Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
stspanhe

Gelcoat skada i rufftak

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har fått en ganska stor och ful skada i gelcoaten på mitt rufftak.smiley-cry.gif\

Skadan är där det är en rugglig yta alltså halkskydd.

Alla tips på hur man bäst och snyggast kan laga skadan är välkommen.

Tacksam för svar

M.v.h. Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

slipa ur i skadan ta sedan aceton, efter det fyller du på med gelcoat spackel, sen tar du en spik eller liknande och gör en liknande struktur som halkskydds mönstret, detta brukar bli väldigt likt

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta en bild på skadan och lägg ut här så att vi får se på eländet,då får du säkert fler tips...

Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok,

Jag skall ta kort på skadan vid nästa gång jag är vid båten.

Tack så länge.

Den tidigare ägaren har förskt laga det på ett väldigt kladdigt sätt smiley-frown.gif\.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alt.1

Polera och vaxa ordentligt bredvid där du har samma mönster, gjut sedan en liten form av mönstret, vaxa formen ordentligt, reparera skadan och sist måla på tunnt med gelcoat och lägg på din form ovanpå medan gelcoaten fortfarande är blöt lägg press på den och låt det torka. Ta bort formen och fixa kanterna manuellt , polera med maskin och lammullskiva, vaxa... ta ett steg tillbaka... du ser knappt skadan.

Alt 2.

Polera och vaxa bredvid och gör en form som ovan, men nu målar du gelcoat i formen och laminerar med glasfiber 3-4 lager.

Bryt loss din bit, såga rent, sedan sågar du ur en lika dan bit och tar bort din trasiga bit, fäller in den nya och laminerar underifrån, bättra sedan försiktigt med gelcoat med en liten tunn pensel, vänta tills gelcoaten är nästan härdad (klibbig men hård) torka ymnigt med aceton tills du är nöjd.

pilligt men bra blir det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...