Fyrtel 0 Postad 2 Oktober , 2007 Hej på er alla.. Har en het affär på en Sea Ray 250 Sundancer -96 såg att den saknar microvågsugn? Hur får jag tag i en sådan .. använder man Micro mycket på sjön? Vad skulle en sådan kosta..? Det är 110v med amerikanska kontakter.. Någon som har tips ideer ?? // P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 2 Oktober , 2007 Borde ju gå att hitta på ebay, då får du en enligt US spec oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrtel 0 Postad 2 Oktober , 2007 Ok.. Tack .. Jag kollar upp lite.. Tack Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 2 Oktober , 2007 Var håller du till? jag har nog en du kan få om du hämtar den hos mig Jag finns i Stockholm Senast ändrad av Petta1 | 02 oktober 2007 | 21:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 2 Oktober , 2007 använder man Micro mycket på sjön? Nix. man käkar bullens pilsnerkorv och den värmer man på spritköket, och när man förätit sig på den beger man sig till först bästa hamn med ett öppet matställe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrtel 0 Postad 3 Oktober , 2007 Hej Petta! Jag ska titta en gång till på båten i helgen och förhoppningsvis slå till.. Kan jag höra av mig när allt e grönt, jag finns oxå i sthlm (Tyresö) // P.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forss-eu 0 Postad 31 Augusti , 2008 söker ni 110v grejer hör med www.forss.eu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 31 Augusti , 2008 Hej förss,har bakmaskinerna kommit,längtar efter färskt bröd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Michel-Graf 0 Postad 5 September , 2008 Hej P! Har en micro i båten fundera på ta ut den då jag inte använder den alls ( ny från 2006 ). Finns i Tyresö MVH Michel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 5 September , 2008 Hej ! Du skriver och frågar: använder man Micro mycket på sjön? Menar du verkligen när du kör ute på sjön ? Då måste du ha en INVERTER på minst 1500 watt. Hur skulle du annars få denna 110 eller 230 volt till microvågsugnen ? Ja ett agregat-generator som lämnar 110 eller 230 volt och 1500 watt ?? går och bullrar ! Vet du hur mycket en MICROVÅGSUNG drar i ström. Dom minsta är på 700watt och dom största på 1000watt, eller mer. Om du tänker dig att ha en INVERTER på 1500 watt för 12 volt. Då skulle Invertern dra 125 Amper, 2ggr mer än startmotorn, under tiden du har Microvågsugnen på !! Ja givetvis när du är i hamn, med tillgång till landtröm, men då är strömförsörgningen inget problem ! Att hitta en Microvågsugn för 110 volt är svårare än för det vanliga 220-230 volt. Har du landström, så har du ju ochså 220-230 volt ! Lycka till med uppvärmning av Bullens pilsnerkorv !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 5 September , 2008 Hade en micro i Scanden. Använde den aldrig som mickro under min tid som ägare. Jag använde den som brödskåp och dyl. J-a dyrt brödskåp. Som du säkert förstår tycker jag att det är en onödig utrustning i en båt. Så länge den inte börjar komma upp i fartygsstorlek. Där har man ju ofta elverk m.m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 5 September , 2008 HA, HA, mycket bra !!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 5 September , 2008 Hade jag haft en mikro i båten hade jag använt den flitigt (går inte en dag hemma när micron inte används). Jag lever i princip på djupfrysta färdigrätter under icke-båtsäsong så har ofta sådana med mig i båten också men det blir gasolugnen för uppvärmningen. Men nu har jag bestämt mig, en mikrovågsugn ska inskaffas, finns ju fina för 12 V. Ett exempel är Samsung:s 12V microvågsugn http://www.aes2.co.uk/microwave.htm Genomsnittlig effekt-förbrukning vid 12 volt: 750 watt Strömförbrukning vid 12 volt: 65 A Mikrovågseffekt vid 12 volt: 450 watt Djupfrysta portionsrätter har vanligtvis en tillagningstid på 7-9 minuter vid 750W, låt oss ta ett snitt på 8 minuter. 8 minuter vid 750W motsvarar ~13,5 minuter vid 450W. 65 A * 13,5 minuter (0,26 timmar) = 16,9 Ah, strax över 11% av min 300Ah batteribank (150 Ah vid 50%-regeln och 15A uttag). Alternativet är ~40 minuter i gasolugnen, och den ugnsvärmen får man sen i kabinen, inte så kul en varm sommardag. Energibalansen funkar i vart fall för mig som har motorbåt... Senast ändrad av Gunnar_ | 05 september 2008 | 21:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Michel-Graf 0 Postad 24 Oktober , 2008 Hej P! Ta kontakt med Bowlinder Marin i Stockholm och tala med en kille som heter Perry... MVH CM Marine Michel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 25 Oktober , 2008 Varför montera in 110V grejer när de saknas/går sönder? Man strävar ju efter att få bort 110V apparaterna i båten och därmed slippa omvandlare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser