pellegrund 0 Postad 27 September , 2007 Går det att limma ihop aluminium med bibehållen styrka? Vilket lim isåfall. Eller kan man lämna bort det till någon? Se bifogad bild till änden på vantspridare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 27 September , 2007 Det där bör Tigsvetsas ihop för bäst hållbarhet. Mig vetligt finns inget lämpligt lim till detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellegrund 0 Postad 27 September , 2007 Och vad exakt är tigsvetsning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 27 September , 2007 En svets avsedd för finsvetsning kanske man kan kalla det. Man värmer materialet med en Volframelektrod och tillsätter sedan tillsatsmaterial med en särkild pinne. På bilden visas en gammal Tig samt en ny Tig. Ska man svetsa aluminium med Tig måste den ha växelström. Edit: Har du någon allt i allo nisse typ smed eller liknande i närheten så fixar han detta säkert till en rimlig peng. Senast ändrad av Gesse | 27 september 2007 | 21:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 27 September , 2007 Här ett par länkar till hur Tigsvetsning går till. http://www.tfd.chalmers.se/~expe/doc/TIG svetsning.pdf http://www.esab.se/se/se/education/processes-gtaw-tig.cfm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellegrund 0 Postad 27 September , 2007 Grymt! Ett bra alternativ till att köpa nya spridare för 4000 kr... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 27 September , 2007 Det är bättre att svetsa spridarfäste med MIG-svets, och det är lättare att få tag i någon som klarar det, eftersom Tigsvetsarna är sällsynta i verkstäderna. Det fordras förstås Aluminiumtråd och Argongas samt att man slipar rejäla svetsfogar så det finns plats för den tillförda metallen att fästa i HELA sprickan. Jag har svetsat många sådana. En rejäl X-fog där man slipar bottensträngen ren och svetsar från andra hållet ända djupt ner i botten, inget slarv kan accepteras, sen växelvis på båda sidorna. Snåla inte med gasen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 27 September , 2007 var i vårt avlånga finns denna trasiga spridare?? (inte bara motorbåtsägarna som har spridar problem) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 27 September , 2007 Glöm det där med lim och TIG elektroden bränner/smälter hela skittet innan du hinner blinka. Det är så genomkorroderat så det lönar sig ej. (Jag har sett biten live) Möjligen skullle MIG med argon funka men jag skulle satsa på andra lösningar. Tänk på alla trämaster, varför inte göra ett nytt ändstycke i trä? Absolut billigast. Å släng inte ut 4000:- på nya som en person ovan föreslog. Han kan väl få betala dem i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellegrund 0 Postad 27 September , 2007 Spridaren är i Stockholm. Trä kan ju funka, har tänkt på det förut.Vem svetsar Mig i Stockholm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 28 September , 2007 Funkar det inte med TIG så kan jag garantera att det inte funkar med MIG. Gå till en verkstad som svetsar AL så får de titta på grejerna. Trä tror jag inte på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motvind 0 Postad 28 September , 2007 Eftersom det är ytterändan på vantspridaren ock krafterna från vantet går inåt. Dvs bort från svetsfogen kan du npg prova med att svetsa ihop det hela med TIG. Innan du försöker med nåt annat. Den delen är ju bara för att vantet skall hållas på plats. På vissa båtar är ju tom dessa delar av plast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 28 September , 2007 Men är det helt omöjligt att få fatt i en dylik spridarnock? Tycker mej förstå att du hör hemma på ostkusten. Där har ni ju Benns Mast, kanske dom kan hjälpa dej? Annars så kan jag rekommendera Proctor mast på Henån, västkusten. Nisse Holmdahl där är både duktig och hjälpsam. Mvh Smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 28 September , 2007 Ta med biten till Aero Svets i Vinsta Stockholm om du bor i närheten. Han kan ge råd om det går att laga. Otroligt skicklig när det gäller aluminium. Dessutom billig när han hjälpt mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 September , 2007 tycker det ser ut som pressgute dvs zink, rena skiten att svetsa tig i. varför migsvets skulle funka bättre i göteborg fattar jag inte. vet inte vad prylen kostar men är den dyr så gå ner till närmsta gjuteri där finns alltid någon som handformar när verktyg och provgjutningar ska fram, lite modell sand och en skvätt zink eller någon alulegering så har du en nygjord eller gjut dem i mässing så blir dekorativa också. jag hade förr en liten ugn och gjorde delar till vetranbilsfolket så tro mig det är inget större jobba att forma av den. Senast ändrad av nikitalord | 28 september 2007 | 11:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 28 September , 2007 Håller fortfarande på att det går med Tig. Jag har svetsat mycket olika saker och grovlekar med Tig och förstår inte varför man skulle smälta hela skiten med en Tig. Det går att hålla mycket låg temperatur med en Tig. Har man en Tig med en trampa vilket jag föredrar så är det lättare att hålla rätt temp så att det inte smälter. Slipar man så man får en V-fog så går det lätt att fylla med en Tig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 1 Oktober , 2007 tycker jag också delen ser fin ut så det är absolut ingen problem, det kostar inte mer en en hundring och svetsa sånt. mig svets är absolut ingen alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellegrund 0 Postad 4 Oktober , 2007 Kan väl tillägga att det är en seldénmast och att de inte har reservdelar kvar till en mast från -71... Är då spridarnocken rent aluminium? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Oktober , 2007 Ser fortfarande ut som gjute och då kan det vara pressgjuten zink, eller div aluminiumlegeringar silumin, beta mfl om det är zink är den tyngre än om den är av aluminium. Är det aluminiumlegeringarna är det bara att tiga ihop vilket det troligen är bara att prova hos närmsta smed Senast ändrad av nikitalord | 05 oktober 2007 | 08:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser