bossee 11 Postad 27 September , 2007 Hej, Om nån går i tankar att skaffa en splitterny daycruiser och tycker de som finns runt 6 meter är för små kan kolla in Yamarins nya 68 DC som de har på gång. Finns lite info om den här: http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?PublicationView=Show,641&Language=no-NO Tror den kommer att visas Scandinavian Boat Show 7-11 november. Börjar komma en del fina daycruisers runt ca 6,8 meter för utombordare, t ex nya Finnmaster F68 DC och så nu Yamarin 68 DC. /Bo Senast ändrad av bossee | 27 september 2007 | 21:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 27 September , 2007 Oooooooooooop´ s. Mmmmmmmmmmmmmm. Mera - tester - erfarenheter mm. Måste lämna in några rader extra på stryktipset, måltipset, Lotto mfl och köpa många trisslotter. Vill ha! Men vilken - DC eller HT?? Å hur ska jag få hustru me påt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 September , 2007 Hej, Jo nog behövs det en rejäl lottvinst för Yamarin 68 DC lär knappast bli billig med 200-225 hk som nog kan bli lagom på den. Den klarar visserligen 250 hk men det verkar lite overkill, om inte annat blir försäkringspremien väldigt hög då. Har sett lite priser på Yamarin 68 Cabin med Yamaha F150 och den ser ut att landa runt 550 tusen kr. Nån stans i trakterna av det borde en 68 DC hamna med 200 hk med tanke på att en DC brukar inte vara riktigt så dyr som cabinversionen (prisskillnaden mellan F150 och F200 är ca 30-40 tusen kr beroende på var man kollar på priser). Hitta lite bilder på Yamarin 68 Cabin som har samma skrov som 68 DC: http://www.yamatek.dk/ Den ser fin ut den också. Appråpå nya modeller från Yamarin så kommer troligen Yamarin med en dräpare för Yamaha F350 också. http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?PublicationView=Show,634&Language=no-NO (en bit ner på sidan under rubriken Nye båtmodeller for 350 hk?) Undrar vad det kan bli, kanske en lite större DC (än 76 DC) el kanske Walkaround? Vi får vänta och se. /Bo Senast ändrad av bossee | 27 september 2007 | 22:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 28 September , 2007 Vad det än är Yamarin kommer med som är klassad för 350 HK så lär den bli ruskigt dyr att försäkra! Men å andra sidan, har man råd att köpa den snurran så bryr man sig nog mindre 68DC är säkert en jättefin båt, men blir lite fundersam när det står att den ska gå och köra med 115 HK. Yamarin är ju kända för att leverera bra skrov med relativt vassa skrov. För att en 115 hk ska orka en 68a måste den vara relativt planbottnad?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 29 September , 2007 Hej, Tror knappast Yamarin 68DC får mindre V-form än ca 20 grader vid akterspegeln. Svårt att bedöma om man ser på bilden men det ser ut att vara hyfsat vasst skrov. 115 hk är ju bortkastat på en 6,8 meter daycruiser som jag ser det, såvida man inte är bryggseglare, enbart kanalåkare el liknande där man ändå inte får stå på. 200-225 hk lär bli det mest naturliga valet på en 68 DC. 250 hk verkar i saftigaste laget med tanke på att den större Yamarin 76 DC oftast har det och gör då ca 45 knop. 68 DC med 250 hk lär passera 50 knop. Men det är klart det finns alltid fartfantaster som skall ha så stor motor det går. /Bo Senast ändrad av bossee | 29 september 2007 | 20:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 30 September , 2007 En bekant på båtklubben (jag är med i 4 båtklubbar) var nere i Strömstad och provåkte Yamarin bla 68. - no dug he! sa han. :-) Han var imponerad av kvaliten - hann inte prata så mycket - hoppas få mera info senare. Vilken svensk båttidning blir först med tester på 68an? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 September , 2007 Hej, Norska Båtaktuelt skriver ju på sidan om Yamarin 68 Cabin och 68 DC att: Båtaktuelt har kjørt begge modellene, og publiserer snart testene. Man får väl kika in på deras sida lite då och då framöver för att se när de publicerar testen. /Bo Senast ändrad av bossee | 30 september 2007 | 16:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 30 September , 2007 Ahha där kom den!! yamarin 68 DC som man väntat på. Nu börjar det finnas lite alternativ i dc-klassen: Finnmaster F68 Nordkapp 650 Yamarin 68 DC Uttern d68 Andra nyheter som nog kommer: 1 Uttern kommer nog med en 6 meters dc som lätt kan kvala in i denna klass. 