erikbehappy 0 Postad 27 September , 2007 Hej Har någon bilder på livbåt av stål får ni gärna tipsa om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 27 September , 2007 Har du något önskemål på storleken? Och om vi nu inte hittar någon bild på någon livbåt så undrar jag om det går lika bra med en dödbåt? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 27 September , 2007 Jaha, det är ju en stor båt med andra ord. Låter nästan som att du har ett skepp och att du eventuellt har den i yrkestrafig av något slag? Ska se om jag får fram någonting som kanske kan vara värdefullt för dig men givetvis hoppas vi väl att det är fler som ger sig ut på nätetns skattjakt så är oddsen större att det blir lite fler bilder att välja mellan! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 27 September , 2007 Dessa båtar är visserligen inte av stål, för livbåtar av stål är svåra att hitta. Och det här är inte livbåtar utan räddningsbåtar med plats för rätt många personer och jag vet inte om detta är den typ som du söker efter men här kan du titta mera: http://www.norsafe.no/ På vilket sätt ska du använda livbåten? (Som livbåt eller för privat användning istället för en vanlig båt?) Ska du ha livbåten på en annan båt eller ska den vara helt fristående? På vilken slags båt ska du ha livbåten på om den inte ska vara fristående? Hur många passagerare ska livåten kunna ta? Går det bra med glasfiber också eller måste det vara just i stål? Går räddningsbåt lika bra som en livbåt? Ska du ha liv eller räddningsbåten privat eller i kommersielt bruk? Anledningen till att jag ställer alla frågor beror på att det finns en mängd olika livbåtar och räddningsbåtar. Sedan finns det ju livflottar också. Beroende på sammanhang man ska ha båten till så ställs det ju olika krav som måste uppfyllas för att båten ska kunna bli godkänd i respeketive sammanhang och verksamhet. Mer kött på benen behövs alltså för att veta exakt vad vi ska leta efter. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikbehappy 0 Postad 29 September , 2007 Hej Roddarn! Tack för dina svar. Anledningen till att jag letar är att min far en gång ägde en livbåt/livräddningsbåt av stål som han bygde om. Nostalgiska skäl alltså..Jag tyckte den båten verkade trevlig och skulle gärna ha en likadan. Han skaffade den 1959 och sålde den innan jag såg dagens ljus. Jag återkommer med bild på den så kanske du eller någon annan kan hjälpa mig identifiera var den typen av båt är kommen ifrån. Mvh // Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 29 September , 2007 Jaha, okay...den här båttypen kanske kallades för livbåt för många år sedan men idag ser livbåtar oftast ut på helt annat sätt. Det är också helt andra krav idag för att en båt överhuvudtaget ska få klassas som just livbåt. Räddningsbåtar har ytterligare andra krav och ser annorlunda ut. Den båt som dina föräldrar hade är ombyggt till ett helt annat ändamål än vad den var byggd för från början. Jag vet inte vad det är för båt, men det finns säkert någon som kan föreslå någonting liknande. För mig är den båten helt okänd, men det finns ju rätt många liknande båtar som säkert går att hitta. Frågan är om du absolut måste ha en i stål? Om du kan tänka dig en i trä så är oddsen antagligen större att du kan hitta någon liknande som är så lik som möjligt den som dina föräldrar hade. När man idag (i modern tid) tänker livbåt så är det alltså en helt annat typ av båt som jag tror att de flesta ha i åtanke än just denna. Den här påminner om en stor snipa med segel tycker jag. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser