Men att ta saker i en container är något som fnulas på.

/Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kände för att visa ett exempel på hur mycket billigare det kan bli att beställa från USA.

Har sett en värmare (WEBASTO AIR TOP 2000 ST HEATING SYSTEM)som jag själv är intresserad utav. På ebay kan man få en för 875 dollar 38 dollar frakt= 913 dollar. Sen tar min amerikanska vän 20 % av det (kanske mycket,kanske lite...det får ni avgöra). Det blir ca 1096 dollar och räknas det om till kronor (med valutakurs 6,5) så hamnar vi på 7124 kronor.

Jämför vi mot vad seasea tar för exakt samma värmare så landar vi på 11995 kronor. Alltså spar man 11995-7124=4871 kronor.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...