Ecka 0 Postad 30 September , 2007 Tänkte byta oljan i mitt vp280 drev. Hur går man till väga? Vad skall man använda för olja? Vilken mängd? Tacksam för svar/ erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smajlet 0 Postad 30 September , 2007 Tjenixen,Jag använder samma olja till drevet som jag har i min motor, en MD32 diesel.Kommer inte ihåg beteckningen på den tyvärr, ska vara 2,6 liter i drevet iaf. /Smajlet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 30 September , 2007 samma som i motorn men jag skulle inte välja diesel olja utan vanlig mineral olja.nu vet jag ej vad du har för olja i dieseln men man skall använda vanlig mineral olja och ta inte den billigaste det blir dyrt i längden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
30360395 0 Postad 30 September , 2007 samma som i motorn om det inte är Dp.: i så fall GL5 med viskositet 90 Slagmejsel är en vettig pinal i detta sammahang. Öppna plugge längst ned, studera magneten och färgen på drevoljan. Är den helt ren o luktar bra str inte drevet o faller med ett oljebyte. Lukter den dock härsket (mineraloljor härsknar och oxiderar med tiden) eller har mist sin gyllenbruna färg så bör du byta, är den dessutom som grädde bör du även byta andra saker i drevet... håll kollen på tätningarna kring pluggen. Är de dåliga: byt. Med drevoljan ut är det tid att fylla på ny olja genom oljpåfyllningshålet som sitter ovanför växelmekanismen innanför skyddskåpan. Bl.a. Hansen har, eller hade, små flaskor/trattar med ett rör som gick att gänga in i detta hål så att påfyllningen gick litet lätare, det kan nämligne var lite tålmodsprövande att hälla på olja. Det bästa är egentligen att trycka upp olja, för då får du inga luftbubblor. Om du hellre skruvar än häller seg olja kan du välja något av följande: skruva av övre växelhuset. Det är väldigt enkelt faktiskt, se bara till att färg etc inte trillar ned i drevet. Håll även ett öga på den stora o-ringen så att den ser fräsch ut och att den kommer rätt vid återmontaget. Du kan också lossa växelmekaniskmen o hälla ned oljan där samtidgt som du lutar drevet framåt. Lossar man enbart översta locket på övre växelhuset tar det tyvärr en del tid för oljan att rinna ner ändå eftersom det lager som ligger där hämmar flödet rätt bra. Övre växelhuset skal dras med 38 Nm, locket på övre växelhuset med 15 Nm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ecka 0 Postad 30 September , 2007 Tack så mycket för tipsen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser