Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
stspanhe

Skillnad på Player 311 och Player 31 ???

Rekommendera Poster

Hej,

Vad är skillnaderna mellan Player 311 och Player 31 förutom att Player 311 är halvfabrikat???

//Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik!

När det gäller halvfabrikat så gäller det både 31:an och 311:an. Båda fanns som 1/2, 3/4 eller färdiga båtar. Jag tror inte det producerades så många färdiga båtar dock. 1979-1980 kom 311:an och ersatte den tidigare 31:an. Den nya versionen innebar bl.a. högre rigg med större segelyta och djupare (tyngre) köl. Det innebär att 311:an seglar lite bättre än 31:an. Den har även ett högre lystal 1.10 mot 1.08. Det kanske fanns en del andra nyheter också, men det är mer än jag vet. Någon gång i början på åttiotalet (ca 1983) så upphörde tillverkningen i Dagås strax utanför Tvååker och formar m.m såldes till Norge. Där tillverkades ytterligare Player 311 under några år.

Är det någon som vet mer så fyll gärna på!

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Player311 har även försänkta fönster.
Vad jag har kunnat se så finns det även hybrider mellan 31 och 311, mest i Norge verkar det som.

MVH/Urban 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Min 311:a från 81 har inte försänkta fönster. Jag har sett flera 311:or utan den detaljen så det kan kanske vara någon verision av 311.an.

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kölen på 31:an är med bulb....och bommen är 15cm kortare på 31:an....annars samma båt, tror att masthöjden är densamma....dock finns det Player med helt annan rigg, i Grötvik utanför Halmstad ligger en 31:a med en högre tvåspridarrigg, för övrigt den finaste Player jag sett......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Bommen förlängdes  från 278 cm till 300cm redan på 31 mk2 som kom1978. Masten förlängdes med ca 0,4m när man införde 311:an. Sedan finns det säkert en del andra specialvarianter, men det är nog inte Yachtcenter utan snarare respektive köpare som stått för dessa specialare. När det gäller rigg m.m kan ni kanske ha nytta av nedanstående länk.

http://www.robship.se/tagtabellen.aspx?pageid=12

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...