Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Palmert

2-takt 70hk småproblem

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Jag är färsk båtägare och färsk här på forumet. Rattar en Ockelbo T17 med en 70 hästars Evinrude från 87 (har jag för mig).

 

Det som är lite problem är att det är lite knepigt att få upp motorn i varv. Gasar man för fort så dör den helt sonika så man får ge lite gas och sen vänta in varvet ett tiotal sekunder innan man kan ge lite mer gas, när man väl kommit upp över typ 3000 varv så är det lugnt och den går bra.

 

Den dör även ofta på tomgång, jag har ställt upp den men den blir ojämn och den måste vara ganska hög för att den inte skall dö

 

Jag har färsk bensin.

 

Några bra ideér om hur man kan avhjälpa detta?

 

Mvh

David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver jag skruva isär dem då och gnugga med tandborste typ eller kan man blåsa tryckluft nånstans för att rensa kanaler eller så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är det någon som har lite enkla handfasta tips på hur man gör rent en förgasare rent praktiskt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,
Plocka isär, blås rent och torka ur.
Jag skulle också kolla membranet i bränslepumpen, hade en gammal johnson som betedde sej ungefär så och det försvann när jag bytt membran och packningarna pumpen. gamla evinrude och johnson är i stort sett samma motorer har jag hört.
Sen kan det vara värt att kolla blandningsskruven ( på min var det en skruv med en svart plast hatt som satt i ovankant/bak-kant på insugningshålet, alltså närmast dej när du lyfter av kåpan om du sitter i båten), den jag hade fick för sej att gänga in sej själv när man kört en bit, jag skruvade in min i botten och sen ut ca en och en kvarts varv, då gick den bra. Kan dock skilja sej mellan olika motorer.
 
När du höjde tomgången, vilken skruv ändrade du då?
ändrar du på den där vajern kommer fram till motorn så ändrar du tändläget vilket kanske inte alltid är nödvändigt. 
Sitter en skruv där vajern är fästad vid armen som du ska reglera tomgången med.
Hoppas det går bra!!
 
//Smajlet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plockade isär och blåste ur igår. Märkte en grej, bubblan på bensinslangen går inte att pumpa upp ett ordentligt tryck i, kan det vara nåt galet i den så att pumpen orkar suga upp bensin? Tänkte testa att byta den och en slang med sprickor i precis innan förgasarna.

Det var lite skit i nätet i bensinpumpen. men inte så mycket.

 

I flottörhuset sitter en liten gummipackning i mitten för att hålla tätt i kanalen där bensinen går upp, den packningen var i rätt risigt skick i två av förgasarna, lite söndertrasade lixom, så jag borde nog byta dem.

 

Det är nog rätt skruv som jag justerat tomgången med, en stor svart som man kan skruva för hand.

 

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Förresten är det värt att lämna in motorn på service för 1900:-?

Vad gör de som man inte kan göra själv?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,
Att byta det som ser trasigt eller slitet ut är en bra regel.
Årsmodellen på motorn kan avläsas på modellnumret, sitter en liten bricka på högersida om riggen (bakifrån sett), när du har lokaliserat den så kan du kolla här vilken årsmodell du  har. Behöver du köpa delar så kan du kolla här.. Hittills när jag beställt av dom har jag grejerna dagen efter om man ringer på förmiddagen.
 
/Smajlet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...