Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Ringhede

Byta olja i drev, skojeri eller

Rekommendera Poster

 

Detta återkommer alltid.

Byt byt byt drevolja.

 

 

Varför ska man byta olja i drevet varje år?

 

Byter ni olja i er växellåda på bilen varje år?

 

Att jämföra med.

Har kört 17.000 mil nu med min Volvo V70 utan oljebyte i växellåda.

(nej man ska inte göra det)

 

Är verkligen dreven så himla dåliga att det uppstår massa skit i oljan?

Eller häller ni i den billigaste skitoljan som finns på marknaden?

Eller är det något fel med konstruktionen som inte tål mer än några få driftstimmar?

 

Har hört argumenten om att drevet utsätts för stora temperaturvariationer mm.

 

Jämför återigen med en bil. Antag att den står parkerad,

kallt ute -20 grader. När man sedan kör går temperaturen upp till kanske 80 grader.

(diff 100 grader) Skulle då bilväxellådan vara så extremt mycket bättre konstruerad än båtars drev så är det hög tid att kräva lite bättre kvalitet.

Båten drev ligger i vattnet och har en temperatur som aldrig går under 0. När det används kan det bli varmt men aldrig så stor temperaturvariation som bilars växellådor.

 

Jämfört med bilar så kostar båtprylar mycket mycket mer och borde därför vara av god kvalitet.

 

 

På bilar inför man längre och längre serviceintervall.

För 20 år sedan skull olja i motorn bytas var 1000:e mil.

Min V70 -00 har 2000 mil intervall och ny bilar har 3000 mil.

 

Jämför inte med båtar för då blir man starkt kritisk till utvecklingen.

 

Jämför man utvecklingen för båtmotorer så är vi inte långt ifrån tändkulemotorer. (avseende miljö, service osv)

 

Nå varför byta drevolja?

Vatten i oljan, ok men då är dreven av skitkvalitet.

(eller kass konstruerade, de ska ju vara gjorda för att användas i vatten)

 

mvh Roland

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Ringhede | 01 oktober 2007 | 07:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har definitivt en poäng. Dock kan du inte jämföra med din växellåda, utan snarare med slutväxeln. GL oljor är från början utvecklade för växlar av den typ du har i slutväxeln i bilen. För att bilen inte skall bli för hög är ju pinjongen förskjuten i reltion till kronhjulet, deta medför högre yttryck.

Så till frågan: när bytte du olja i slutväxeln på bilen sist. öööh... finns det sådan är kanske en fråga på mångas läppar... precis, det gör vi aldrig, trots att denna olja är utsatt för hög belastning.

Det finns dock en viktig skillnad: du kör inte gasen i botten i brant uppförsbacke med bilen hela tiden då du är ute. Ett drev skall överföra stora energier, ofta handlar det om kontinuerliga långvariga belasningar på uppemot 150 Kw. detta genererar dels värme men ställer också mycket höga krav på oljan. Frågan är hur nära gränsen vi ligger.

Spontant vill jag påstå att om du har ett äldre drev kan du i princip skita i oljan, åtminstone bildligt, för annars får du väl byta den i alla fall;) Ett nyare drev av exempelvis DPX typ, som du dessutom har en vridmomentsstark diesel som drivenehet till, bör du nog följa VP:s anvisningar på.

Själv tänker jag på alla ägare av mindre utombordare, som använder sin motor 15 ggr, och sedan skall byta växelhusolja. Visst känns det bra att ha gjort det, men många gånger är det fullständigt onödigt, och miljön blir inte lyckligare av att vi hela tiden byter oljor som är som nya.

 

 

Senast ändrad av GalenTunna | 01 oktober 2007 | 08:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Din växellåda till bilen ligger väl inte under vatten större delen av tiden...

 

Byta olja är ett vansinnigt billigt sätt att kontrollera konditionen på ditt drev.

Några hundralappar per år mot 20000-50000 för ett rasat drev.

Och du ska byta på hösten. Har det läckt så oljan innehåller fukt är det inte så bra om det får ligga och frysa under vintern.

 

Jag byter.

 

/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Då utgår vi från att det kan vara vatten som läckt in som är problemet.

 

Drevet ska arbeta under vattnet och därför vara konstruerat så att det klarar av det.

 

Om inte så är det, felkonstruerat eller dålig kvalitet på tätningar.

Antagande då:

Om det är tätt så bör det vara ok att behålla oljan.

 

Om man efter konservering av motorn lossar bottenavtappningsplugg till drevet och släpper ut några centiliter så bör man kunna utvärdera ev. vatten.

 

Att bara byta olja på drevet avslöjar bara vissa problem. Du hittar inte problemen med läckande bälgar  (gäller åtminstone Mercruiser)

Då bör man plocka bort drevet varje år.

 

Byter ni olja till hudraulsystemet varje år?

De är ju under vatten hela tiden.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marin miljö är inte snäll mot de tätningar som finns, nej.

De håller oftast ganska länge, men du vill veta om du har ett läckage innan det är för sent

Jag har det inte i huvudet, men jag tror det finns ett serviceintervall för axeltätningar mm på de drev jag har (VP DP-E).

 

Och ja, du bör även plocka av drevet då och då (jag gör det ändå pga stöldrisken). Då ser du också konditionen på bälgar och knutar.

 

Det kan tyckas lite överdrivet allt pysslande med båtmotorer och drev, jämfört med bilar. Men tänk efter vilka som håller längst? Trots att marin miljö är betydligt hårdare än landbacken.

 

Jag sålde en Volvo 940 från -93 i våras, som jag tyckte var ganska slut.

Mina VP Dieslar från -91 går som klockan fortfarande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nåja att marinmotorer skulle överträffa bilmotorer i driftstimmar tror jag inte riktigt på....räknade lite på skoj på våran pegga med 300 000km på mätaren, skulle medelfarten varit 30 km/h så har motorn gått 10 000 timmar, nu har jag ingen aning om vad medelfarten på en personbil är i verkligheten, men jag skulle bli mycket förvånad om den överstiger 30 km/h för någon som inte kör motorväg hela tiden, vilket väldigt få gör. dieslar brukar ju gå galant 500 000 km i bil, med 30 km/h ger det lite drygt 16 000 timmar. också tror jag att du har vistas flera timmar med motorn igång sen -93 i volvon äen du gjort i båten med motorn igång sen -91

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte jämföra driftstimmar mellan en bil och en båt

Man brukar säga att en båtmotor måste jobba i konstant uppförsbacke (hög belastning). Om du inte puttrar tomgång hela båtlivet...

 

Nu låter jag som en j**a försäljare för VP 2.gif\

Det är jag inte, bara noggrann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju en liten parrameter till att ta i beräkningen.

 

När slutväxeln på bilen lägger av kan du ta en taxi hem oavsett när var och hur mycket det blåser.

 

I en båt kan läget bli ganska kritiskt ganska fort utan drivning.

 

Dessutom låter man ju sällan bilen stå hela vintern.

 

På fordon som utsäts för lite tyngre belastning (suvar och JEEPar tex) rekomenderas att byta både växellådsolja och olja i slutväxeln regelbundet

 

Senast ändrad av Jimsan | 02 oktober 2007 | 13:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jimsan skrev bl.a.
På fordon som utsäts för lite tyngre belastning (suvar och JEEPar tex) rekomenderas att byta både växellådsolja och olja i slutväxeln regelbundet
 
Men..... hur många jeepar o SUVar utsätts f annat än korta turer till direktionsparkeringen?  2.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MEN , VAD ÄR PROBLEMET ?

 

-BYT OLJAN OCH TA BORT DREVET VARJE HÖST .......

 

 

GILLA LÄGET .

 

 

 

//JOCKE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Instämmer med flera av de andra svaren.

Byt olja i drevet varje år samt impellern i motorn

varje år.

 

Däremot tycker jag inte att du behöver byta

olja i motor samt tändstift mer än varannat

år. Det har alltid funkat bra för mig.

 

// Erik \\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns många olika tankar om det mesta som har med båtar och båtmotorer att göra. Och om det nu känns bra att byta fräsch olja i sitt 270 drev, så fine, gör det. Att gå så långt som att påstå, såsom fg talare indirekt gör, att det är viktigare att byta oljan i drevet än i motorn är att driva det hela ett steg för långt. Arbetssituationen för den olja du har i motorn är ojämförligt mycket svårare än för den du har i drevet.

Avseende impeller, det rekommenderas för ägare av inombordare frekvent att man demonterar impellern, och förvarar den utanför motorn under vintern, för att man inte skall få brottanvisningar vid impellerbladens infästningar. Jepp, och å andra sidan har vi sune som inte vet om han ens har impeller på sin femton år gamla Yamma. Det sprutar vatten varje vår och impellern har han inte brytt sig om sedan 1992, då motorn var ny...

Det finns tusen idéer om vad som är bra, och vad som är dåligt. I de flesta fallen handlar det mer om vad man definitivt inte bör göra, det är nog lättare att komma överens där. Många åtgärder känns dock lite kontraproduktiva, som att köra sin motor med sötvatten efter att ha tutat runt i Mälaren hela sommaren eller att köra olja i cylindrarna på sin fyrtaktare, eller att byta sin impeller oftare än det intervall som rekommenderas av tillverkaren (ofta vart femte år på utombordare, eller samma som kamremmen). Eller att blanda ihop päron och äpplen då det gäller tändstift. det är enorm skillnad på tändstiften i en Mercury 20 hp mot en V8 inombordare. Stiften till 20-hästaren kan du normalt köra på i åtminstone 10 år, stiften till V8:an bör du definitivt byta varje år.

Det finns ett otal exempel, i slutändan är min poäng den av overkill sällan lönar sig, din motor kommer att hålla ungefär lika länge hur du än bär dig åt, inom rimliga gränser. Till slut kommer den att storkna av ungefär samma orsak som de flesta marinmotorer storknar: för lite användande.

Det finns en annan viktig aspekt dock, som inte har med din motor att göra, det är den känsla av välbefinnande som infinner sig då du följt alla motortillverkarens anvisningar och bättrat på dennes kassaflöde. Det är nog det viktigaste av allt ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ibland så snubblar man på ett och annat inlägg här som helt enkelt är briljanta. Precis som du skriver så handlar det mer om psykologi och det egna välbefinnandet än något annat...

 

Klockrent inlägg!

 

MVH

 

/Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nej visst kan man hoppa över några år med oljebytet om man vet att tätningsringarna är i gott skick.
 
I ett drev där det läcker in vatten kan dräneringen av drevet göra att det klarar sig från sönderfrysning. Men det ska nog till ovanlig otur att det fryser sönder eftersom det inte är helfyllt utan kan expandera.
 
Håller alltså med att man kan strunta i oljebytet.
 
Oljan slits ju inte ut.
 
Vi har en gammal bil i familjen som gått 30.000 mil och det är inga problem med att få i växlarna och inget skorrande ljud hörs. Vi har aldrig bytt olja i den lådan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köra tills det rasarinställningen...?

 

Inget för mig i alla fall !

Jag byter brommsar på bilen INNAN dom tar slut , är det konstigt ?

 

(ska man rekomendera ett sådant förfarande )

 

 

Better to be safe than sorry

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Har inte påstått det !

 

Skickar på fler tankeställare om att byta / fixa/ laga i tid !!!!!!!

 

Fyller på olja INNAN den är slut....

Byter däck innan dom är blanka...

 

Med detta tänk så är det helt klart att man byter olja i drevet varje höst , det är för å slippa en massa andra fel !! ( olja för ca200kr ?? )

 

Självklart !

 

JCC

post-11345-1394235240,7896_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ett utombordardrev har ingen oljesticka man kan se om oljan har vitnat. Där är det ju intressant att se om det hänt något med oljan under sommaren och naturligt att göra en koll och samtidigt byta eller komplettera med det som rann ut vid inspektionen. Vattnet rinner ut först om det är skiktat. Vanligare är väl att det är en emulsion om det bara är en mindre mängd vatten. Oljan har då vitnat och är inte genomskinlig.


 
Har man en oljesticka att kolla oljans färg med så kan man vara rätt säker på att man inte behöver göra något oljebyte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är det aldrig fel att vårda sina saker och följa rekomenderade serviceintervall. Men faktum är att rekomendationer från en fabrikant inte BARA bygger tekniska saker, det finns ekonomiska aspekter också.

 

Det jag tyckte var så träffsäkert med tidgare inlägg var dock den psykologiska aspekten. Genom att följa rekomendationerna och gärna ta till lite säkerhetsmarginal på service/bytesintervall och BARA köpa orginalprodukter så känner man sig duktig och tillfreds med sig själv jag har iallafall gjort så gott jag kan känslan, speciellt när man delar sina erfarenheter med andra och får bekräftelse. Om man istället dragit över tiden för tex ett oljebyte några timmar och dessutom kanske köpt oljan på Biltema så känner iallafall jag mig sämre tillmods och knappast talar om för andra att jag gjort något så fult... Men frågan är hur stor skillnad/skada detta exempel gjort i praktiken? Att fabrikanterna underblåser den första delen av exemplet råder det väl iallafall  inget tvivel om? Om det ena eller andra är rätt eller fel är nog upp till var och en. Och ja, jag byter själv oljan varje år i drevet och använder endast VP orginalolja...

 

MVH

 

/Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom att smörja så funkar oljan lite som diskvatten...... Samlar på sig smuts från mekaniken och förbränningen.
Man måste inte byta så ofta, men maskin och drev mår bättre om man gör det. Precis som med diskvattnet, det funkar bra i många diskar, men det blir skitigt och lite mindre ren disk.
 
Bytar man oljan ofta så håller det längre om inget annat går fel......
 
mvh Rob 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många har sagt det och jag säger det igen, ligger du strax under varvstopp i en uppförsbacke med din V70 konstant? NEJ! Oljan bör och SKALL bytas regelbundet för att hitta fel i god tid, hålla bra skick på drevet och det är betryggandeatt ha bytt oljan när man brassar på för att komma hem när det går hög sjö, blåser utav bara den och regnet står som spön.
 
Även körstilen som många har med mjuuka och fina växlingar sliter något fruknansvärt på dreven. (Ett tips till er som gör det, GÖR DET INTE! det sliter onödigt mycket på dreven). På bara några år gammla grejjer har jag ofta hittat metallspån i oljan. Byter du inte oljan då, ja då bör du inte ha allt för höga förhoppningar om livslängden. Att slå av kuggar i drevet är inte en allt för rolig start på midsommarfirandet eller vad som för dagen står på agendan. Och dessa fall brukar sluta dyrt och tråkigt.
 
Vill du få drevhaveri så råder jag dig till att inte byta oljan, annars bör du nog göra det.
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående skribent.

 

Om det skulle rasa nån dag, säkert en blåsig eftermidddag/kväll så kanske det kan vara skönt att veta att man följt rek. anvisningar iaf. Då har man gjort vad man kan och slipper fundera på om det va det där bortprioriterade oljebytet för ett par hundringar som ställt till det.

 

Senast ändrad av Mussli | 11 oktober 2007 | 22:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst -Bill-

Ni är ju bara så patetiska, ni som hävdar än det ena och än de andra... att växlar havererar eller inte beror inte enbart på skötsel! Fan Ni ä ju inte kloka... som Ni resonerar!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nej inte enbart på skötsel utan även handhavande. Att påstå att en drivlina mår bra utan service är väll kanske inte det klokaste resonemanget jag hört... Byta olja varje höst kanske känns lite overkill om man inte kör så mycket. Men en serviceintervall på 50h alternativt vart annat kanske inte är så tokigt. Men det bästa är trottsallt att byta oljan varje höst. Speciellt så som många använder grejerna.

 

Visst, jag har inte varit ute och jobbat allt för mycket. Men jag vet att bra och regelbunden service brukar innebära en drivlina som håller och fungerar bättre.

 

Jag vill gärna veta vad du grundar dina påståenden på.

//Johannes

 

Senast ändrad av TenZer | 11 oktober 2007 | 23:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst -Bull-

Precis det du säger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dom största rasen beror på för hög tomgång,för mycket gaspådrag,växelvajer,mm men man skall byta olja varje år det blir kondens osv,

Men man får avgöra själv(hoppas jag aldrig av misstag köper från en som ej bytt varje år)

 

samma sak med bälgar dom flesta byter vart tredje år själv byter jag varje år pga att man kan få in ex fiskelina som skär jack i bälgar osv. Men det är jag det.(Driver marinservice företag).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan va het.

 

Nej inte bara, men det är ju ett serviceintervall av någon anledning.....Det är ju en ganska billig metod att själv få ett grepp om konditionen, då att byta olja nån gång om året. 

Å ja visst saker blir inte nya pga ett oljebyte men det blir ju inte sämre heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . Har ett drev (OMC)med elväxel på min båt .har ej bytt ut min olja men öppnar den nedre pluggen för att kolla om det är något vatten som kommit in under sommaren. Oljan flyter ovanpå vattnet så man ser det direkt. Kollar även om oljan ser grådaskig ut. Har det kommit vatten i den så byter jag ut den.

 

Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ni som är så oroliga, varför plockar ni inte upp båten varje månad och byter olja i drevet?

 

Byter ni olja i bromssystemet vart annat år till bilen?

Finns rekomendationer om det. Oljan tar upp vatten och försämrar funktionen vilket kan medföra problem med bilens säkerhet.

 

Byter ni kylarvatten i bilen och båtmotorn (om den har slutet system)? Finns rekomendationer på detta.

 

Byter ny olja på hydraulsystemet (trim på motor och drev) varje år?

 

Jag själv byter allts som slits i god tid före det är slut. Bytte t.ex. bromskivor och belägg på bilen i helgen. Beläggen ca 50% kvar skivorna dåliga men fungerade.

Men mycket tveksam till att byta drevolja om den ser ut som ny.

Bytte motoroljan i båten men den var fortfarande fin och relativt ren.

 

Svara gärna på de fyra frågorna överst.

 

Den första kan innebära allvarliga olyckor.

Ett trasigt drev kostar oftast bara pengar.

 

mvh Roland

 

 

Senast ändrad av Ringhede | 12 oktober 2007 | 22:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...