finsnickarn 0 Postad 30 September , 2007 Behöver lite hjälp på traven. Vår motorbåt har problem med att den får i sig luft då och då. Första gången det hände var i somras, men då fann jag mitt ute på fjärden att en slangklämma lossnat från matarpumpen. Enkelt fixat tänkte jag, men nu 200 sjömil senare inträffade det igen, och vi blev stående och naturligtvis oroade. Det var ju inte lika simpelt fel som tidigare. Jag luftade till slut ihop systemet och båten startade, men kunde inte gå därifrån under tiden min kompis körde hem båten. Luftningen pågick varannan minut under körningen. Sträckan var ca 10 distans. Den gick så fruktansvärt uselt. Felsökningen började. Filtren såg fina ut. Matarpumpen plockades bort för inspektion, inget fel där. Diesel fanns det (halv tank). Vad jag märkte var att när jag väl fick igång den igen så kunde jag stänga av returen och öppna luftskruven till filtret utan att det sprutade upp diesel genom hålet. Borde det inte göra det:). Många anser att det är en nackdel som i mitt fall att ha 2 tankar med 4 kranar. Har ni några erfarenheter av det? Vi testade till slut med dunk och allt fungerade perfekt under testkörningen. Vad skönt. Felet sitter i antingen kranarna eller tankarna. Därefter ville vi provosera fram det läge vi hade tidigare genom att vi kopplade tillbaka allt till orginal. Vi blev nästan arga och besvikna när vi märkte att motorn gick som hon skulle igen. Sjömil efter sjömil. Felsökningen försvårades därmed. Vänder mig nu till er, vad beror detta fenomen på, för det kommer hända igen, och igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 September , 2007 Vad jag märkte var att när jag väl fick igång den igen så kunde jag stänga av returen och öppna luftskruven till filtret utan att det sprutade upp diesel genom hålet. Borde det inte göra det:) när du kör med öppen luftskruv på filtret måste du väl ändå lyckas få in mycket luft???? vafffö gör di på detta viset??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 1 Oktober , 2007 nja nikita, det beror väl på om filtret sitter före eller efter matarpumpen. sitter det före så är det ju inte så bra att ha öppet under gång, men sitter det efter så går det bra så länge man öppnar måttligt så man inte tappar ut allt tryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser