peo-1 0 Postad 26 September , 2007 Hej ! Jag har en 23 fotare som har en AQ 140/280 och jag undrar hur eller vad jag kan hitta ca 20 hk till på en sådan motor eller är det ett motor byte som gäller. Motorn går bra och drevet är ny renoverat ,varvet ca 4800 vid full gas. M.V.H. Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 26 September , 2007 Förklara dig lite bättre, förstår inte riktigt vad du menar. Vill du få ut mer effekt ur din nuvarande motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peo-1 0 Postad 26 September , 2007 Ja det är min tanke för båten är tung och det känns som man åker i uppförsbacke hella tiden så om man fick i 20 hk till så kanske man inte behöver gå på fullvarv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 26 September , 2007 Är båten ett nyköp? I så fall går den säkert 5 knop fortare i vår när du skrapat bort allt skit som växt till på botten under säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 26 September , 2007 Det finns många sett att trimma Volvomtorerna på. Större ventiler och vassare kamaxel skulle nog fort ge 20 hk till. Det kan inte vara något problem, vänd dig till någon bilmotortrimmare om hjälp. Jag har själv en Volvo B 20 på 2,4 l och 200 Hk. Till en bil iofs, men bra med effekt. Mvh Peter Jonsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 26 September , 2007 http://www.kgtrimning.com/ http://www.kgtrimning.com/B2123230.htm Senast ändrad av Janne111 | 26 september 2007 | 22:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 27 September , 2007 Leta reda på en beg VP V6 4,3L och byt motor, troligen samma pengar som trimmning och mindre jobb, ger 190-220hk beroende av motor som du hittar, mer vrid och bättre bränsle ekonomi än en trimmad AQ140 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 27 September , 2007 Nu ska jag villigt erkänna att båtmotorer kan jag inget om, men däremot har jag läst på en del av trimning av volvos rödblocksmotorer eftersom en kompis har börjat köra folkrace. Jag googlade lite nu, och AQ140 verkar vara marinversionen av B21 på 125hk, stämmer det? Beroende på vad det sitter för grejer på motorn nu kan det vara ganska billigt att få en hyfsad effektökning. För att ta ett exempel finns det två grundvarianter av topplock på bilmotorerna, det ena med gjutnummer (1000)160, 398 eller 530, det andra som är bättre med 405 eller 531. Ett byte rakt av från en av de sämre topparna till en av de bättre ska tydligen ge 5-7hk, och ihop med en enkel portning och planing bör det förbättras betydligt. Sedan spelar ju kammen stor roll också, jag vet inte vad som sitter i din motor men det finns ett stort antal orginalkammar och det är fullt möjligt att det går hitta en begagnad vassare kam. Volvo Orginal Cup är en rallyklass där man i princip bara får köra med icke modifierade Volvo orginaldelar. Genom att pussla ihop rätt delar får de ut 160-170 hk ur sina B23/230, och det är som sagt utan portning, planing eller annat sånt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peo-1 0 Postad 27 September , 2007 Tack för alla svar ! Jag skall undersöka priser på trimning och beg V6 motor ,för båda kan vara ett bra val. M.v.h. Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dea_F23 0 Postad 29 September , 2007 Om du ska kunna köra på lägre varv så är det ju där effekten måste finnas. Stirra dig inte blind på bara toppeffeken. Värt att tänka på om du ska trimma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 29 September , 2007 byt till en v8:a så får du bättre marsch varv samt förbrukningen minskar,dom där mini volvo motorerna får jobba ihjäl sig.det är ingen motor att satsa på att göra iordning,delarna är 4 gånger dyrare till en 4 cyl volvo en till en v8:a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peo-1 0 Postad 7 Oktober , 2007 V8 låter intresant , kollade runt lite efter en vp8 och det finns flera olika från 10000 kr till 50000 kr ,passar mitt 280 drev till vilken som el hur funkar det vid motor byte ? Ett avgas mot två st ? m.m. Jag tror och så att det är en störe motor jag behöver, mer vrid och lägre marchvarv . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Oktober , 2007 eftersom det är uppför på sjön så är det VRID du vill ha .... Skaffa större motor ,trimmar du så måste du gasa för att få tillgång till dom extra hästarna .. då drar det soppa vill jag lova!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Oktober , 2007 20 hk och mer vrid kan du nog hitta genom att öka på volymen, 2,2l b20 är stor skillnad mot 2l och troligen går det att borra ändå mer sen går det nog att locka ut lite mer effekt och även bottendrag med annorlunda förgasarlösningar Hör med närmsta motorrenoverare, finns du i småland så finns här i trakten en gammal enmansfirma som bygger motorer med gamla priser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser