Patriq 0 Postad 28 September , 2007 Hejsan allihopa! Har nyligen köpt en AMT 185 BR med Honda 90 VTEC, och är väldigt nöjd med den, även om jag inte har kört så många timmar än. Undrar hur många som har likadana båtar, och/eller vad ni tycker om dem. Kanske någon har gjort förbättringar redan? Min hastighetsmätare fastnar ibland vid 0, men lossnar när jag knackar lite på glaset... de är tydligen inte Hondas orginalmätare, eftersom Honda har digitala mätare (?). Köpte min med komfortstolarna, de var ju dyra men prisvärda tycker jag. Har även limmat tätningslister under alla luckor för att få tyst på dem. I allmänhet tycker jag att kvaliteten verkar bättre än Yamarin, som jag hade mycket problem med tidigare. Dela med er era erfarenheter och åsikter! Patriq Vasa, Finland Senast ändrad av Patriq | 28 september 2007 | 12:29 Senast ändrad av Patriq | 28 september 2007 | 12:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 28 September , 2007 Hej Patriq!Följer din tråd med spänning. Kollar själv på Yamarin 58BR kontra AMT 185 BR. Dina erfarenheter av AMT:n? Sjövärdighet, kvalitet, etc? //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 29 September , 2007 200 DC verkar gå bra i sjön; se film: http://www1.nrk.no/nett-tv/asx.aspx?param=758F9F3B7B2C04E4256B4EEA9886E72AA4F4EA3C71450598AF013E999753E47E5E0A1B1B21D4F9A5FB578FCC247ED173E28D73C59A8F3CDD059436E798CF992EC8CD54529F762DB152B29707B0AD0F28FF975C572019685D60620ED844BBF31EABBC8C9B0C1A5582A952D20447E60A3A9FCB5152774125377C759643C50C194B5CC303C64323A9625CD3CA82E7A0165E4DA99DEFA9672AFE31DA0427B4397A06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 29 September , 2007 Hej, Kvaliteten på AMT: Patriq verkar nöjd med kvaliten på sin AMT men när en AMT 200 DC testades i svensk båtpress blev det några plumpar i protokollet. De skrev bl a: * Kändes burkig, lite bullrigt skrovljud. * Flackare bottenvinkel (än t ex Yamarin 64DC, som också testades). * En del rassel i inredningen. * Yttre delen av sittdynan i stolarna lite för mjuk (för att ge stöd i höga farter). * Pulpeternas nederkant risk man slår i knäna i hög fart. * Luckorna ner till stuvfacken i soffan är lösa. * Passagerarstolen lossnade två gånger ur sitt fäste under testet. * Finishen höll inte samma klass som Yamarin. Sen var det en hel del positivt också förstås. Dock har jag läst några tester av AMT 185BR som var mycket positiva så nog är det en bra båt helt säkert. Men ingen båt är väl perfekt, Yamarin som AMT förmodligen ser som en av sina farligaste konkurrenter har också fel och brister på sina båtar om man börjar syna i sömmarna (har en Yamarin själv som det varit en del fel på). /Bo Senast ändrad av bossee | 29 september 2007 | 20:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 29 September , 2007 Har varit nere på Skanstull Marin ett antal gånger och kollat in samt provåkt deras 200 DC. Jag föll inte för den, men det innebär ju inte att det är en dålig båt :-) Jag tyckte båten kändes ganska plastig och den var ganska skuttig i sjön, vilket delvis framgår i den där filmen även om vågorna där är värre än dem jag fick testa båten i Dock så är de ju relativt billiga i grundutförandet får man säga och klarar man sig utan lull lull så är den ett mycket bra val (mkt smart att man kan välja att få den utan snobbrand!) I sammanhanget är dessutom utrustningsnivån viktig. Till AMTn skulle jag få betala 20 000 SEK för teakdurk, 5000 för ett bord och soldyna (!) Fördelar då, tja de går att få med Suzuki som man kan inhandla billigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 1 Oktober , 2007 Hej! Många jämför AMT 185 BR med Yamarin 58 BR. De tävlar ju förstås i samma bowrider-segment, men man måste komma ihåg att AMT:s skrov motsvarar mera Yamarin 56. Yamarin 58 BR är ju 23cm längre, 4cm smalare, och tyngre. AMT 185 BR når ca 37knop med en Honda 90 VTEC, när Yamarin 58 BR behöver 115hk för att komma upp i samma hastighet. Köregenskaper Yamarin 58 BR har ett helt annat längd-bredd