Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Ecka

olje byte i vp 280 drev?

Rekommendera Poster

Tänkte byta oljan i mitt vp280 drev.

Hur går man till väga? Vad skall man använda för olja? Vilken mängd?

Tacksam för svar/ erik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenixen,
Jag använder samma olja till drevet som jag har i min motor, en MD32 diesel.
Kommer inte ihåg beteckningen på den tyvärr, ska vara 2,6 liter i drevet iaf.
 
/Smajlet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

samma som i motorn men jag skulle inte välja diesel olja utan vanlig mineral olja.nu  vet jag ej vad du har för olja i dieseln men man skall använda vanlig mineral olja och ta inte den billigaste det blir dyrt i längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

samma som i motorn om det inte är Dp.: i så fall GL5 med viskositet 90

Slagmejsel är en vettig pinal i detta sammahang. Öppna plugge längst ned, studera magneten och färgen på drevoljan. Är den helt ren o luktar bra str inte drevet o faller med ett oljebyte. Lukter den dock härsket (mineraloljor härsknar och oxiderar med tiden) eller har mist sin gyllenbruna färg så bör du byta, är den dessutom som grädde bör du även byta andra saker i drevet... håll kollen på tätningarna kring pluggen. Är de dåliga: byt.

Med drevoljan ut är det tid att fylla på ny olja genom oljpåfyllningshålet som sitter ovanför växelmekanismen innanför skyddskåpan. Bl.a. Hansen har, eller hade, små flaskor/trattar med ett rör som gick att gänga in i detta hål så att påfyllningen gick litet lätare, det kan nämligne var lite tålmodsprövande att hälla på olja. Det bästa är egentligen att trycka upp olja, för då får du inga luftbubblor.

Om du hellre skruvar än häller seg olja kan du välja något av följande:

 skruva av övre växelhuset. Det är väldigt enkelt faktiskt, se bara till att färg etc inte trillar ned i drevet. Håll även ett öga på den stora o-ringen så att den ser fräsch ut och att den kommer rätt vid återmontaget. Du kan också lossa växelmekaniskmen o hälla ned oljan där samtidgt som du lutar drevet framåt. Lossar man enbart översta locket på övre växelhuset tar det tyvärr en del tid för oljan att rinna ner ändå eftersom det lager som ligger där hämmar flödet rätt bra.

Övre växelhuset skal dras med 38 Nm, locket på övre växelhuset med 15 Nm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...