Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
PantellicA

Har kollat på båt, behöver tips & råd, renoveringar!

Rekommendera Poster

Hej alla, första inlägget så var snälla!
Jag har fått dille på att köpa segelbåt och häromdan var jag och kollade på ett intressant objekt, en 23 fots långkölare. Jag var beredd på att den skulle vara nergången och risig vilket den var, dock torr och frisk på dom viktiga ställena. Elsystemet behövde en rejäl genomgång, vattenpumpar till pentry å annat krimskrams behövde bytas, dynor behöver kläs om mm, detta köper jag, gör det mesta själv. Vidare hade säljaren inte orkat monterat på riggen senaste fyra åren utan han hade haft den som badbåt.....hemska tanke! Masten var minst sagt dammig.

Vad som gjorde mig riktigt besviken var dock finishen på friborden och även i sittbrunnen. Dessa var omlackade och hade fått en dassig yta och efter ett vaxningsförsök så hade det uppstått stora missfärgningar som inte gick ur. Jag har inget emot att fixa och fräsha upp själv då jag anser mig vara relativt händig, men vad kan man göra åt friborden? Ingen mening att iordningställa båten om utsidan på båten ser ut som hej kom och hjälp mig, det ger ju första intrycket. En tanke var att låta någon firma lackera om båten, men vad kostar detta och vilka kan man höra efter med i stockholmstrakten? Kan man komma billigt undan? Behöver ju inte vara utställningsfinish på den här typen av båt direkt.

För 15-20 tusen kr till så får man en båt med helt godkänt skick så frågan är om det är värt att lägga ner energin på att fixa till....vad tror ni?
I övrigt hade båten en hel del plus som lockar men dom behöver vi inte gå in på.

Tack på förhand! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa den båten! Fortsätt leta. I den storleken finns det mycket billigt. Letar du länge nog hittar du en som någon redan lagt ner en massa kärlek och omsorg på. Det finns ju hur mycket begagnat som helst.

Är skrovet lackat i en annan färg än den vita originalgelcoaten kommer det att lysa igenom för minsta stöt. Bättre med en vanlig vit båt, den kan du våtslipa med abralon våtslippapper så den blir som ny.

Eller också seglar du och ställer inte så höga krav på superfinish. Sätt riggen först, och seglen. Köp en liten båt med bra segel, det är mitt råd. Annars blir det inget kul att segla och du kanske ledsnar helt i onödan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för inputen, jag har tänkt lite likadant. kanske inte är en bra bra idé att dra igång båtkarriären med ett risigt renoveringsobjekt. Jag är ute efter just en Amigo 23, far min har haft en sån länge så jag har fattat tycke för modellen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...