Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
steelskipper

bygga flybridge

Rekommendera Poster

Har funderat länge på att bygga en flybridge till min stålbåt.De lutar nog åt att göra den i plast,men har ingen lust att tillverka nån plugg.Bygga en stomme i wbp plyfa o plasta den med polyester/epoxy? Eller bygga ett spant bygge o klä med divinycell o plasta?Jag har bra kunskap om båtar i iof,från inrednings snickeri till tigsvetsning i rostfritt men när det gäller plastning,så är jag totalt nollställd13.gif\

Vill ha ideer,tips o råd av er som känner att ni har koll på plast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte loggat in på maringuiden på flera år, men gjorde så idag. Såg att mitt inlägg inte är besvarat än. Kan meddela, om nån är intresserad att flybridgen är klar sen sjösättningen 2011. Vilket lyft, de blev en ny båt, skitnöjd är bara förnamnet. Tog tre år, kul men massor av jobb. Mallade av taket och byggde en hanform som kläddes med divinycell, plastade och sen lyfte ur formen. Plastade insidan och spacklade sen in o utsidan med mikroglasballonger och polyester. Plastade upp ett däck som byggdes ihop med sidorna, sprutade allt med perfection 2komp och klädde däcket med nåtat teak. Till instrumentbrädan gjordes en honform och plastades som vanligt på gelcoat. En fällbar targabåge i rostfritt tillverkades oxå som rymmer mycket utrustning. Allt som allt ink ny hydraulstyrning och "maskintelefraf" ca 50k och mååånga timmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tagit en hel del bilder under tiden från början till färdigt, ligger på ett usb minne. Ska se om jag hittar det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt jobbat.

Det blev ju en helt annan båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldig skillnad må jag säga! Båten känns mer komplett än innan. hade långtgående tankar på att bygga en flybridge på min stålbåt också men sen kom det ett båtbyte "i vägen"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon mer än jag som inte kan se några bilder?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon mer än jag som inte kan se några bilder?

Kalle

Ja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Shit. Jag blir så otroligt imponerad av er som drar igång sådana projekt och blir klara med dem. Snyggt dessutom! Bra jobbat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och nu när jag kollade på länken i mitt svar kom jag till bilderna.

Ännu mer märkligt!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...