Roadrunner69 0 Postad 28 September , 2007 Tja. D e alltid lika kul med mögliga kapell, den mysiga känslan när d kryper i en när man tittar på det!. Hursomhelst letar jag efter ett bra medel som funkar OCH en intressant fråga, ska jag impregnera på insidan eller utsidan??? Tacksam för åsikter.... Johnny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 28 September , 2007 Vill man göra det själv så finns det många tips här på MG. :-) Stor tvättmaskin försiktig tvätt på rel. låg temeratur och sen impregnera med nåt lämpligt medel. Flera föreslår att sätta på kapellet blött på båten så får det bättre passform. Många ute/fritids-butiker har många olika medel för impregnering. Ett alternativ kan vara: http://www.atafram.se/produkter.htm Lycka till! PS det finns folk som livnär sig på att tvätta och impregnera kapell mm//DS :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frasse76 0 Postad 28 September , 2007 Varför inte högtryckstvätta och impregnera båda sidor? M.v.h Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 28 September , 2007 Du ska impregnera på kapellets utsida. Det är ju den sidan som blir blöt av regnet och det är därför den sidan som impregneringen ska göra så att vattnet stöts ifrån som på en gås och att den inte tränger igenom väven. Men en rätt utförd impregnering gör att även insidan blir rätt skyddad eftersom impregneringen sätter sig djupt in i vävens fibrer. Acapella gör ett impregneringsmedel som är väldigt effekt men som tyvärr gör att väven blir stel och som i sin tur gör att den blir lite svårare att hantera när man ska packa upp och ner kapellet. Däremot ska Ship Shape ha minst lika bra impregneringsegenskaper men utan att göra kapellet strävt och hård enligt det jag har hört. Har inte testat den själv, men har hört mycket gott om den. Sedan finns det ju naturligtvis andra fabrikat också. Vad som är oerhört viktigt när man tvättar och/eller impregnerar ett kapell är att man följer instruktionerna till punkt och pricka om man vill få ett riktigt bra resulat! Dett är alltså mycket viktigt! I annat fall kan det bli t.ex. fläckigt eller på annat sätt bli dåligt eller fult. Men gör man bara precis som man ska så ska det bli väldigt bra. Om man känner sig osäker eller att man inte vill hålla på och böka med det här så kan man ju alltid skicka iväg kapellet till proffs, men det bli ju bra mycket dyrare än om man gör det själv förståss. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 28 September , 2007 Med högtryckstvätt så riskerar man att förstöra vävens fibrer. Tvättning gör man med en skurborste. Ju skitigare kapellet är desto mindre utspädning ska man ha på tvättmedlet och man får även borsta extra mycket. Om kapellet är riktigt superskitigt så kan man tvätta den i flera omgångar eller låta den ligga i blöt under ett par dygn efter det att man har borstad bort den allra värsta skiten. Att impregnera båda sidorna behövs helt enkelt inte om man följer instruktionerna om hur impregneringen ska gå till. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frasse76 0 Postad 28 September , 2007 Har högtryckstvättat kapell i 10 år och har än så länge inte förstört fibrerna i textilen. Har vart tvungen att impregnerat båda sidor av kapellet då t.e.x mögel har vart mer påtagligt på insidan än utsidan, men skit, regn och måsskit trängt på från utsidan! Senast ändrad av frasse76 | 28 september 2007 | 20:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roadrunner69 0 Postad 28 September , 2007 Jaha då fick man finns folk som livnär sig på det hehe... Jotack betala ca 2500 sist å då gick inte fläckarna bort ens å dom impregnera med!. Ok, har tagit en blandning på ca ca 60/40 klorin vatten å sprutat på , skiten bara försvann!!!. Det är dock jävligt noga att spraya exakt jämnt annars får man ljusa fläckar. Har iofs ett ljust kapell så d funkar väl inte på mörkare färgade men fick tipset att ta målartvätt/markistvätt å tvätta med å impregnera båda sidor, dock med mellanrum så d torkar. Problemet e ju att kondensen e inne i båten å kommer inte igen därav möglet på insidan... Ska prova imon så återkommer i ämnet gott folk!.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 29 September , 2007 Kapell jo det har jag pysslat lite med. Har man jordslag och dylikt så är det medel som t.ex Shipshape som gäller, innehåller klor, men annars så kan man tvätta med såpa och easyspray, titta gärna på min sida hur jag gjort. http://www.nimbusportalen.se/kapell.htm Jag impregnerade på utsidan, då rinner vattnet av som på en nyvaxad bil och smutsen följer med. Kapellet blir inte alls lika smutsigt då. Mvh svenke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser