Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Grovah

Demontera drev

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har problem med att demontera mitt SP-A drev från skölden. Finns det något smart sätt att dra ut stiften? Jag har provat med att gänga i låsskruven som visade sig passa i stiftet och försöka dra ut stiftet mha skruven men jag lyckas inte få nog med kraft. Antar att det finns en speciell avdragare till detta men kanske det finns något smart knep för en hemmamekare?
MVH 
/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte exakt hur ditt drev ser ut, men på mitt VP250 drev så vrider man på drevet och sen slår man in stiftet så att det trillar ut på andra sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, sväng drevet fullt åt ena hållet först, knacka in sprinten, sväng sedan fullt åt andra hållet o knacka in den andra.

Du kan ockå försöka gänga in en vanlig rostfri bult, och ha en lång hylsa med bricka som mothåll, och dra ut bulten. enda fördelen med det är att du slipper hoppa upp i båten o svänga.

Ibland kan sprintarna sitta som ***, då kan det hjälpa att någon lyfter drevet samtidit upp och ned som du slår, på så vid är åtminstone en yta fri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Menar ni verkligen att man kan slå sprintarna inåt? Alltså mot drivknuten? I så fall så borde det ju vara mycket lättare, det är hopplöst att få nog med dragkraft. SP-A drevet är i princip ett 290-drev. Sprang ut och tog en bild som jag skickar med.

MVH

/Magnus

post-28995-1394235231,7415_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen! Anledningen till att jag inte överhuvudtaget försökt slå dom inåt är att i verkstadshandboken som jag har så står det att dom skall dras ut, och hänvisar till ett specialverktyg. Tog då för givet att dom var koniska och att dom inte gick att slå inåt! Skall prova så fort det blir ljust! Tack än en gång!

MVH

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gick det för dig???

Råkade ut för samma bekymmer idag när jag skulle demontera mitt derv för första gången...

//lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jo, det gick hur bra som helst. Fullt rattutslag för att vända bort styrhjälmen, sen ett dorn och några slag med hammare så lossade dom hur fint som helst!

MVH

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon, ska prova imorgon!

Tack för snabbt svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...