Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Daniel_B

Dra 30 - kärra..

Rekommendera Poster

Jag blev lite konfunderad här om dagen.. Var på väg hemmåt och stannar på en mack i ett samhälle några mil hemifrån. Efter att ha sett lite båttransporter de senaste dagarna så funderade jag på när jag själv ska ta upp min båt.

Precis när jag kliver i bilen för att åka vidare kommer en båttransport och kör förbi på vägen utanför. En stor styrpulpetare (såg fin ut), som drogs på en 30 kärra som gnisslade och levde om så jag trodde den skulle braka ihop. Jag skulle åt samma håll så jag kom ifatt den efter ett tag. Då höll de 80 km/t med ekipaget! Tänkte att de kan inte vara kloka.. båten hoppade och låg snett på kärran och de bara körde vidare.. Körde om dem och efter någon mil kom jag ifatt nästa båttransport.. även denna en 30-kärra.. och den höll också 80 km/t. Körde om den också och efter ett tag så kom jag ifatt en till 30-kärra som också höll 80 km/t!

Vad tänker folk med? Måste de hem så fort att de riskerar andras liv genom att köra en kärra som är obromsad och utan fjädring i nära 3 gånger tillåten hastighet? Att bara köra rakt fram kan säkert gå bra men vad händer om de måste tvärbromsa eller gira för något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en rätt nära bekant en gång som myntade ett uttryck som lyder:

-Folk är inte så dumma som man kanske kan tro....de är ännu dummare!

Ibland stämmer det uttrycket väldigt väl!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Daniel. vill fråga lite detaljer. Hur vet du att det är en 30 Km/h kärra?
Som jag har fattat är det bara sk efterfordon, dvs typ redskap som går i 30 och de har sällan dragkula  som på bil utan en ögla och hitchkrok på traktorn eller om det är en stor jeep  med flera olika krokar och kulor.
Annars så får man om det är en kärra, dvs inte efterfordon, köra i 80 och även utan bromsar om det är en EU kärra, bara vikterna håller sig inom gränserna och man har ev släpvagnstillägget E i körkotet beroende på kombinationen.

Att sedan båten inte var surrad och det var en massa annat slarv är inte bra och försvarbart.

Men hastigheten behöver inte ha varit olagligt. Som sagt, jag skulle bara vilja veta hur du vet att det var en 30 kärra.
Hör av dig.
Hälsningar,
Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som jag tog för att vara 30-kärror var att på 80-kärror så är det stora hjul som är anpassade att gå i 80 km/t inte skottkärrehjul som på de som jag såg.. det fanns ingen belysning eller regplåt och dessutom hade allihopa en rektangel där bak som långsamtgående fordon ska ha..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det stämmer att det bara är sk efterfordon som får gå i 30 och skall då vara försesdd med LGF skylt.

Dom sk EU släpen som man får köra 80 med måste alltid vara registrerade.

Och har då nummerplåt och belysning. Tror även att dom måste vara fjädrade. Denna typ av släp får inte vistas på våra vägar alls om dom inte är registrerade och godtjända hos bilprovningen.

Sen så är det nog vanligast med vanlig kulkoppling till obromsade båttrailers.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Då var det verkligen vårdslöst av dessa att köra så fort.
Tur inget hände.
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan nån av er förklara för mig varför en efterfordon, s.k. 30 kärra, måste vara ofjädrade? Skulle fjädringen vara farligt?
/Phil 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ju en teori om att det är just för att man inte ska vilja köra för fort med dem.

Får la själverkänna att jag har 30-kärra och brukar ligga i 40-50 någonstans när båten ligger på, aningen mer när kärran är tom...

Kan ju nämna en situation då jag hade velat ha en lite snabbare kärra...

Hade förra sommaren köpt en båt i Lidköping som jag skulle dra hem på 30-kärra. När man åker ut från Lidköping mot Götene så är det ett parti efter Filsbäck som saknar vägren. Detta var en söndag under semstertid med väldigt mycket trafik (vilket jag inte tänkte på när jag hämtade båten).

Fick iaf en buss efter mig och den låg där utan en suck att komma förbi mig. Kom så småningom till en lång utdragen sväng och fick då syn i backspeglen på bilarna som låg efter bussen. Svängde in på en parkeringsficka och kunda nog räkna in 100-120 bilar som jag vackert stoppat upp framfarten för. Väntade tills de var förbi och sen var det ut i vägen igen, dock hade vägrenen börjat nu varpå resten av resan gick iaf aningen bättre om än långsamt för både mig och andra...

Hårt liv i 30!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...