guzzlon 18 Postad 25 September , 2007 Hej! Är det nån som har nån typ av elektrisk släpp-anordning för ankaret?? Jag funderar på nått sånt och skulle vara tacksam för ideer och synpunkter.. Tack på förhand/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 September , 2007 Har sett den här mojängen, Ankarfällaren Butler, på några mässor. Verkar väl fungera men har ingen egen erfarenhet: http://www.ankraprodukter.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 26 September , 2007 Precis den funktion som jag söker,däremot så tycker jag att priset är rejält mycke för högt.. Finns det nån som har påtat ihop nått liknande själv??Själva stål konstruktionen är ju inga problem händig som man är men elektromagneten är väl den dyra/svåra biten...Har haft funderingar på att ta en solenoid från en startmotor men den är ju tryckande så jag letar nånting annat... Ideer motages tacksamt!! Mvh/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 26 September , 2007 Hmmmm nog är solenoiden dragande så det funkar säkert fast är det inte bättre att satsa på ett ankarspel.....ska själv sätta dit ett nu i vinter, jag har en kompis som köpte ett för 5200 och det har funkat prickfritt... Mvh illern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 26 September , 2007 Hmmm...Är det så??? Slår inte den startmotorns drev mot svänghjulet?? Men med lite eftertanke så har du nog rätt..Den drar och skjuter då fram startdrevet.. Då måste jag ta å skruva isär en gammal startmotor.. Ankarspel skulle ju vara nice men rymms inte i vinterns budget sen tycker jag att det ser sådär ut att ha det på badbryggan och att ha det inne i akteruffen vill jag nog inte heller för då hamnar ju den blöta luktande linan/bandet där också..Och det är bara släppfunktionen som jag egentligen behöver.. Tacktack /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 14 Postad 28 September , 2007 Hej! Jag har sett ett hemmabygge i en båttidning där man använde ett ellås till en baklucka. Ett fynd från bilskroten. Detaljer kring konstruktionen är tyvärr bortsupna ur minnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 30 September , 2007 Det där med el-lås motorn lät intressant,får kolla upp det... Biltemakatalogen nästa.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 30 September , 2007 Hej Guzzlon! Det finns både skjutande och dragande magnet i startmotorer.Välj något annat mera lättjobbat. Det finns magneter i bla tvättmaskiner och diskmaskiner. Kolla på skroten efter slaktade sådan.Med rätt/smart konstruktion behöver inte magneten hålla själva tyngden.Lycka till och berätta gärna hur det går. Jag kanske köper din ide och gör ensjälv åsså....Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 2 Oktober , 2007 Ja,tanken är att motorn/magneten inte ska hålla ankarets tyngd utan bara dra undan en spärr/sprint funderar även på att ha en manuell sprint för dom dagar det blåser och gungar rejält, som extra säkerhet.. Fortsätt att fundera gott folk... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 3 Oktober , 2007 hej! kolla garna i mitt album http://www.baylinerownersclub.org/gallery/album398 eller sok i forumet sa hittar ni min konstruktion. http://www.baylinerownersclub.org/gallery/album318/DSCF1492?full=1 http://www.baylinerownersclub.org/gallery/album318/DSCF2416?full=1 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=32932 mvh ifran koh chang Persk Senast ändrad av Persk | 03 oktober 2007 | 11:17 Senast ändrad av Persk | 03 oktober 2007 | 11:28 Senast ändrad av Persk | 03 oktober 2007 | 11:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 11 Oktober , 2007 Har glidit över mot en lösning med en vajer i stället för el magnet eller motor,det innebär mindre jobb och bättre budgetläge skulle jag tro... Det blir ett handtag att dra framåt monterat lite till vänster under förarstolen och vajern får gå bakom/under pentyrt och vidare i skåpen i akterruffen.Den kommer att komma ut genom akterspegeln så långt ut mot hörnet som möjligt..Själva ankarhållaren kommer att sitta på badbryggans övre snestag..Ritar på den konstruktionen förtillfället... Har hört att det för bra många år sedan visades en sån här konstuktion på båtmässorna,nån som har nått minne av det?? Senast ändrad av guzzlon | 11 oktober 2007 | 12:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal255 0 Postad 16 Oktober , 2007 Har du sätt denna.Om du bara är ute efter en enkel modell så kanske det kan vara något!Biltema Sök efter Draggfällare eller artnr:25-108 249:-http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />Ser inte så dum ut kan jag säga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 17 Oktober , 2007 Det var ju intressant att dom hade en sån mojäng..Men jag vill allt ha nått rejälare jag och utan snöre...Kan tänka mig va lillgrabben kommer att dra i den där tampen i tid och otid... Men jag ska kolla in den vid nästa besök i varuhuset.. Tacktack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 17 Oktober , 2007 Jag har en butler sedan några år, värd varenda krona. Dock så börjar ju vissa spel komma ner i pris nu, men när jag köpte ankarfällaren var det en bråkdel av vad ett spel kostade. Men den gör sitt jobb, bara o trycka på knappen så åker ankaret i och man kan koncetrera sig på styrning o gas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 17 Oktober , 2007 Gelis nog ser jag var du har tagit kortet på din båt allt...Örholmarna eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 17 Oktober , 2007 Stämmer, ser man en tiil från stAnna, men jag var inne i din sjöbod och kollade, tycker stället verkar vara bekant där Maximen ligger men kan inte placera det, var är det någonstans? Förresten var har du hemmahamnen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 17 Oktober , 2007 Hehe min bild är tagen tvärs över ön där din ligger mao strax utanför pernillaviken...min hemma hamn är båtsholm.... o din?....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 17 Oktober , 2007 Ja visst satan tyckte att det var väldigt bekant, hoppberget är akter över. Jag ligger i mon, båtsholm där har polaren sin båt, en Winga 25:a med mast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser