Gäst Peter L Postad 13 April , 2004 Hej ! Jag har en Volvo Penta 5.7 L V8 (-89) med ett duopropp drev (VP 290). Jag har problem med en av kolvarna som sitter och håller powertrimmen, den läcker lite olja. Det är inte själva kolven som läcker utan den packning (?) som sitter längst ut på kolven. Powertrimmet vill inte hålla sin position utan faller ner när man kör båten. EX: man ställer drevet på -1 och efter ett kort tag står den -5 på displayen utan att jag rört något. Man ser ett jätte litet hål på packningen och när man kör med powertrimmen ser man att lite lite olja bubblar fram. Har Ni några bra tips på hur man kan lösa detta problem ? Kan man evt svetsa på något på packningen som sitter i änden av kolven ?? Mvh Simon & Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rikard Postad 13 April , 2004 BYT packningen! Inget annat lär hålla om den är trasig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Simon & Peter Postad 15 April , 2004 Hej igen. Det är inte packningen som läckar, men själva det huset som kolven löpar inuti, om du förstår vad jag menar. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 16 April , 2004 Får mig snabbt att tänka på Kemisk Metall som går att köpa lite överallt. Men samtidigt så borde det ju bli lite tryck inne i cylindern som kolven löper igenom, och frågan är om det håller då!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 16 April , 2004 Varför inte byta hela cylindern till en ny och slippa problemet? Så skulle jag göra (men det är ju jag förstås) PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 16 April , 2004 Antar att han vill spara lite slantar, och därför frågar efter tips? Men annars är ditt förslag helt klart det bästa! (och dyraste) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 16 April , 2004 Jo men det är nog bättre att lägga en slant och sen slippa ligga o vrida sig om natten och hoppas att det kanske håller! Som vanligt bara vad jag tycker. PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 16 April , 2004 Håller med dig... men om han hade tänkt byta grejorna till nya så hade han väl inte ställt frågan här från början kan jag tänka mig... Sedan är jag ju en fattig studerande, och slipper man lägga ut några pengar på en massa saker som faktiskt GÅR att laga så är man långt kommen här i livet! =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter L Postad 18 April , 2004 Hejsan ! Jag vill gärna byta ut den trasiga del, men mitt varv sägar att man måste ta ut motorn, och då går kostnaden på 16-20.000 SEK (!). Känner Ni någon firma (jag bor på Värmdö), där kan hjälpa mig ? Jag bifoager en bild där visar var problemen är. Tacksam för hjälp VH Peter L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plindegaard 0 Postad 18 April , 2004 Hej igen. Jag är ny på dette forum. Jag prövar igen med bilden. Otätheten finns präcis på den del där är helt vit... Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plindegaard 0 Postad 18 April , 2004 Hej igen. Jag är ny på dette forum. Jag prövar igen med bilden. Otätheten finns präcis på den del där är helt vit... Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Postad 25 April , 2004 Hej Simon & Peter! Lämna in kolven till en firma, så packar de om cylindern åt dig. Reservdelarna brukar inte vara så dyra 50-100:- Jobbet är det ni får betala för 300-500:- skulle jag tippa. Kontakta en grossist som för grävmaskinsprodukter så kan de nog hänvisa vidare till någon leverantör som för hydraulik-produkter. Har själv fått hjälp från svenska grossisten åt JCB. Lycka till! /Fredde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Dennis Lindholm Postad 25 April , 2004 Hej! Lossa kolven på följande sätt med motorn i. Ta bort låsskruven på insidan skölden som sitter där tappen går in i skölden. Därefter tar du bort den lilla plastpluggen som sitter i skölden utifrån sett in mot skölden jämte kolven. Skruva i en fettnippel i detta hål och sätt sen en kraftig fettspruta på nippeln. Tryck in fett så kommer automatiskt tappen ut. Man pressar ut tappen bakvägen på detta sätt. Jag tror att du kan använda den nippeln som sitter på toppen av skölden på insidan vid trimgivaren. När du fått loss detta så skickar du cylindern till oss så renoverar vi den för dig om det går. Ibland kan yttermaterialet vara så kass så man behöver byta dito. Vi har en del begagnade renoverade i så fall om du skulle behöva för rimliga pengar. Nya slangar till powertrim tillverkar vi också till vettiga pengar istället för att köpa dyrt på Penta. Göteborgs Marinservice AB Tel 031-7078680 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 4 Maj , 2004 Hejsan. Vi löser det med 2 nya kolvar en prof. som monterar det hela. Kostnad ca. 15000 SEK... Takc för tips i alla fall. Simon & Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser