Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
paer

Göra om bromsat registrerat båtsläp till ett oregistrerat för 30km/h?

Rekommendera Poster

Jag har ett bromsat båtsläp som ska besiktas och skattas, men eftersom jag använder det så väldigt sällan undrar jag om jag kan ta bort ljusrampen med registreringsskylten och använda släpet som ett 30km/h-släp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att kontrollera uppgifterna har jag för mig att ett 30-släp skall vara
- utan påskjutsbroms och obromsat
- inte ha någon fjädring.
Men försett med LGF-skylt 
rätt eller fel/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en 30 kärra skall vara stum mellan kulkopplingen & axeln

den får ej vara fjädrad.

 

lättaste om du vill vara 100% laglig är att sälja din & köpa en 30 kärra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kolla Förlora inte körkortet pga 80-kärran och kolla vad Dykarn skriver. Han har kollat upp vad Vägverket och Polisen säger.

Verkr inte vara något större problem att använda båtkärran som LGF.

//PL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett efterfordon ska ha stum axel, dock så får det finnas bromsar. Utan bromsar får vikten på efterfordonet last inte överstiga dragbilens aktuella bruttovikt. Med bromsar finns ingen övre viktgräns

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nån ge exempel på båtvagn som klassas som efterfordon med stum axel men med broms - nån trailertillverkare som har såna?

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat från vägverkets site ang efterfordon

 


Är det tillåtet att avregistrera och ta bort registreringsskylten på min släpvagn med flak och sedan använda släpvagnen som efterfordon?

- Nej.


Får jag göra om min husvagn till efterfordon?

- Ja under förutsättning att husvagnen avregistreras och att fjädringen sätts ur funktion på ett varaktigt sätt och att vagnen förses med LGF-skylt.


Till min båtvagn som är ett efterfordon har jag ett orginaltillbehörsflak, får jag köra gods på det?

- Nej. Båtvagnen får endast användas för dess specifika användningsområde.


Får jag åka på motorväg eller motortrafikled med mitt efterfordon?

- Nej. För att få köra där krävs att fordonet är konstruerat eller får framföras med minst 40 km/timme och inte är moped.


Jag har ett litet obromsat släp, kan det vara ett efterfordon eftersom det är obromsat?

- Nej. Om släpet är avsett för transport av gods är det en släpvagn. Undantag från detta gäller endast för vissa båtvagnar, husvagnar och tankvagnar som saknar fjädring och därför klassificeras som efterfordon.



Bruttovikt

Om efterfordonet saknar bromsar får inte bruttovikten överstiga dragfordonets bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre att du säljer din bromsade trailer och istället köper dig ett 30-vagn för pengarna som dessutom borde bli över till någonting annat också? En ny 30-vagn är ju troligen billigare än vad du får för din bromsade trailer om den inte är alltför anskrämlig. En begagnat 30-vagn får du nog för 3000-6000 kr beroende på skick och storlek och du får väl ut mer för din bromsade trailer antar jag, eller vad tror du?

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande övre viktgräns:

Jag kollade med en uppkörningsman från VV idag och enligt honom får ett släp aldrig vara tyngre än vad bilen får dra enligt regbeviset. Man får alltså inte dra ett 4-tons bromsat efterfordon efter en bil som max får dra 1200 kg enl honom. Olika bud igen alltså varför det kan vara bra att gräva vidare om man befinner sig i ovanstående situation. (Lär väl inte vara så många som har ett bromsat efterfordon för båt men ändå)

//PL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


I så fall skulle det alltså krävas bromsar på efterfordonet om dragbilen är godkänd att dra mer än sin bruttovikt och efterfordonet väger mellan bilens bruttovikt och max dragvikt. Max dragvikt skulle aldrig få övereskridas.

 

Av de texter jag kunnat hitta kan hitta i ämnet har jag inte kunnat hitta något om att det är så. Finns heller inga krav på hur bromsarna på släpet skall vara utformade mer än att de ska fungera. Men frågan är ju nu ganska exakt, vi kanske borde höra med trafikpolisen hur det ligger till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där gäller inte för efterfordon släpvikten för en bil kan vara lägre än dess bruttovikt och den vikten får efterfordonet väga om det är obromsat, är klart beskrivet på VV:s sida. Så han vet inte vad han snackar om.

Men jag har mailat vv ang detta med vikt om efterfordonet är bromsat. men jag är ganska säker på att det inte finns någon övre gräns.Har läst det någonstans.

Får se om dom svarar.

Titta bara på alla bönder som kommer med 2 ibland 3 släp efter sina traktorer.

Dock så kan jag tänka mig att farbror blå ändå har invändningar om man kommer med ett bromsat efterfordon/båtsläp på flera ton bakom en hundkoja eller liknande småbil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt om släpvikt och bruttovikt Gelis. Min Saab får t.ex. dra 1800 kg men har bruttovikt bra bit över 2000 kg. Att man får dra obromsad båtvagn lika tung som bruttovikten har vi ju avhandlat tidigare.

Kul att se vad dom svarar. Gav du dom ett extremt exempel som 4 tons eftersläp med bil på t.ex. 1500 kg bruttovikt. 

/PL

 

Senast ändrad av Patrickk | 04 oktober 2007 | 20:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja första svaret var ju gonatt yxskaft, snubben som svarade svammlade helt emot deras egen text på deras sida och menade att det spelar ingen roll med bruttovikten på dragbilen utan det är bilens max släpvagns vikt som gäller även om släpet är obromsat. Om han har rätt så är det helt fel info i vv:s information på flera ställen, vilket i så fall är jävligt allvarligt, så jag kontrade med detta:

 

Blev inte klokare av ditt svar.

 

Om efterfordonet saknar bromsar får inte efterfordonets bruttovikt

överskrida dragbilens bruttovikt dvs om dragbilen har en laglig bruttovikt på 2300kg så får man alltså ha ett efterfordon på 2300kg efter, detta kan

man köra med B behörighet på kortet, trots att 3500kg:s gränsen överskrides

om jag förstår det hela rätt.

 

Citat från eran sida

 

Bruttovikt

Om efterfordonet saknar bromsar får bruttovikten inte överstiga

dragfordonets bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet

väger inklusive last.

 

Slut citat

 

Men dragbilen har en max släpvikt på 1500 kg för bromsat släp (fältet för

obromsat är tomt) enl regbeviset .

Innebär det då att med ett bromsat efterfordon som är säkrare inte får väga

mer en 1500 kg??? verkar inte logiskt. Och vilken körkorts behörighet krävs

i det fallet.

 

Tacksam för lite mer ingående förklaring, detta är intressant och viktigt

för oss som drar båten med båtvagn som klassas som efterfordon.

 

Återkommer om dom svarar på detta.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vinchat ner min båt ca:25-30 gånger denna sommar pga att jag saknar båtplats.

Jag har då dragit båten med en 30km/h kärra, och dessutom brassat iväg på riksvägg 55 i ca 70-80 knyck.

Utan att det har varit några större problem, blev till och med stoppad efer hjulstabron i blåskontroll utan att polisen brydde sig.

Min kärra är en gammal husvagnskärra som jag har svetsat om med lite billiga tillbehör från Biltema.

Och tro mig, jag anser att om den har gått som släpvagn under en massa år, så lär den hålla för båttransport.

Det är bara detta byråkratiska samhället som måste klassificera saker, och sätta allt i olia fack.

Kan svära på att om ni blir stoppad av en polis med fel kärra, men ändå är trevlig och tillmötesgående så släpper han er nog ändå, eftersom polisen i 9 fall av 10 inte vet själva vad som gäller.

 

Ett exempel: Jag skjutsade min 4 årige son på familjens EU-Vespa. Han satt då mellan mina ben framför mig. En polisbil gled förbi, såg i backspegeln att dom vände och sakta körde efter oss. När dom kom allt närmare så bad dom oss stanna, vilket vi gjorde.

Den ena polismannen kom fram och frågade om det är lagligt att åka på detta sätt. Jag svarade att det är det säkert, för vi har gjort så vi ett flertal tillfällen. Men polismannen så tveksamt påp mig och funderade... Då tanken plötsligt slog mig, eftersom det låg en trafikskola 50-75m från den platsen vi var på så sa jag att vi går in och frågar...

Och dom svarade med att det var helt okej, den ända regeln som gäller är att den som kör fordonet skall ha fyllt 15år och ha förarlicens. 

Men sedan sa hon en annan sak där vi alla tre blev förvånade. Att om det inte är en EU-moped, utan att det är en så kallad 30-moped så får man faktiskt sitta 3 stycken på fordonet om föraren är över 18 år samt att cykeln är godkänd för skjuts, och att de man skjutsar är under 6 år.

 

De båda poliserna sa va.... Får man sitta 3!!! stycken på en moped ??

Jaha, alltid lär man sig något nytt.

 

Vilket bara bevisar att kör man med huvudet och möter lagens långa arm på ett trevligt sätt, så brukar allt lösa sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej djivbento,

håller med dig att det är smartare att vara vänlig när man har bylingen framför sig.

Gällande din båtkärra är ju inte böterna största problemet. Lek med tanken att du smällt och det blivit personskador. Skadeståndet kan röra sig om miljontals kronor. Inte så kul om försäkringsbolaget säger att du får stå det själv för att du kört ett olagligt fordon.

mvh Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...