2 Ryds har nog en 21 dc på gång med lite modernare linjer och nytt skrov 3 Askeladden kommer nog med en C 7:a Det blir en mycket intressant båtmässa 2008! //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 1 Oktober , 2007 Är det någon som kan förklara för mig varför Yamarin och Finnmaster endast bygger båtar för utombordare? Är man uppe på såna här pjäser på 6.8m så skulle nog iaf jag hellre ha inombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Oktober , 2007 Yamarin har bara en båt för inombordare, 74 Cabin. De har ju ett tätt samarbete med Yamaha, de har mest utombordare (Yamaha har dock en 165 hk inombordare som Yamarin har just i sin 74 Cabin). Finnmaster vet jag inte riktigt varför de har så få båtar med inombordare (dock ingen daycruiser) men det är ju i Finnmarins mer exklusiva Grandezza serie det är tänkt att man skall få sig en DC båt med inombordare om man vill ha det. Utombordarna blir ju bara större och större så behovet av inombordare är inte lika akut på lite större DC båtar då. Yamaha F250 ooch F350 är rätt maffiga och räcker ju gott och väl till båtar runt 7-8 meter. Askeladden har ett gäng fina daycruisers i 6-8 meters klassen med inombordare också. /Bo Senast ändrad av bossee | 02 oktober 2007 | 20:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joolsson 0 Postad 2 Oktober , 2007 hej, talade med den ÅF där jag köpte min 76 DC alldeles för 3v sedan. han hade oxå varit på yamarin ÅF träffen förra veckan. där hade de fått testa en prototyp båt, en 80 DC som han sade var en förstärkt 76DC byggd f Yamahas nya F350, V8:an.. han sade att eventuellt skulle de få fram ett ex till båtmässan i Gbg till våren, men att det skulle vara MKT begr upplaga på den under det första året, dvs nästa år. han trodde inte det skulle bli stora ändringar jmfrt med 76DC vad gäller utförande i övr, förutom förstärkn i baken för motorn, samt påbyggd badbrygga (pga den större motorn). Blir spännande att se vad de kommer med. tills dess blir det att köra in sig på 76:an, som är rätt annorlunda än 6420:an jag hade innan. Men mkt lovande. har bara 8 tim på motorn ännu. haD Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Oktober , 2007 joolsson, Intressant läsning om Yamarins nästa flaggskepp 80 DC eller vad den nu kommner att heta. Det lär bli en del förstärkningar i aktern för att den 365 kg tunga Yamaha F350 skall hänga kvar. Din kompis, såg han el provkörde han Yamarin 68DC på ÅF-träffen? 76 DC är ju en lyckoträff både utseendemässigt, layoutmässing och som jag förstått även vad gäller köregenskaper. Ligger en 76 DC några hundra meter från bryggan jag har min båt på sommaren och passerar den när jag skall dra en repa ut på Vänern. Den ser maffig ut där den ligger, har dock inte sett den ute på sjön än. Sitter en Yamaha F250 på den har jag sett. Kollade lite på en 76 DC i en utställningshall i våras och den verkade byggd med omsorg. Nedsteget till krypinet i fören kanske var lite brant men väl nere där var det ganska gott om plats. Den jag kollade in hade även bogpropeller (kanske lite overkill på en 7,6 metersbåt men underlättar förstås vid tilläggningar). /Bo Senast ändrad av bossee | 02 oktober 2007 | 21:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 2 Oktober , 2007 Hej Orsaken till att de gör båtar för utombordare beror nog på två saker: 1. Billigare att tillverka (tror jag) 2. utomboradrna är idag 10 år före inombordarna när det gäller teknik, Förbrukningen är dessutam klart lägre. Tyvärr så blir försäkringen för dyr med utombordare. Kollande en 76 DC med 250hk 15000:- !! //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Oktober , 2007 Det som går fortare än 40 knop brukar försäkringspremien dra iväg som en raket på tyvärr. Men att hänga på en 200-225 hk på en 76 DC känns inte riktigt rätt ändå, 250 hk är nog vad den bör ha om man skall ha lite kul med den. Men det är klart man kan säkert försäkra den för lite lägre än 15 tkr per år om man väljer väldigt hög självrisk och utrustar den med allt i stöldskyddsväg för max premierabatt. Men under 10 tkr tvivlar jag man kan komma hos nåt bolag med 250 hk på den båten. Bara värdet på båten är ju uppåt 700 tkr och bara det gör premien hög. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joolsson 0 Postad 3 Oktober , 2007 hej igen, ja, han körde/åkte med en 68DC. jag kan fråga honom om den om du vill nästa gång jag talar med honom. jag ver mer intr av att höra kring 80DC samt F350. Betr försäkring: jag bet faktiskt inte mer än ca 11 KSEK/år hos Atlantica fullförsäkrad med lägsta sjävrisknivåerna. Det priset blev så lågt tack vare att yamaha & Atlantica har en Yamaha-försäkring som man teckna (enbart vid nyköp); och som ger förlängd garanti på motor (5 år eller 500 tim vilken som inträffar först). Den 76DC som jag köpt har bog prop & värmare etc, det som de kallade lyx paketet. Motorn är en F250. Så värdet i försäkringen hamnade nästan på 800 000:-.. jag har den i fortfarande så jag ska lära känna båten mera (och köra in den ordentligt). Var MKT nöjd med köregenskaperna hos 6420. HaD Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 3 Oktober , 2007 Meeeera om 68an - tack! :-) Och gärna mer info om 76an och skillnaden mellan 64an och 76an. Har en 76 som ligger några hundra meter bort på andra sidan älven - och det ser fint ut och låter väldigt härligt när han passerar förbi - ja vi har fri fart här i älven i centrala Umeå - utom en sträcka på 500 m förbi Gästhamnen. Vill gärna veta skillnaderna i köregenskaper mellan 64 och 76 - tack. Motorns 100-timmars service är gjord på aukt verkstad och skäddan är åtgärdad från vårens lilla grundstötning i 4 knop. I slutet på nästa vecka är höstvården klar och båten körs in i goa värmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thavn 0 Postad 4 Oktober , 2007 Hei! Søkte på nettet om Yamaha F350, og plutselig var jeg inne på dette forumet. Utrolig spennende rykter om nye Yamarin 80 DC. Jeg har selv en Yamarin 76 DC som jeg har kjørt ca 75 timer i år. Den er suveren i design, plassutnyttelse og kjøreegenskaper. Går mykt og tørt i ganske grov sjø. Men min fru saknar toalettrom. Jeg håper den nye 80 DC kanskje har fått presset inn dette også! Ser utrolig lekker ut den nye 68 DC også! Men der får man vel ikke stikk køyen som er kjempepraktisk på 76 dc... Så Yamarin har mye på gang! Hälsningar från Norge Torbjørn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joolsson 0 Postad 4 Oktober , 2007 hej igen, - nej, den ÅF kontakt jag har sade att det inte var ngn separat toalett på 80DC. jag frågade om det. han sade att den var som en 76 Dc i sin disposition, utr & planlösning. men längre pga annan akter & badplattform, förstärkningar och såklart en F350. Men han sade att det var en prototyp och att slutlig design inte var helt klar. jag har bett honom om mer info på 68DC. själv är jag mera intr av en 80DC m F350. den gick väldigt bra, men var rejält törstigt (såklart). haD Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thavn 0 Postad 6 Oktober , 2007 Takk for info, Høres jo sannsynlig ut at de må gjøre noe med bakpartiet på båten siden F350 ser noe høyere ut enn F250. Skal man få tiltet opp motoren trenger man mer plass enn på 76 DC idag. Undervannshuset på min F250 kommer ikke helt ut av sjøen den heller. Men det er rart at de lager en nesten lik båt som 76 DC. 76 DC er jo også laget for motorer opp til 300 hk. Men nå er det vel ikke så mange som kjøper en støyende totakter på en familiebåt... Skal bli spennende å se. Jeg ønsker meg samme løsninger som 76 DC separat toalettrom og plass til stor kartplotter (som den på Yamarin 68 C). 76 Dc har kun plass til 7 kartplotter. Kunne med hell vært større... Jeg følger med på hva som skjer. Blir spennende! Senast ändrad av thavn | 06 oktober 2007 | 07:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 7 Oktober , 2007 Någon som vet vad 68 DC:n kan komma att kosta utan motor. Just nu är det 2 båtar som är högintressanta ovan nämnda yamarin 68 och Finnamster F68. Frågan är vilken som är det bästa köpet. Jag utgår nu ifrån att finnmastern går att få i en riktig färg vit eller blå. Den gula färgen är ju sanslöst ful. En båt skall vara vit eller blå. Vi avvaktar nu utterns 6 meters DC som skall komma 2008. Jag är dock svag för feta utombordare som slår inombordarna på fingrarna på alla punkter utom när det gäller plats på badbryggan och försäktingspremien. Det lutar nog åt de förstnämnda. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 Oktober , 2007 Har sett priser på Yamarin 68 Cabin med Yamaha F150: ca 550 tusen kr. Går ju att räkna lite baklänges vad en 68 DC då skulle kunna kosta. Bara båten på 68 Cabin kostar då ca 400 tusen kr (550 minus 150). Cabinbåt brukar vara dyrare än en DC så gissningsvis landar 68 DC nånstans mellan 350-400 tusen kr, gissningvis med dragning åt det lägre beloppet. Sen med en Yamaha puffra på 200 hk så rycker nästan 200 tusen kr till om man går på Yamaha Scandinavias listpris (billigast på internet i Sverige jag sett för F200 alt F225 är ca 40 resp 35 tusen kr billigare än Yamaha Scandinavias prislista). Men man får se upp vad som ingår när man jämför båtar av samma storlek och typ, ena båten kan vara nästan komplett medan andra får man kanske köpa till en massa ur tillbehörslistan. Yamarins större båtar brukar t ex vara ganska kompletta och har teakdurk som standard. /Bo Senast ändrad av bossee | 08 oktober 2007 | 21:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 8 Oktober , 2007 Kommer Utterns 6m att bli prick 6m, vet du det? Kommer den vår eller höst 2008? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 8 Oktober , 2007 Vet inte om den blir prick 6m men den skall vara omkring 6 har jag hört. Vi får väl se vad som kommer //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 9 Oktober , 2007 Tänkte eftersom det ju redan finns en D66 som ju är 6.6m så borde det bli lagom med en som är precis 6m. För sen finns ju D55 som är 5.5m. Eller så blir nya uttern straxt under 6m och ersätter D55 kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Oktober , 2007 Hej, Lite bilder på Yamarin 68 DC. Ganska lik 76 DC i inredningslayouten. http://www.fourstroke.no/index.php?option=com_content&task=view&id=99&Itemid=1 * Inte mycket till avställningsytor vid förarplatsen. Inte ens en stackars mugghålllare där? * Verkar lågt till taket i krypinet. * Vad skall passageraren i dubbelsätet hålla sig i när det går unden? Inte i det lilla grabbräcket till vänster om plottern väl? * Dubbelsätet ser ganska klumpig ut, men smart att man kan växla ryggstödet så man även kan använda det när man är vänd mot bordet/U-soffan. * Ovanlig dörr till krypinet. * Var är toaletten tro? (skall ju finnas en men syns ej på bilderna) Har sett den första prisindikationen på Yamarin 68 DC (enbart båt utan motor), 38 230 Euro dvs ca 348 tusen kr. Det var i Finland. /Bo Senast ändrad av bossee | 14 oktober 2007 | 14:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 30 September , 2009 Varför saknas det 162 svar i denna tråd? Nån som vet? Har MGs server blivit kapad av pirater? Jag undrar hur gick det för alla 68DC ägare och era farter. Jag mins att det diskuterades propellrar samt toppfarter och att ingen kommit över 49knop. Hur har det gått är det nån som gjort några framsteg? Mvh/Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daggen_ 0 Postad 30 September , 2009 Hej, Har fortfarande båten i vattnet men framstegen är inte så stora, har varit 48,7 knop som max på GPSen...dock mycket nöjd med båt och motor trots att jag inte tagit 50 knop. Kört drygt 1000 distans sen jag hämtade ut den i juli och är fortfarande sugen på att åka ut och bara köra ... det får väl ses som ett bra betyg Har gått i tankar om en hydrualisk CMC lift till nästa säsong men får se hur jag gör med det - vad tror du det kan ge i fart? Som referens kan jag säga att kavitationsplattan sitter ungefär 1,5 cm ovan den förlängda bottenlinjen som motorn nu är monterad. En Webasto airtop 2000 skulle inte heller vara fel..nån som har erfarenhet av värmare i 68DC? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 30 September , 2009 Jag tror att en lyft skulle ge dig ungefär 51-52 knop i rätt förhållanden. min båt gör ca 50 utan och med liften ganska lätt 52,6 men har en toppnotering nu innan upptagning på 53,2 knop som ligger loggad i GPSen. Inge fel alls med lyft men du kan ev behöva anpassa proppellern efter att du monterat lyft. Jag fick gå upp från till en 24 tummare för att inte övervarva. Ev kan du höja din motor lite till utan att tappa greppet. 1,5cm är inte så högt på den båten tror jag. Jag är ochså sugen på värmare till nästa år. gäller bara att köpa en som fungerar. dom flästa jag känner som har värmare i båten andvänder dom sällan på grund av att dom inte fungerar. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser