Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
krabban33

Vad ska en Scampi från 1977 kosta och vad ska man tänka på?

Rekommendera Poster

Hej,

Är en tjej som började segla för några år sedan och nu tänkte köpa en större båt, förmodligen en Scampi.

Vad är ett rimligt pris för denna båt om man tittar på ngn från runt 77 och framåt? Hur mycket dyrare blir det om man köper en scampi från 80-talet än från 70-talet? Och spelar det ngn roll.

 

Kan ngn säga ngt om eventuell värdeminskning?

 

Stort tack för alla svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du köper båt! Har inga råd direkt men lite resonemang...
Jag gillar själv 70- och 80-tals båtar för de är ofta gediget byggda… mycket plast i skrovet. Det som man talar om som problem förut typ ”böldpest” visade sig bara vara fukt i skrovet och många, många har fixat till det genom att slipa ner, torka ur och måla på epoxy….
Inget större problem alltså. Kostar mindre än att måla om med helt ny färg när skrovet blivit totalt matt…. Nu är vi snart inne på sådant som kostar mer pengar. Så här resonerar jag
- du får ofta med lite fin utrustning med en äldre båt, typ nyare kylskåp och de har ofta bytt spisen. En del har bytt toan och satt in septictank. Du kan få med fina instrument också. Detta är mer komfort och boende... Sa jag ordet fungerande värmare? Och nya dynor som är tjockare än original. Ny sprayhood är väldigt bra att ha när det regnar…
- Säkerhet och framdrivning är inte alltid utbytt – i alla fall inte allt? Motor är ofta original och säkert det som kostar mest att byta ut? En motor som är 25 år skulle jag värdera till noll kronor i stort sett och den kan hålla i 10 år eller paja i nästa månad!
Segel? Många som familjeseglar har bytt till rullfock redan för 10-15 år sedan. Detta segel är idag antagligen slut? Storsegel som är äldre än 10 år KAN ha en bra form men kan också ge taskig fart, stor krängning och allmänt tråkig segling… Ibland får du med 5-7 st äldre segel i köpet som inte ens den förre ägaren hissat upp sista 5 åren… ( gammal kappseglare som körts lite hårdare av ägaren? Kolla upp vantinfästningen i däcket! )
- Riggen kan börja ge problem också, många har bytt ut fall och skot vartefter men tänker inte på att vajrar till vant och stag börjar falla för åldersgränsen snart…
Elsystem som är original behöver ev börja bytas ut och ska du ha landströmsladd så ligger det nog på över 10´ färdigt i båten? Bättre batterier, laddare och mätare också ca 10´ ? Idag vill man ha grejor som drar mer ström...
Sammanfattningsvis så har jag själv en liten mall i excel där jag har med ALLT som jag drömmer om i en båt. Tittar jag på en begagnad båt så prickar jag bara av vartefter och så kan jag bedöma vad det kostar att ersätta med nytt lite i taget under de närmaste 8 åren tex…
Räknar du krasst ekonomisk så ”lönar” det sig ofta att köpa en båt där de större kostnaderna redan är tagna de senaste 3-5 åren! Men du ska gilla båten och förre ägaren också? Och om du är en person som gillar att skruva och installera väljer du förstås en lite billigare båt så du får allt det roliga att köpa och installera helt nya grejor på köpet – samtidigt som du lär dig båten. Annars - leta mer färdigt!
Motor och segel kostar mest pengar, allt annat är förhållandevis billigt... därför tycker jag att det nog inte spelar någon avgörande roll för en så gammal båt om den är från 70 tal eller 80 tal? Skick och bytt utrustning avgör här! Värdeminskning? Mjae, svårt att säga. Dessa båtar har enligt min mening haft en för liten värdeminskning sista 5-10 åren och kan ev vara lite övervärderade? Och en Scampi som har bytt ALLT kostar nog inte mer än 100-150´ mer än en som är sämre än normalskick... och när fler 33-36 fots Bavaria, Jeanneau mfl kommer ut på marknaden så borde medelpriset sjunka lite nedåt? Typfel och typris på en Scampi? Ring Scampiförbundet så har du nog massor med folk som kan! Lycka till!



Senast ändrad av Funkis | 01 oktober 2007 | 10:48

 

Senast ändrad av Funkis | 01 oktober 2007 | 10:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De jag sett är spannet mellan 230´ och 280´ , så det är tyvärr inte speciellt lätt att säga pris... värdeminskning på Scampi vet jag tyvärr inget om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för det jättebra och långa svaren. Har ngn annan åsikter om detta tar jag tacksamt emot ytterligare förslag.

/Anna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt har du kommit i ditt Scampi-sökande? Har du t.ex. hittat något konkret exemplar som du är nyfiken på eller är det fortfarande bara så att du vet att det just är en Scampi (-fritti) som du vill ha?

 

Ett tips som kan vara rätt bra är att ta reda på modellens starka sidor och svagheter. Dels redan då den var som fabriksny och dels idag som begagnad. Mitt tips är därför att du via telefon kontaktar någon erfaren besiktningsman som kanske kan bjussa dig (gratis) på några viktiga detaljer som du bör vara extra uppmärksam på. Fråga om du får låna 10 minuter i telefon för lite sådana tips, för dessa kan vara värdefulla då alla båtar har sina svaga sidor liksom styrkor.

 

Här får du hemsidan till Båtbesiktningsmännens Riksförening: http://www.batbesiktningsmannen.org/

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just Scampin byggdes i flera olika varianter. De allra första var lägre och mer kapseglings inriktade.Medan de sista som bygdes av Albin var mer beboliga. Jag tror att albins Scampi är den mest prisvärda idag. Själv valde jag inte Scampi p g a av en aldeles för liten sittbrun med en rorkult som sveper över hella brunen vid slag. Men där blir å andra sidan mer plats invändigt på detta sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Vi har en Scampi från 1979 som vi köpte i mycket fräscht skick för tre år sen för 240 tkr. Båten har sen dess kostat över 100 tkr i utrustning och drift. Nya dynor, nya instrument (logg, lod, vind etc), GPS plotter, VHF, septiktank, nya avgaskrök till motorn, teak i sittbrunn, översyn av segel, nya fall, nytt akterstag, kompressorkyl samt ytterligare mycket smått och gott.

Båten var som sagt mycket fräsch med det mesta invändigt (utom dynorna) i skick som nytt, fri från läckor - ingen båtlukt. Fri från (större) skador utvändigt. Säkert har den varit med om en del men den är mycket välskött.

Motorn (12 hk) är original men går utmärkt, seglen är ok (rullgenua) med bra form, men slitna. Vi prioriterade en båt som är välbevarad (jag är lite originalfreak !) och välskött. Vårt exemplar är varvsbyggt (tillverkningsnummer 900- är 3/4 fabr). Är dock medveten om att motorn kan behöva bytas i framtiden och att seglen snart är slut.

- Gå in på sailguide.com och läs Ronald Rybbes besiktning/värdering av olika Scampi så förstår hur mycket skick och utförande kan variera !

/Hans

 

PS från 79 är det inbyggt en plasttank på hela 120 l vilket är mer än på en del nya båtar av större storlek, spisen har överdel i rostfritt också från 79, båtarna blev med åren förbättrade på många punkter. Har även ägt en 81:a (sista året) det enda som jag sett som skiljer är att relingslisten är något kortare på 81 och är då lite mindre i vägen vid förtjning och ankring.  DS

 

 

Senast ändrad av Strega | 03 oktober 2007 | 01:35

 

Senast ändrad av Strega | 03 oktober 2007 | 01:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...