förhållande, och dess djupa V-botten gör den givetvis mjukare att köra i hög sjö. Som ett litet minus ålar den sig i låga hastigheter, vilket kan tyckas irriterande innan man vänjer sig. AMT:ns skrov känns styvare, och fjädrar inte så mycket, och känns något kantigare att köra. Finish Enligt mina erfarenheter har AMT:n en bättre ytfinish än Yamarin, luckor, gångjärn osv. är monterade med större noggrannhet än på Yamarin. Design AMT 185 BR är ju förstås en nyare design, kapellgarage, plats för kartplotter osv. är detaljer som bör finnas på dagens båtar. Samtidigt är AMT:n något kantig, och har inte så runda vackra former som Yamarin. Utrustning Utrustningsmässigt vinner AMT:n lätt, kapell, hydraulstyrning, ankare, trossar, fendrar, paddel, reservtank, osv. ingår i priset. Tyvärr måste man betala extra för komfortstolarna, men jag tycker ändå de är prisvärda. Pris Ca 1000¤ till AMT:ns fördel. Skulle jag ha haft råd att utrusta en Yamarin 58 BR med motsvarande utrustning som AMT:n har, kanske jag skulle ha valt den, för köregenskapernas skull. Samtidigt kommer jag inte att glömma i första taget alla problem jag hade med min Yamarin 56 SC, så jag har fått lite skräck för Yamarin. 58:n tillverkas dock inte hos samma underleverantör som 56:n. Båda är säkert mycket bra båtar, det är mera en smak- och prisfråga vilken man väljer. Skulle gärna höra andras åsikter också! Senast ändrad av Patriq | 01 oktober 2007 | 09:21 Senast ändrad av Patriq | 01 oktober 2007 | 09:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wberg 0 Postad 1 Oktober , 2007 Hejsan Patriq o alla andra! Roligt att höra att du verkar nöjd då jag/vi också köpt en AMT 185 BR med en Suzuki 115 (4T) dock har jag inte fått den levererad ännu så jag får hålla mig till tåls till nästa vår/sommar. Tycker att båten kvalitetsmässigt motsvarar de förväntningar jag/vi hade men å andra sidan har jag ingen direkt erfarenhet av andra leverantörer tex Yamarin. Jag har dock en fråga kring komfortstolarna, tyget (Sunbrella, tror jag) är det lätt att hålla rent eller skall man skaffa några andra stolar från annan leverantör med tåligare(?) tyg. Som ni förstår har jag beställt båten med originalstolar o försköt problemet tills jag utrett vad som verkar bäst. Skulle jag vilja beställa komfortstolarna så gör jag det i efterhand eftersom det är samma stolsben/infästning! Tacksam för synpunkter! Bosse W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 1 Oktober , 2007 Hej! Tyget på komfortstolarna är av samma typ som på alla liknande stolar. De suger inte i sig vatten (åtminstone som nya) och kan lätt rengöras med milda tvättmedel. Den uppfällbara framkanten ger mera plats när man kör båten stående. Personligen tycker jag att Yamarins stolar är aningen skönare, beroende på att framkanten är rund på Yamarin, när den är kantig på AMT. Frun tycker dock mer om AMT:ns stolar, så smaken är som baken... delad. Knappast hittar du AMT:s gråa färg på några andra stolar, men universalstolar kan ju vara aningen billigare. En annan bra sak att veta är att AMT har levererat båtar med två olika stolstativ, på de ena kan man låsa rotationen med en spak, när man på de andra bara spänner skruven, som man egentligen har för att justera trögheten på rotationen. Därmed kan man inte frigöra stolen med en handvändning, som på de förstnämnda. Enligt AMT finns båda varianterna slumpmässigt i alla båtmodeller, och de byter utan kostnad om man vill ha den ena sorten eller den andra. Enligt AMT är dock modellen med spaken inte lika långlivad som den enklare modellen, eftersom låsmekanismen är av plast. Själv vill jag lätt kunna låsa och frigöra rotationen, så de bytte stativ på min båt i samband med byte till komfortstolarna. Samma mekanism används förövrigt även av Yamarin, och säkert andra båttillverkare också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 1 Oktober , 2007 Patriq, vet du vilka fler modeller denna underleverantör, som du uppenbarligen har mkt dåliga erfarenheter av, tillverkar? Jag hoppas för allt i världen att de inte tillverkar 64DC eftersom jag kommer att ha mycket långt till det ställe jag köpt den på! Många av mina båtvänner kör Yamarin och är grymt nöjda med dem, och det gäller såväl vännerna som är trollingfiskare som dem som har båten mera för nöjesåkning. Vad jag vet har ingen upplevt några stora problem, liknande dem som flera av vännerna hade för ett antal år sedan med sina Ryds som jag berättat om här på forumet tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 1 Oktober , 2007 Ja, jag har en brochyr där det står vem som gör vilka Yamarin-modeller. Återkommer snarast med denna information. Det var alltså Fenix Marin som jag hade problem med. Man kan lätt kolla det på båtens tillverkningsnummer, då börjar det med FI-FNX... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 1 Oktober , 2007 Kan det va så att varvet som bygger båten har större betydelse för kvalitet och finish än namnet/märket på båten. Har en nio år gammal AMT-byggd Yamarin och den är kvalitets och finish-mässigt mycket bra. Tittade på samtida båtar av andra fabrikat innan jag köpte denna och på samtliga var det något som var trasigt, löst, utslitet, skevt osv och det var inte på något vis misskötta båtar. På Yamarinen är allt helt, har korrekt passform och sitter fast med genomgående bult. Inga skruv gängade direkt i laminatet eller popnitar nånstans. Inga sprickor eller blåsor i gelcoaten. Inget slammer från inredningen i sjögång. Den verkar helt enkelt byggd med omsorg. Om inte AMT bygger sämre båtar nu än för nio år sedan tror jag att AMT kommer ha ett väldigt bra kvalitetsrykte om några år då de blivit etablerade på marknaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 1 Oktober , 2007 Ja, absolut. Det är nog mycket tack vare AMT som Yamarin har så bra rykte idag. När det samarbetet tog slut för ett par år sedan, blev de på Yamarin tvungna att hitta nya underleverantörer, och det tar väl sin tid för dem att lära sig bygga bra båtar. Enligt AMT:s egen berättelse gav Yamarin dem inte mycket tid för att göra kvalitet, utan det var kvantitet som räknades. Du kan pusta ut nu, Yammi, för här kommer listan på leverantörer och modeller som de tillverkar åt Yamarin (enligt Yamarins brochyr 2007): Fenix Marin: 42, 44, 46, 47, 50, 56, 59 CC/DC/HT Finn-Marin: 58, 64 DC, 59 HT Seliö Boats: 59 HT/C, 62 CC, 64 DC, 76 DC Saint Boats: 62 WA, 64 DC, 74 C Esmarin: 53 Senast ändrad av Patriq | 01 oktober 2007 | 18:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 1 Oktober , 2007 Puuh, då är min båt i alla fall inte från den fabriken Dock tror jag det generellt inte kan skilja mycket från fabrik till fabrik. Yamarin har en grundmurat kvalitetsrykte och det vore konstigt om man inte gjorda allt för att leva upp till det. AMT:n tyckte jag var lite mera burkig att åka i, som om det inte var skum mellan skroven. Men i stort var det också riktigt fina båtar. Klart bättre än till exempel de Bellor jag också provkörde på Skanstull Marin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 1 Oktober , 2007 Hej! Jag har inte kört en AMT 200, men även i 185 BR:n är ljudet annorlunda än i Yamarinen. Vet inte om det beror på skum eller något annat, men spricker den inte så struntar jag faktiskt i ljudet :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 2 Oktober , 2007 Mmm, blir så sugen på båt, trots att hösten kommit och säsongen är över? Får abstinens efter försäljningen...måste kolla upp och provköra en 185BR någonstans. Var på Yamaha Center och klämde lite på en ny Yama58BR (demobåt), kollade hos järnhandlarn också; http://www.blocket.se/vi/13278558.htm?ca=15_s synd att det bara var 100hk... Senast ändrad av ulfa | 02 oktober 2007 | 18:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 2 Oktober , 2007 Än är väl inte säsongen över?!!! ;-) För några år sedan körde jag båt ännu i mitten av december, och sen snöskoter på isen redan före nyår! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser