Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Gullan

Förvaring gummibåt!

Rekommendera Poster

Jag köpte en begagnad gummibåt i somras och undrar nu hur den bör förvaras.
En Quicksilver 270 med luftdurk. 
Skall man ha luft i den? Lite, lagom eller fullt?
Kan den ligga ihoprullad utan luft?
Stefan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst us104

Hejsan!Har förvarat min Zodiac på fler sätt.Dels ute under press (i skärgården)lätt uppblåst,på bockar.Båten vilade då på pontonerna .(obs!Risk för gnagare och andra smådjur!).Dels hoprullad i klädkammaren hemma.Båda sätten är att föredra före att vika ihop den och packa ner båten i väskor om det inte är nödvändigt.Det blir veck som som ger nötningar och skador.

Svalt och lätt uppblåst (precis så att den inte viker sig om man lyfter),inomhus, är väl bäst enligt mina erfarenheter.Men det kräver ju utrymme.

Glöm inte rengöra (fendertvätt fungerar utmärkt som rengöringsmedel om den är hårt smutsad-annars bara ljummet vatten och borste/svamp) och att sedan talka hela båten!:)us104

Här kan du se en del om hur man sköter en gummibåt:

http://www.skeppshandel.se/reparation.htm

(Tyvärr så ha ju den utmärkta klubben Skandinaviska gummibåtsföreningen upphört,dom gav ut en tidksrift med jättebra skötselråd m.m.

Har nog den kvar--så är du jätteintresserad av fler råd så maila mig så kan jag kanske skicka en scannad kopia.)

Senast ändrad av us104 | 28 september 2007 | 05:41

post-15005-1394235230,5879_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Lite ovidkommande fråga kanske. Men ser att du har hjul på din zodiac futura båt. Är det en slags kärra under till eller är det hjul som fästs i akterspegeln?
Intressant lösning!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...