draco 2 Postad 29 September , 2007 hej vad tycker ni om min nya propeller till 290 sp drev? den är gjord av verton,hårdare en aluminium men man kan byta blad som på propuls ,men propuls klarar 26000psi och aluminium klarar 36000 psi och denna klarar 42000 psi finns till så gott som alla drev och utombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ttr03001 0 Postad 30 September , 2007 Psi är ju en enhet för tryck men till vilken ytenhet är den definierad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 30 September , 2007 Verkar intressant! Vart har du köpt den? Finns det info någonstans att läsa? Duoprop? //Lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 30 September , 2007 psi trycket är innan bladet ger vika,ex innan den böjer bladen,en aluminium klarar ej trycket av en v8:a tex den pitchar om sig därför är det en sån stor skillnad på tex aluminium och rostfri.propuls ex är ju bra för små båtar men ex för nåt större en 1 ton,samt så går bladen av på propuls om man belastar den hårt.dom här är tillverkade av verton en blandning av glasfiber och nylon,jag har själv testat en 15x17 3-bladig på mitt 270 drev och resultatet blev:med en 14x17 alu så varvade min 4950 varv och gjorde 24 knop med en 15x17 av den här sorten fast 3-bladig gjorde båten 25 knop men det var så bra grepp i vattnet att motorn rkade bara 4100 varv men om det hade varit en 15x17 au så borde den ha varvat 4700.min båt väger 3500kg,jag håller nu på att skaffa agenturen på dessa och vill då ej uppge vad det är för propeller.men det blir bra priserr på dom framöver,det finns till attt utombordare och drev utom just nu duo tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
30360395 0 Postad 30 September , 2007 Jag fattar inte detta med psi angivelsernma riktigt. 42000 psi är ju 2900 bar, antag att ytan är exvis 230 cm2. I så fall är den maximala möjliga belastningen 667 ton. Det är ju ganska mycket om men besinnar att båtmotorer, från tvåshästare till isbrytare, utvecklar en dragkraft av lite drygt 100 kg per 10 hästkrafter i snitt. Lite intressant hade varit att veta vilken utböjning materialen har vid en viss belastning. denna utböjning måste ju också står i relation till om bladen är kupade eller ej, eftersom kupningen i sig(ej kuppning...) gör bladet starkar mot böjning, hur tjocka bladen är, förstås, samt hur bearbetningsvänliga de är; går de att pelera etc. propellerbladets infästning borde ju också ha betydelse. Alltså: hur mäts detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrsam 0 Postad 1 Oktober , 2007 Nu blir jag väldigt nyfiken, kan du inte berätta lite mer. Jag har ett VP 250 drev , kommer det att passa? , var kommer prisnivån att ligga ? kommer man att kunna köpa till våren 2008 ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 3 Oktober , 2007 Hej ja det kommer finnas till början av 2008 någon gång i februari. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 4 Oktober , 2007 http://www.piranha.com/propellers.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 5 Oktober , 2007 Verkar ju även finnas till oss med 100-drev om jag tolkar hemsidan rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guy_Incognito 0 Postad 5 Oktober , 2007 Med 42000 psi (290 MPa) avses förmodligen materialets brottgräns. Inte nödvändigtvis den viktigaste materialparametern vid dimensionering av båtpropellrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 5 Oktober , 2007 Dimensionering på propellrar skiljer sig från fabrikat tilll fabrikat.det bästa är prestandan och priset och att man skadar ej drevet.Jag har själv testat flertalet och har haft samma resultat som med turningpoint,mirage,solas,turbo,ballistic, rostfria propellrar,båten är en fjord som väger 2500kg.Om man jämför med volvo sp alu proppar så är det enorm skillnad på grepp på fjorden var jag tvngen att gå ner från 19 pitch till 15 pitch pga ruskigt mycket bättre grepp i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 5 Oktober , 2007 VIKTEN PÅ PROPPEN ! INTE ATT FÖRAKTA , SPARAR PÅ DREVET EN HEL DEL OM DEN ÄR LÅG........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 5 Oktober , 2007 den är lätt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser