Ulfn 0 Postad 1 Oktober , 2007 Hej! Är det någon som har tagit bort hardtopen på en Uttern 510. Är det något man behöver tänka på? Är det svårt? Mvh./Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 1 Oktober , 2007 -Det går ju sa flickan! Det svåra tar bara lite längre tid plus att det är mycket osäkert hur bra slutresultatet blir. Särskilt om du aldrig har gjort plastarbeten tidigare. Men det kanske du har? Det här är som jag ser det ett riskarbete. Din fråga om det är svårt eller inte tyder lite på det. Visst går det att ta på bort hardtoppen...det är ju bara att såga bort den, men sedan ska du ju återskapa ett snyggt slutresultat också och det är ju det som är det svåra. Risken ligger i att det inte blir så snyggt och att du tappar ett stort ekonomiskt värde på båten. Den kan i så fall bli svår att sälja eller att få ut lika mycket för båten som om du hade sålt den så som den är idag. Personligen skulle jag hellre ha sålt båten med din nuvarande hardtop och sedan köpt mig en ny/annan båt som redan har den lösningen som du vill ha direkt från början. Detta är det allra säkraste kortet med minsta riskerna, men å andra sidan så missar du i så fall själva snickarnadet om det är just det som du är ute efter att prova på. Men kom bara ihåg att det alltså finns vissa risker med det om du nu ska ge dig på det hela! Lycka till med ditt val om hur du ska göra till slut. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans1 2 Postad 2 Oktober , 2007 Nu ser jag att Roddarn inte riktigt vet vad han pratar om Det går finfint att lyfta av ht:n på 510:an och då har du en kanonfin styrpulpetare istället. Gå in på www.uttern.se och titta under historiska broschyrer klicka/sök sedan på år 1973 så kommer du att hitta en 510:a där dom håller på att lyfta av taket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uman_uttern 0 Postad 6 November , 2007 Hej Ulf! Jag är ägare av en uttern 510 HT från 79. Jag tänkte till en början göra som du är inne på, att lyfta av hardtop och göra den till öppen styrpulpet. Hardtoppen på min var popnitad under avvisarlisten (svart relingslist). Avvisarlisten var under dekorslangen popnitad mot skrovkanten. När detta var gjort var det bara att sära på överbyggnaden och under denna var en nästan helt intakt icke-solförstörd öppen styrpulpetbåt! OBS! det var dock ett par skruvhål som blev synliga innuti båten som man nog kan leva med. men.... när jag funderat på hur otroligt praktiskt det är med en hardtop tänker jag sätta tillbaka den när jag blir klar med renoveringen av båten (akterspegelhöjning, epoxibehandling m.m.) Hoppas att det går bra om du bestämmer dig för att ta bort den. MVH Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uman_uttern 0 Postad 6 November , 2007 Du det var ett par elkablar till lanternorna som gick ner vid styrpulpeten oxå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niro 0 Postad 8 November , 2007 Det verkar fungera. Men var försiktig om min farbrors sista skapelse. Uttern 510 var den sista båten han ritade. mvh En till Nilsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser