tuben 0 Postad 30 September , 2007 tjena. kamvinkeln på en aq170 skall enligt manualen vara 40 plus minus 3 grader. när jag mätte kamvinkeln på min motor visade det sig att den är 60 grader. vad blir effekten av detta? när jag ställer tändningen (32-34 grader vid 3000 varv) går motorn bra men när jag har stängt av den går den inte att få igång igen. jag måste vrida fördelaren så att tändningen står mer än 40 grader för att sen ska gå att starta. kan detta ha med den felaktiga kamvinkeln att göra? och hur ställer jag om den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 September , 2007 40 graders kamvinkel låter lite på en 4 cylindrig motor 55-60 skulle låta bättre. förliten kamvinkel ger för stort brytaravstånd, är det så att du har satt dem statiskt på 0.40mm och sen mät kamvinklen till 40 grader är fördelaren rejält glapp, sänk avståndet eller hål tumen mot nocken och sätt avståndet inkluderat spel till 0.40 och det kommer stämma med ca 55 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 1 Oktober , 2007 40 graders kamvinkel låter lite på en 4 cylindrig motor 55-60 skulle låta bättre. ehh är jag helt ute och cycklar nu, men är aq170 inte en b30, en gjutjärnsklunns med 6 tändstift? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Oktober , 2007 Är det b30 så har jag helt fel glöm bort tidigare inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 1 Oktober , 2007 aq170 = b30 = sex cylindrar... är jag helt ute och cyklar nu, eller är den uppmätta kamvinkeln reglerbar via brytaravståndet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 1 Oktober , 2007 Jag misstänker att ett fel insmugit sig här. Är det inte tändinställningsvinkeln som menas? Det är ju VÄLDIG skillnad, men siffrorna passar bättre då. KAMVINKELN är ju hur länge brytarspetsarna är isär, alltså vinkeln på kammen på brytarspetsarnas öppningstider och inte när tändningen ska starta i förhållande till kolvens läge i förhållande till övre vändpunkten, alltså den S.k. tändförställningen, vilket beror på varvtalet vid given tid. Kamvinkeln kan ändras om man ändrar brytarspetsarnas avstånd, men normalt ska dom stå på 0.40, men om man öppnar dom mer så kommer gnistan TIDIGARE. Har jag kanske missuppfattat frågan? Ursäkta i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 1 Oktober , 2007 Kamvinkel anger det totala antalet kamaxelgrader som brytaren är sluten. I detta fall 40 grader av 360. Grundinställning av tändningen brukar ligga på ca 10 grader föd. Kamvinkeln påverkar även tändpunkten, så efter grundintställning bör man först ställa kamvinkeln och sedan tändningen. För liten kamvinkel hindrar tändspolen att laddas upp som den skall och för stor kan medföra att säker brytning inte sker. Gnistan kommer då brytaren öppnar. Edit: Krångligt det här, att 40 kamaxelgrader motsvarar dubbelt så många vevaxelgrader dvs 80 av 360 var ett tankefel från min sida. Mer rätt att säga att det motsvarar 80 av 720. Men jag tror inte någon blir så mycket klokare av detta. Det räcker med att konstatera att vevaxeln snurrar dubbelt så fort. Senast ändrad av guestsson | 01 oktober 2007 | 18:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 1 Oktober , 2007 Ja, helt rätt förklarat Guestsson. Det blir lite svårt att få det begripligt när man ska förklara vissa saker, men du lyckades. Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 2 Oktober , 2007 haha. det här är ju så rörigt så jag vet varken ut eller in. jag har köpt en så kallad kamvinkelmätare och den visar ganska exakt 60 grader oavsett varvtal. i min manual står det att slutningsvinkeln(ett annat namn för samma sak antar jag?) skall vara 40 plus minus 3 grader. återigen, min fråga är alltså vad detta får för effekt? och vad kan jag göra åt det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 2 Oktober , 2007 Kamvinkelgraderna har inget att göra med motorns vartal, utan visar brytarvinkeln. Justerna på brytaren så kommmer du att ändra kamvinkelgraderna... mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 2 Oktober , 2007 och när du ändrar kamvinkelgrader (justerar spetsar) så ändras tändtidpunkten, således måste det göras i rätt ordning, först kamvinkeljustering till 40 grader -3grader, juseras genom att köra på startmotorn med fördelarlock och rotor borta, och justera spetsarna under drift alltså medan motorn snurrar med hjälp av startmotorn, sedan sätter du tillbaka lock och rotor och justerar tändtidpunkten med motorn igång och en stroboskoplampa, tändtidpunktsmärken borde finnas på bröstkåpan och vevaxelremskivan, dessa märken skall du få att linjera med hjälp av stroboskoplampan, ha med fördel lite halskum belysning när du användr stroboskop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 2 Oktober , 2007 stroboskop vet jag hur jag hanterar, som du ser i mitt första inlägg har jag ställt tändningen med strob enligt manualen men med nuvarande kamvinkel så går skiten inte att starta när jag har stängt av motorn. OM det nu beror på kamvinkeln vill säga. ska jag öka eller minska brytaravståndet för att minska kamvinkeln? och då uppstår genast nästa fråga - om jag skulle göra med en brytarlöst system istället, då skulle det alltså inte gå att ändra kamvinkeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 2 Oktober , 2007 har du brytarlöst så behöver du inte bry dig om kamvinkel, då elektroniken sköter om allt det, finns visst några eftermarknadständningar som man kan välja olika tändkurvor på, bla 123ignigtion om jag inte missminner mig, men det är en engångsföretelse som man gör när man monterar systemet, sen glömmer man allt vad tändinställning heter. nåja tillbaka till dina spetsar, ja den kan gå dåligt/bli svårstartad med fel kamvinkel, då kamvinkeln bestämmer laddningstiden på tändspolen, angående åt vilket håll du ska justera så har jag aldrig tänkt på åt vilket håll som ger vad, jag brukar ha låskruven/arna lite halvlösa till spetsarna och köra på startmotorn och justera spetsarna tills det blir bra, sedan spänna åt låsskruvarna och kontrollera igen att det inte ändrade när jag drog fast. tycker du att motorn skakar för mycket när du skall justera (vilket inte är ovanligt :-) ) så kan du skruva ur stiften så står den still när man kör på starten eller iaf nästan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Oktober , 2007 ökat avstånd ger mindre laddningstid dvs minskat antal grader, en glappig fördelare är helt meningstlös att ställa någon kamvinkel på statiskt med bara starten som drar runt fördelaren, när den sen under gång snurrar fortare ökar avståndet eftersom glappet kommer till, därför om du vill få rätt kamvinkel under varvtal du använder motorn på så måste du kolla den med motorn igång, ibland kan fördelare vara så glappa att vid rätt kamvinkel blir det inget avstånd när den sakta dras runt på starten, då måste man självklart strunta i kamvinkelvärden och sätta åtminståne så mycket avstånd att den kan starta. så enklast gör varianten med tummen på nocken och ställ en runt 0.40 släpp tummen och se om det blev något avstånd kvar blev det de så starta upp och mät kamvinklen. I övrigt så låter det konstigt med dina värden på nära 40 grader för att kunna starta låter som du gör något misstag, gnistan ska komma när kondingen fått ladda och ladsdningen släpper med att brytaren öppnar och inte tvärtom. eller har du hängt stoboskåpet på fel cylinder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 3 Oktober , 2007 stroben hänger på ettan. men en annan intressant tanke: om kamdreven inte är synkade mot varandra, t.ex står en kugg fel, vad händer då? förskjuts tändningen? jag såg i ett annat inlägg att för stor kamvinkel kan innebära att motorn går bra när den väl går men är svår att starta. det stämmer rätt väl in på min spis. igår testade jag att öka brytaravståndet från 0,4 till 0,5 men jag får fortfarande samma mätvärde. vet dock inte om det går att lita på mätutrustning från biltema... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 3 Oktober , 2007 Det är en definitionsfråga. Tändläget är ju specat mot en vevaxelvinkel och därmed kolvlägena, så hur kamaxeln står spelar i det sammanhanget ingen roll. Men med felsynkar kamaxel lär motorn ändå inte gå bra eftersom ventilerna är ur synk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Oktober , 2007 Släng alla mätverktygen ställ brytarna på ögon mått med tryck av tummen på nocken, sätt tändningen cdär den startar, kör sen och vid belastning leta upp spikningsläget ändra sen någon grad efter spikningarna är borta då har du en ultimata inställningen för just din motor baserat på hur slitna sakerna är. stäng sen av och provstarta igen lovar att den startar lätt och går fint om nu vikter mm inte kärvat ihop eller ev vacum är kass mm. en kugge fel på kamdereven ger fel ventiltider och inget stämmer då kan den ev gå bättre på konstiga tändvärden men då går hela motorn uselt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 3 Oktober , 2007 hm. jag har kollat hur mycket glapp det egentligen är i fördelaren. jag trodde inte att det var så mycket men nu inser jag att det alla gånger är 0,2. har två till fördelare hemma, ska kolla om nån av dem är lite friskare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser