Gullan 0 Postad 26 September , 2007 I sommar har det blivit otroligt lite seglat med båten. Oljan i inombordaren byttes förra hösten. Efter det har jag gjort slut på 10 liter diesel på hela sommaren, så motorn har gått otroligt lite.Behöver man ändå byta olja, pga fukt i oljan, eller är det onödigt?Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 26 September , 2007 Har du hällt i kvalitetsolja kan det nog räcka att köra motorn riktigt varm så all kondens som oljan sugit åt sig dunstar. Ser oljan lite skitig ut sen kan bara för att få motorn renare byta den ändå. Mmen det är knappast nödvändigt. Min motorguru PerArne Åkerström rekomenderar att man slår i lte tvåtaktsolja i dieseln för att konservera motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gullan 0 Postad 26 September , 2007 Tack för svaret!Jag har haft i Volvo Penta orginal. Jag tror det är bra olja! Är den OK? Motorn gick varm (arbetstemperatur) en stund igår innan båten togs upp idag! Kanske behöver man köra längre tid!?Dieseln fylld jag upp till full tank!S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 26 September , 2007 Oljan är nog ok. Men skulle det vara riktigt superbra skulle du ha haft in lite olja i cylindrarna också. Antingen genom att blanda i tvåtaktsolja i dieseln eller också genoma att ta ur spridarna. Det som kan hända annars är att spridarmunstuckena kan rosta under vintern. Fast fuskar man en vinter är nog risken väldigt liten. Om motorn rykt mycket när du kört i sommar så kanske det är en bra idé att ta ur spridarna och provtrycka dem, efter många år i tjänst öppnar alla spridare för fort/mycket så att motorn får mer soppa än vad de kan förbränna. Och tar du ur spridarna är det enkelt att hälla i lite olja ner i cylindrarna. Sen stoppar du igen spridarhålen med rena trasor, de nyjusterade spridarna monterar du tillbaka först till våren. De flesta verkstäder som jobbar med dieslar kan testa och ställa trycket i spridarna. Men har motorn gått jämt och bra utan att ryka nämnvärt är det ingen vits att börja rota i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser