Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Bryggkalle

Tillverkningsnummer Minimax 690

Rekommendera Poster

Har precis köpt min första egna båt, en Minimax 690 som nu finns på Nyköpings Varv för vinterförvaring. Men jag har ett problem! Mitt försäkringsbolag vill ha ett tillverkningsnummer för att kunna försäkra båten och jag inte finna något! Är det någon som kan ge mig ett tips var jag ska leta på denna båttyp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har en swemax750 storasyster till minimaxen och på min båt står tillverkningsnummret på en liten platta tillsammans med båtens mått och vikt. plattan sitter ovanför dörren ned till ruffen.den borde ju sitta där om ingen tagit bort den lycka till/swemax750

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På många båtar sitter numret instansad i gelcoaten. Inte alltför ovanligt att den då sitter på utsidan av akterspegeln. Tycker att serienumret bör vara instansat även i din båt, för om plåten gåt förlorad så står man ju där! Om det saknas instansning så är det i så fall uruselt från tillverkaren. Tror säkert att den finns men att den bara är svår att hitta. I annat fall kanske säljaren har serienumret för den ska ju egentligen anges på köpekontraktet oavset om man har köpt den i butik eller privat.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tyvärr ingen aning om MM690 men långt ifrån alla gamla båtar har serienummer... Ett hett tips är väl dock att kolla med föregående ägare vad han uppgett till sitt försäkringsbolag...

Roddarn; I annat fall kanske säljaren har serienumret för den ska ju egentligen anges på köpekontraktet oavset om man har köpt den i butik eller privat. Ska=SKALL???

Senast ändrad av Desibelle | 06 oktober 2007 | 01:21

Senast ändrad av Desibelle | 06 oktober 2007 | 01:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja om du hänger upp dig på ordet SKALL så kan du byta ut det mot ordet BÖR om det passar bättre. Men för mig personligen är det inte BÖR som gäller vid ett båtköp utan just SKALL.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En j***a skillnad mellan bör & skall! Skall är ett juridiskt krav det andra vad Du tycker... Vilket leder till HELT fel information till dom som jag antar Du vill hjälpa/stötta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, vilket humör du är på då!!! Men det är just precis av juridiska orsaker som jag skriver skall! Nog snackat om det för du har nog bättre förslag själv förstår jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Off topic

Vicken jäkla pajkastning...

Är ni totalt dumma i hela skallen?

Håll er till ämnet ist och försök hjälpa trådskaparen. Pajjerna kan ni kasta till varandra via PM eller mail ist. Gefasen i att förstöra varenda tråd ni skriver i.

on topic

På min båt så står serienumret instansat i gelcoaten på akterspegeln på styrbords sida. Oftast så har ju tidigare ägare noterat numret samt vet vart det finns.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

& vad är det i förslaget att kontakta säljaren (som bör ha haft båten försäkrad och uppgett serienr) som du inte förstår? Nej anser inte att jag (el Roddarn) är dum i huvudet... Men att ställa en sådan fråga samtidigt som man uppenbart inte är läskunnig sätter väl en tydlig nivå på frågeställaren9.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...