Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
HPinter

Repor i gelcoat

Rekommendera Poster

Har en Uttern D55a med blått skrov. Tyvärr har en havererad ponton på en Y-bom skavt en mängd repor på ena sidan. Någon som vet HUR gör man för att få bort dom? Polish hjälper inte. Måste jag måla i? Och hur gör man det? Någon som har tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigast och bäst är att anlita försäkringsbolaget.

Sedan så finns det massor av tips om du söker i forumet på tidigare inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns blått gelcoatspackel att köpa hos din utternhandlare eller lokala marina. Sen är det just spackel, inte helt lätt att få till snyggt. Ett sätt är att tejpa väldigt noggrant runt en repa och den dra bort överflödigt spackel med något rakt/kantigt.

 

Är det mindre repor kanske man kan försöka få tag i ett lackstift för bilar. Det blir ju då lite halvsvårt att få exakt rätt färg. Men man kan ju gå till en lackerare och få några lackprov att jämföra med kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte anlita en kunnig reparatör på en sån ny båt, ev via försäkringsbolaget som Orven sa.
 
På min 37 år gamla blå ommålade båt har jag några repor som jag i princip skulle kunna fylla i med vad för skit som helst, om jag inte målar om den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...några repor som jag i princip skulle kunna fylla i med vad för skit som helst..

 

Bara att gå till närmsta bajamaja då..? smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du själv är vållande till reporna kan du knappast hoppas på någon ersättning från något försäkringsbolag. Om du inte är vållande....t.ex. om det är bommen vid din ordinarie bryggplats som det är fel på men att du inte har eller borde ha känt till skadan på bomen så kanske det går att få ut ersättning från båtklubbens försäkring. Hur som helst så borde ju bommen åtgärdas eller bytas ut.

 

När det gäller själva lagningen på din båt så är det allra bästa om den lagas av någon som är professionell på detta eftersom båten är så pass ny och tydligen har en mängd repor och inte enbart en repa. En eller två repor kanske du kunde ge dig på själv, men risken är att båten kmommer att se fläckig ut om det är många repor om du inte lyckas riktigt väl med lagningen. Vore intressant om du kunde lägga upp ett fotografi på hur skadorna ser ut.

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp gelcoatspackel i rätt nyans och tvätta det repade området noga med aceton. spackla, våtslipa med 1200-papper, polera med autosol, avsluta med vax. som nytt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips... Ska fixa en bild inom kort. Problemet är nog att det är många små repor. Hade varit lättare med en eller två feta repor att spckla i. Kollade med försäkringsbolaget och deras erfarenhet är att det är ett hel..... att få blåa skrov att se bra ut när man fått en sån här skada.. Man ska med andra ord satsa på vitt skrov i forstättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ett rent elende med blå skrov! Det är snyggt så länge det är nytt och oskadat, men repor syns väldigt tidigt och dessutom extra tydligt. Den bleks och mattas också ner av solen väldigt snabbt så det gäller att vårda den blå extra mycket med både rubbing, vax och allmän försiktighet men i ännu högre grad än vita skrov.

 

Använd TC-Nano Gelcoatförsegling och kör den två gånger på det blå så får du ett riktigt bra och långvarigt skydd. Men nu ska du åtgärda det som är fel. Du skulle kunna testa TC-Nano även för detta faktiskt. TC-Nano klarar av att dölja små-repor, (typ solrosor eller liknande smått) så den ger inte bara ett blankt skrov. Men den klarar naturligvis inte av att dölja större repor. Är det bara mycket små repor så fixar den det. I annan fall är jag nog rädd att du antingen får leva med dina repor eller också måste du nog lämna in den hos en erfaren proffs. Tror att det här blir en alldeles för svår uppgift att ge sig på själv så som du har beskrivit skadorna.

 

Jag rekommenderar dig att du avstår från att ens försöka ge dig på detta på egen hand! Det är extremt stor risk att det kommer att se ännu fulare ut annars! Inte för att du är en sopa eller klantig utan helt enkelt för att det här minst sagt är en riktigt svår uppgift som kräver att man har gjort exakt den här sortens småskador i den här omfattningen för att det ska se bättre ut än vad det gör just nu. Det här är ingenting för en lekman tror jag. Det hade nog däremot varit enklare om det som du själv säger, varit en enda fet repa istället. Om det hade varit min båt så skulle jag ha testat TC-Nano och se vad den ger men jag hade inte gjort någonting mer än så oavsett om TC-Nano gjorde det bättre eller ej. Om du är intresserad av att testa med TC-Nano så kan jag återkomma i så fall med att förklara hur du ska göra för att få bästa effekt med den för det tar ett tag att hitta själva snitsen hur den ska användas mest effektigt och jag har kört den själv på min egen båt med otroligt bra resultat.  

 

 

 

 

Hälsingar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att även min båt är blå. Jag har aldrig under de år som jag seglat längs vår svenska kust, sett att innehålet i de bajamajor som finns har nån annan nyans än bruna. Detsamma gäller även de liknande inrättningar i Norge, Danmark och Finland som jag besökt.
 
Dessutom tror jag att hållbarheten efter aplikation av dylik skit inte skulle hålla så länge. Vi som har riktiga båtar och använder dom, får ju i regel skroven avsjölda i dess helhet varje seglingsdag.
 
Har du nåt bra tipps att komma med?
 
Det som jag menade, och som du säkert förstod, att det är skillnad på att reparera gelcoatskador på en ny båt och på en 37 år gammal båt som redan är ommålad en gång, och som sen dess har fått ett antal mindre och större repor. Några ingick i köpet och några har jag förorsakat själv.
 
ha´ t so pen´ t
 
tommy 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinan kommer ta in båten i vår och föröka polera skadan. Kommer det funka? Svar i april!

 

/Gustav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på skadans omfattning. Är det grunda och små repor fungerar det utmärkt, dock beroende på vilken metod som tillämpas. Är skadan däremot större så kanske man borde överväga att lägga i ny coat.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är allför stora repor så kan det gå att slipa/vaxa bort med lite jobb.

Först rengöring sen rubbing, sen polish och efter det vax. Ta inte för grov rubbing.

Sen finns det blåfärgade vax tex Turtle med ett blått stift (som följer med/sitter fast på flaskan) som man kan använda - i nödfall - för att laga/maskera små repor.

Har själv testat detta med gott resultat på min blå rand på Yamarinen. \Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många små repor går att slipa bort med abranett 1000 abralon 2000, 4000 och sedan rubbas och vaxas.

I vissa fall om det inte visar sig vara porer i gelcoaten.

Den som uppfann blå gelcoat borde lynschas.

Snyggt när det är nytt men helt kass att underhålla.

All mörk gelcoat blir varm i solen och plasten återhärdar då den upphettas till över 70grader vilket kan ske när solen steker på.

Vid härdning kan då krympning i plasten ske och struktur efter eventuell rowingmatta uppkommer.

Skitfult.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ilägg med gelcoat och våtslipning av ett proffs så blev skrovet kanon. Trodde aldrig det skulle gå att få så bra. Hoppfullt för oss med blåa skrov!! Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...